vrijdag 16 december 2016

Aan de achterkant van de schaduw

Op 12-12-2016 is hij dan eindelijk uitgekomen, de bundel met een selectie van de geschreven flarden uit 2015 en 2016. Dit keer waren het er heel veel, wat ook niet zo gek is, ik had heel veel extra bundels gemaakt, zoals die van De Lelie, de bundels naar aanleiding van vakanties, waarin dus op dat moment ook flarden ontstonden. Er waren nog wat kerstverhalen die een plek moesten krijgen. Daarnaast was er nog een blog verhaal over een oud leerling van mij, die helaas niet in deze bundel is geplaatst maar die zeker een plek gaat krijgen in de bundel van 2017.

Het is elke keer weer iets wat me raakt als ik een bundel binnenkrijg. Je bedenkt een hoop maar je weet niet of het zo eruit komt te zien als je had gehoopt Altijd weer een kadootje als hij af is

De periode tijdens deze bundel was gekenmerkt door vooral de opdracht voor Het Afscheidshuis. Door de samenwerking met bloemisten mocht ik mooie dingen schrijven en deze later ook nog in een prachtige kleine bundel plaatsen met de prachtige naam De laatste lelie.
In deze bundel zitten ook een paar van deze flarden, al heb ik er ook bewust voor gekozen om ze er niet in te zetten, omdat er al een bundel van was.

Wel zitten in deze bundel ook flarden uit de speciale uitgaves die ik heb geschreven. Vaak zijn het flarden die ontstaan naar aanleiding van foto's die ik heb gemaakt op vakantie's. Ik maak de foto en dan is het ook raak, dan is het er en dan schrijf ik ze later.
Heb dan ook alleen de flarden gebruikt die ook zonder de foto kunnen. Het mooie is dus dat er in de speciale bundels altijd flarden zitten die het grote publiek niet te pakken krijgt.

Daarnaast zitten er ook twee flarden in voor overleden dierbaren, Eentje voor/ over mijn nicht Rita die overleed na een strijd tegen de kanker. Eentje voor een vriendin van mij die overleden is aan de gevolgen van deze vreselijke ziekte. Daarnaast ook de flard die ik geschreven heb naar aanleiding van het overlijden van de oma van mijn buuf.

Twee kerstverhalen zijn ook toegevoegd, kortom er zit weer genoeg in om naar uit te kijken en van te genieten

 
nu ze mag gaan
ergens wist ik het al
ik zag het aankomen
ik voelde het al dagen
dat ze haar besluit om te gaan
zou nemen
ze kon niet langer tegen de pijn
die ze niet meer verdroeg
haar laatste woorden
voor haar lief
waren duidelijk
liefde blijft ook al ben ik
er niet meer
laat me maar gaan als je kan
hij knikte heel stil
de tranen over zijn wangen
maar ze mocht gaan
naar het paradijs
waar nu een extra engel zal zijn
(voor Marijke)
 

maak het niet stuk
mijn hart
wankel als altijd
ontdekt dat liefde
soms zo teer kan zijn
mijn hart nog niet
geheeld
van de laatste bewoner
die mijn hart
in duizenden stukjes brak
mijn hart
dat langzaam
jou ontvangt
in de liefde van deze dag
mijn vraag
maak het niet stuk
wat ik zo voorzichtig
voor jou open maak
 
 
het is genoeg geweest
het leven heb ik lief gehad
ik heb elke seconde
die ik leefde de adem geproefd
ik heb gepakt wat mij toekwam
van de donkere nachten
heb ik de lichtpuntjes gezocht
aangestoken zodat er licht was
ik heb gevochten voor mijn eigen geluk
voor het geluk van mijn kinderen
het was goed
nu is het genoeg geweest
nu de ziekte die niet meer te genezen is
mij heeft aangeraakt is het klaar
ik sluit mijn ogen
ik sluit mijn mond
wil niets meer tot me nemen
omdat ik het gewoon genoeg
vind geweest
wat leven was.
( speciaal voor Fenny)


zij vangt de zon
verscholen in de avond
de zon die langzaam
de dag verlaat
toch weet zij de zon te vangen
door haar stralende lach
zij weet als geen ander
hoe je de zon koesteren moet
daarom zal zij altijd
de zon omarmen
in een ieder die
zij ontmoet


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten