Vanavond met Vriendin Els, vriendin Heleen, vriendin Kitty, vriendin Fenje naar de film geweest van Monsieu Lazhar.. Wat een prachtige film is dit.. ik vind het echt een aanrader voor een iedereen, Het was natuurlijk een beetje gek dat je tijdens de samenloop voor hoop snel even een filmpje pakt maar het kon niet beter en mooier.. Het raakt deze film, en ik moet zeggen de leerling Simon heeft mijn hart geraakt, zijn huilen om het verdriet wat hij heeft, het schuldgevoel dat hij heeft omdat hij denkt dat hij er voor heeft gezorgd dat zijn juf zich ophangt, maar waar een veel diepere laag onder zit.. ook het hele verhaal van monsieur lazhar, die zelf ook in een verwerkings proces zit.. wat je ziet ontstaan.. ik vind het een aanrader voor een ieder en zeker voor iedereen die in het onderwijs zit. Het bewijst weer eens dat je verder moet kijken dan alleen naar het gedrag. Hieronder een samenvatting en recentie over de film
Monsieur Lazhar
‘Monsieur Lazhar’ won de Publieksprijs op het Internationaal Film Festival
Rotterdam 2012. De eerste beelden van het filmverhaal zetten de dramatiek
pakkend neer. Als de jonge leerling Simon de schoolmelk naar de klas wil
brengen, ziet hij door het raam van de deur een schokkend beeld. Zijn
onderwijzeres heeft in de klas zelfmoord gepleegd door zich daar op te hangen.
Onmiddellijk wordt iedereen weggeleid, maar ook het meisje Alice kan nog snel
een blik op haar werpen. Die gebeurtenis vormt weliswaar de dramatische
aanleiding, maar in het verhaal dat volgt staan de gevolgen van haar daad en de
verwerking van de emoties centraal.
‘Monsieur Lazhar’ is een warme en liefdevolle film over schuldgevoelens,
rouw en het proces van verwerking. Het verhaal draagt een sterk overtuigende
boodschap van vriendschap en hoop uit en laat zien hoe vanuit verschillende
culturele achtergronden wordt omgegaan met rouw en hoe kinderen en volwassenen
verschillend reageren op situaties.
De zelfmoord van een geliefde onderwijzeres brengt de school in shock en
houdt de kinderen in een greep. Zij moeten zich bezig gaan houden met vragen als
‘hoe dit heeft dit kunnen gebeuren’ en ‘waarom heeft zij het juist in het
klaslokaal gedaan’? De schoolleiding en de ouders vragen zich vertwijfeld af hoe
de hele boel op de rails te houden?
Voor de ontstane vacature dient zich een onverwachte sollicitant aan.
Monsieur Lazhar (Fellag) is een 55-jarige Algerijnse immigrant die zich met een
uitgebreid cv volledig lijkt te kwalificeren. Hij blijkt echter ook een geheim
mee te dragen dat hij voor de buitenwereld verborgen houdt. Ook hij maakt een
eigen rouwproces door dat nog niet is verwerkt.
Monsieur Lazhar en zijn leerlingen worden gedurende meerdere maanden gevolgd.
Aanvankelijk raakt hij verstrikt in de veel lossere lesmethoden die worden
gehanteerd. Door zijn afkomst uit een andere cultuur hanteert hij traditionelere
normen en waarden waarin bijvoorbeeld nog ‘u’ tegen de leraar wordt gezegd. Maar
ook zijn manier van lesgeven wordt als een beetje ouderwets beschouwd. Hij
ontdekt in gesprekken (en door onderlinge ruzies tussen leerlingen die elkaar
verwijten maken) dat zij de gebeurtenissen – ondanks de hulp van een ingehuurde
psychologe – nog niet hebben verwerkt. Als hij dit aankaart bij de schoolleiding
ondervindt hij weinig steun. Hij raakt zich steeds meer bewust van zijn eigen
niet afgewikkelde rouwproces.
Subtiel en overtuigend is in de film het vraagstuk verwerkt hoe volwassenen
en kinderen met elkaar op school omgaan. Er rust tegenwoordig min of meer een
taboe op het op welke wijze dan ook aanraken van kinderen, wat de omstandigheden
ook moge zijn. Dit delicate onderwerp is fraai in de ontwikkelingen verwerkt en
is zeker in de slotscènes overtuigend.
Met soms onorthodoxe methoden staat Monsieur Lazhar de kinderen bij en weet
door de stilte en het taboe om over de dood te praten heen te prikken. Dat
proces geeft hemzelf ook de mogelijkheid zijn eigen verlies te verwerken. De
jonge Simon draagt in emotioneel opzicht het kruis met zich mee dat zijn gedrag
zou hebben bijgedragen aan het gebeurde.
De vertolkingen door zowel de volwassenen als de kinderen zijn levensecht. De
cinematografie is subliem en de muzikale ondersteuning sterk. Ondanks de
dramatiek van het onderwerp en de andere aangestipte serieuze thema’s is het
toch vooral een warme, liefdevolle en in zekere zin ook humoristische film met
een psychologische invalshoek à la het magnifieke ‘Être et avoir’.
‘Monsieur Lazhar’ is precies dat soort film waarin de toeschouwer zich
heerlijk kan laten wegvoeren. Een heuse parel!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten