Vakantie dus tijd voor lang in bed liggen, films kijken die ik dan toevallig niet heb opgenomen, maar die ik wel wil zien.. kortom de week van kerst en oud en nieuw is voorbij dus ik kan heerlijk genieten van te veel films die ik nog moet en wil zien... en natuurlijk de dvd van de show van Najib.
De show heb ik life gezien in het begin in Scheveningen, vond het een hele slechte show, hij raakt het publiek niet. Nu ik echter de dvd zie denk ik wow wat was hij goed hierin. hij speelde erg goed en de show zit goed in elkaar.. heel gek is dat dat je dat dan pas later ontdekt
De film GVR, ah.. wat aandoenlijk en wat een lieve reus in deze film. Het meisje vind ik wat minder aandoenlijk, maar ach als je die een beetje blokt in de film is hij heel erg goed te pruimen en erg van te genieten.
Deze film is toch wel een aanrader om eerlijk te zijn
Recensie van de film:
Regie: Steven Spielberg | Cast:
Mark Rylance (De GVR), Ruby Barnhill (Sophie), Penelope Wilton (The
Queen), Jemaine Clement (Fleshlumpeater), Rebecca Hall (Mary), Rafe
Spall (Mr. Tibbs), Bill Hader (Bloodbottler) | Speelduur: 117 minuten | Jaar: 2016
Voor
zijn dertigste speelfilm keert Spielberg terug naar zijn grootste
troef: genrefilms vol kinderlijke verwondering. Eindelijk is het
geliefde verhaal van Roald Dahl uit de boekenkast getrokken en wordt de
GVR voor het eerst in live-action verfilmd. Om Mark Rylance om te
toveren naar De Grote Vriendelijke Reus en wat filmmagie terug te
brengen, is zelfs het creatieve team achter E.T. ingeschakeld.
Ruby Barnhill is het fortuinlijke meisje dat Sophie mag spelen; na het
spotten van de GVR midden in de nacht, wordt ze meegenomen naar de
reuzenwereld.
Dit type film valt of staat met de
chemie tussen de fabelachtige creaturen en diens kleine bewonderaars.
Ruby Barnhill weet gelukkig prima om te gaan met de verzonnen wezens;
gewapend met een soort volwassen charisma of juist meisjesachtige
verwondering reageert ze geloofwaardig op de momenten die tellen.
Daarbuiten krijgt ze weinig kansen om het emotionele spectrum verder te
verkennen. Toch speelt ze haar rol als inleefbaar personage en
tegenspeler van Mark Rylance voorbeeldig.
Dankzij Spielbergs liefde voor animatie en ervaring met films zoals De Avonturen van Kuifje,
is de GVR zelf nog indrukwekkender. Mede dankzij de geweldig
geanimeerde gezichtsuitdrukkingen en zijn prachtige uitspraak van
Gobblefunk – het verzonnen taaltje van Roald Dahl – weet Mark Rylance
een zeer charmante GVR neer te zetten. Ondanks alle computermake-up
straalt hij iets bijzonder hartverwarmends uit met zijn gerieflijke stem
en voorkomen.
Scènes waarin Sophie rondklautert,
discussieert met de reus en schuilt in snotterige snoskommers zijn
bovendien een klein technologisch wonder. De mengelmoes van acteurs,
computerbeelden en gigantische decorstukken komen voor het merendeel
uitstekend samen. Op zijn sterkst is de chemie tussen Sophie en de GVR
echter niet in de avontuurlijke scènes, maar in de adempauzes waar zij
de verschillen tussen reuzen en ´human beans´ kunnen bewonderen.
Hier en daar glipt er een duister carnivorenthema tussendoor, maar over het algemeen is De GVR
een stuk luchtiger dan het boek; grimmige discussies worden veelal
weggelaten. Het is ergens een gemiste kans om wat thematische
complexiteit erin te brengen, de beste kinderverhalen hebben tenslotte
een duistere kant. Aan de andere kant levert het zo een script op met
een bijzonder lieflijke toon. Dit past prima bij alle elementen die
trouw blijven aan het boek: dromen vangen, het bezoek aan de koningin
van Engeland, Spielberg deinst zelfs niet terug voor flitspoppers. Waar
scheetgrappen normaliter weinig meer dan flauwe geluidseffecten zijn,
wordt het scheetfenomeen hier in vol ornaat getoond. Mens en dier vliegt
door het beeld, gevolgd door gekleurde scheetwolkjes. Overdreven doch
charmante onzin die deze ene keer geheel geoorloofd is.
Hoewel
het filmavontuur technisch gezien goed in elkaar steekt, kan het niet
tippen aan Spielbergs eerdere kaskrakers. De grote kracht in een film
als E.T. of Jurassic Park lag niet alleen in de
miraculeuze speciale effecten. Wat die films tijdloos maakt, is de
manier waarop ze volwassen mensen doen veranderen in kleine kinderen met
fonkelende oogjes. Hierbij laat De GVR wat steken vallen. Hoe
boekgetrouw de film ook is of hoe oogstrelend de droomachtige
reuzenwereld ook mag zijn, de eerste helft met enkel Sophie en de GVR
weet niet altijd te bekoren.
Nee, de film gaat pas echt
leven na de gekke wendingen in de tweede helft, waar de GVR
geconfronteerd wordt met volwassen mensen in de echte wereld. Mensen die
hun wereldbeeld eventjes compleet moeten laten varen en in een
kinderlijke staat van verbijstering de reus binnenlaten in een paleis.
Deze transformeert dankzij de GVR in een levensechte poppenkast; grote
hallen lijken kleine kamers en serveersters die etenswaren brengen
lijken minuscule popjes met miniporselein. Bij deze scènes, waar de
volwassenen hun kinderschoenen aantrekken, komt de filmmagie pas echt om
de hoek kijken. Daar kan geen computerlandschap of actiescene tegenop,
hoe uitmuntend de animatie ook is. Bovenal is het zonde dat de écht
magische momenten zo lang op zich laten wachten.
De GVR
biedt geen overweldigend gevoel van verwondering zoals eerdere
Spielbergiaanse avonturen, daarvoor is de eerste helft wat te tam. De
geestige en schaamteloos vreemde conclusie van het Roald Dahlverhaal
biedt gelukkig wel wat compensatie. Hoe vermakelijk en mooi het geheel
ook kan zijn, er blijft een soort tweestrijd aanwezig. Niet alleen
tussen de twee helften van de film, maar ook tussen de kindvriendelijke
elementen en het duistere achtergrondverhaal dat steeds weggemoffeld
wordt. De GVR mag dan niet de verwachtingen waarmaken en alle
magie uit Spielbergs oeuvre terugbrengen, als verfilming van een Roald
Dahlboek is het een uiterst vermakelijke familiefilm, dankzij reusachtig
mooie beelden, gerieflijke acteerprestaties en bovenal een vriendelijk
script.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten