Soms denk je laat ik een film opnemen en dat blijkt een schot in de roos, zo ook deze versie van Robin Hood, ik zag hem en zat meteen vanaf het begin er helemaal in. ik begreep de film waar over hij ging en wat er allemaal in gebeurde.
Het was totaal anders dan de bekende Robin Hood films, dus als je deze nog niet gezien hebt is het zeker een aanrader.
recensie van de film:
Regie: Ridley Scott | Cast: Russell
Crowe (Robin Longstride), Cate Blanchett (Marion Loxley), Max von Sydow
(Sir Walter Loxley), Mark Strong (Godfrey), Oscar Isaac (Prins John),
Kevin Durand (Little John), e.a. | Speelduur: 140 minuten | Jaar: 2010
Het
verhaal van Robin Hood is één van de oudste legendes uit de Engelse
geschiedenis en bezorgde ons al verschillende onvergetelijke films. Van
het geweldige The Adventures of Robin Hood tot één van de beste
Disneyfilms ooit, een nieuwe Robin Hood is maar al te vaak iets om naar
uit te kijken. Toch bieden de vele films over de legendarische
boogschutter maar zelden een originele kijk op het verhaal. De jongste
telg uit de familie doet dat wel. Althans, Ridley Scotts Robin Hood geeft ons een origineel verhaal over de oorsprong van de legende, maar nergens lukt het Scott om voor Robin Hood te doen wat Batman Begins bijvoorbeeld wel deed voor Batman.
In
het verhaal achter de legende leren wij Robin Hood kennen als Robin
Longstride, een gewone boogschutter in het leger van koning Richard. Als
de koning sneuvelt in de strijd en de boodschapper van dit nieuws op
weg richting het hof in een hinderlaag loopt, is Robin bij toeval degene
die zijn taak overneemt. Om aan het hof geaccepteerd te worden neemt
hij ook de wapenrusting en naam van de boodschapper over. Na het brengen
van het slechte nieuws aan prins John gaat Robin op pad naar de weduwe
van de boodschapper, Lady Marion, om het zwaard van haar man terug te
geven. Daar aangekomen ziet hij hoe het land lijdt onder de slechte
economie en de hoge belastingen van prins John en al snel groeit Robin
uit tot een beschermer van de gewone man.
Net als in eerdere historische films heeft Ridley Scott ook Robin Hood
volgestopt met daadwerkelijke historische gebeurtenissen. En geheel
zoals we van Scott kunnen verwachten, wordt de geschiedenis her en der
ook zeer inventief herschreven. Maar wat maakt het uit? Het resultaat is
een spectaculaire historische actiefilm. Robin Hood opent met
een mooie bestorming van een Franse burcht en houdt de boog vervolgens
gedurende ruim twee uur constant gespannen. Flitsende gevechtsscènes
volgen elkaar pijlsnel op en worden afgewisseld met verrassend veel
humor. Op beide fronten is het Kevin Durand (Little John) die met zijn
twee meter en ruim honderd kilo letterlijk en figuurlijk de meeste
indruk maakt.
Naast de massieve Durand valt het overigens extra
op dat Russell Crowe niet meer de jongste is. En dat is jammer, want als
er ergens een jonge Robin nodig is, is het wel in deze film. Het gevolg
is dat Robin niet helemaal overtuigt als krachtige strijder. Als hij er
nu al zo op zijn retour uitziet, hoe moet het dan gaan als hij later de
legende Robin Hood wordt? Gelukkig wordt hij wel ijzersterk bijgestaan
door Cate Blanchett. Op papier heeft Lady Marion weinig inhoud, maar
Blanchett zorgt ervoor dat dat op het scherm wel anders is.
Dat
Blanchetts personage niet echt tot haar recht komt, is goed te zien aan
de ontwikkeling van haar relatie met Robin. Buiten het feit dat je wel
gek moet zijn om niet van Cate Blanchett te houden, geeft de film geen
enkele reden voor de liefde tussen de twee. Een flinke fout voor een
film die als prototype voor elke andere Robin Hoodfilm zou moeten
doorgaan. Dit gebrek aan diepgang zien we helaas bij vrijwel alle
personages. En of het nu gemakzucht is of een gebrek aan durf; op geen
van de personages krijgen wij een frisse kijk en bij geen van allen gaat
de film echt diep.
In interviews had Russell Crowe aangegeven
de film alleen te willen doen als hij echt een nieuwe kijk op Robin Hood
zou bieden. Hierin slaagt de film amper. De personages worden weliswaar
van extra bagage voorzien, maar we leren ze daardoor niet beter kennen.
De ontwikkeling richting de personages die we al jaren kennen
ontbreekt. Het is een gemis in een verder sterke film, wat zich
waarschijnlijk in negatieve zin zal uitbetalen in het onvermijdelijke
vervolg. Want als een film niets zaait, kan er ook niets geoogst worden.
Robin Hood slaagt volledig als historische actiefilm, maar
geeft niets duurzaams mee. Het vervolg zal daardoor niet of nauwelijks
kunnen uitgroeien boven de tientallen Robin Hoodfilms die we al hebben.
En dat was toch wel de bedoeling?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten