zaterdag 26 juli 2014

Berlijn dag 2

 
Dag 2 was misschien wel de dag waarop we het meest hebben gelopen, wat waren we gesloopt, ik zal niet alles noemen maar geloof me we hebben veel gelopen, meer dan misschien goed was. Het leek wel de 4 daagse, zo hebben we de stad doorkruist. We zijn begonnen met onze missie, namelijk de |Reichstag beklimmen, de koepel konden we niet in, dat wisten we al, wegens schoonmaakwerkzaamheden, juist precies in onze week, dus we moeten nog een keer terug. We kwamen aan, ik wist al dat je van te voren je moet inschrijven als je de volgende dag wilt, en daar ging het al mis om eerlijk te zijn, ik had mijn paspoort keurig in de kluis gelegd in het hotel, je zou hem toch maar kwijt raken. Kortom, dom heel dom, dus wij maar naar het Holocaust gedenkmal, de tig zwarte keien die daar liggen, Het is een schouwspel van lijnen en patronen, van hoog en laag, mooi bedacht, maar het gekke is dat ik er geen gevoel bij had, ja okey, ik zei op een gegeven moment dat ik het gevoel had dat ik in een darkroom liep, met heel veel gangen en kamertjes..., al moet ik zeggen door de werking van de zon op de blokken gaven er soms hele mooie plaatjes als gevolg. Het was mooi maar niet zo indrukwekkend als ik had gedacht. Daarna gingen we naar de Siegesaule of hoe je dat ook mag schrijven, prachtig monument met toch wel een stuk geschiedenis, maar de schreeuwer voor het beeld vond ik indrukwekkender. We konden de pilaar op, maar dat was 250 treden en ach we zijn niet van gisteren, de ervaring leert dat je na 250 treden op er ook weer net zoveel af moet en dat je soms niet eens een beter zicht krijgt. Of zoals Kitty het zo mooi zei, na de Sint Pieter in Vaticaanstad, is geen enkel uitzicht of klimpartij nog echt de moeite waard, omdat je daar een gigantische uitzicht hebt. We hebben heerlijk een appeltje gegeten waarna we onze weg vervolgden naar schloss Belveneu, we konden er niet in maar wel naar kijken, en dat hebben we dan ook gedaan.  Daarna gingen we naar de east site galerie, en dat is mooi, ik blijf het indrukwekkend vinden, hoe een stuk muur  mooi beschilder kan zijn.  Het idee dat dit ooit weg zal gaan lijkt me onmogelijk. Tevens is het besef dat de muur je dus van je vrijheid beroofd terwijl je in het vrije deel woont, zo vreemd en zo gek, omdat te beseffen. Heb wel een pracht van een foto geschoten die je hier boven ziet staan, toevalstreffer, het ging mij om het bord vol stickers maar ik zag vandaag pas dat er twee mannetjes zitten te roken en te praten achter in de vrachtwagen...

We zijn daarna opzoek gegaan naar de springer, een beeldje wat ik een aantal jaren zag op de brug bij de Spree, maar helaas die was verdwenen, ik kon hem niet meer vinden.
We zijn trouwens een heel stuk door het park gelopen, en daar zag ik dit geweldig volgelhuisje aan de Bremer weg, met een huisnummer, zo schattig vind ik dit dan. 


 

Na de east site, waar we heerlijk hebben gepicknickt aan de Spree, dat hebben we maar ingevoerd, we kopen wat brood en beleg en wat te drinken bij een supermarkt en zitten dan heerlijk op ons gemak ergens te eten, ik had mijn zakmes mijn sporken mee, wat bordjes van papier, wat servetten en dus was het heerlijk genieten om zo te lunchen in plaats van een duur restaurant te zoeken. Het ging niet om het geld, maar dit is veel leuker.



Daarna gingen we naar Alexander platz, waar een prachtig fontein was waar we heerlijk onze voeten in hebben gekoeld, waar we ook zagen dat er weer een nieuw iets is op het gebied van vermaak, een grote bak met zeepsop waarmee kinderen enorme bellen kunnen maken, zo prachtig, en natuurlijk kennen we dit al maar dit was geweldig leuk zo in de 31 graden die we hadden.


Na Alexanderpatz zijn we naar check point charlie gelopen, wat toch altijd weer indrukwekkend is, het is gek dat dit heeft bestaan, dat dit iets is wat kon en mogelijk was. De expositie daar spreekt voor zich, hoe graag mensen uit dat gedeelte wilden, Natuurlijk zijn we gaan kijken bij de Bethlehem kerk die daar in stalen buizen is na gemaakt. Prachtig blijf ik dat vinden. Na een lange wandeling vonden we het tijd worden om naar huis te gaan, om te gaan eten ergens, we hebben nog even de inschrijfbalie van de Reichstag aangedaan, omdat ik me ineens besefte dat  ik een foto heb van mijn paspoort en mijn rijbewijs in mijn  dropboxje voor het geval dat.. en dat was dus nu het geval, als dit kon dan konden we inschrijven voor de Reichstag, en waren we ook daarin voorzien en konden we er in. Het mocht, alleen hadden wij de mazzel, juist dat het loket dicht was. dus we konden verder niet zo veel meer, We zijn maar even met onze voeten in de spree gaan zitten, zodat we dat ook hadden ervaren. Het beeld van de twee mannen die je hieronder ziet is niet van twee mannen maar van drie als je goed kijkt. De avond is afgesloten, omdat we nog erg vol zaten met een heerlijk portie sushi.. wat kan het soms eenvoudig zijn om te genieten, van goed gezelschap en heerlijk eten..








Geen opmerkingen:

Een reactie posten