Vriendin
Yvonne had vier kaartjes gewonnen voor deze film maar zag zichzelf daar
nog niet naar toe gaan, dus kreeg ik deze kaartjes van haar. Natuurlijk
heb ik meteen de mannen gevraagd om mee te gaan en zoals te verwachten
viel, was dat niet tegen dovemansoren gezegd, die zijn net als ik altijd
dol op uitjes, zeker als het gratis is.. en dat was dit. Okey wel
parkeergeld 4 euro in de parkeergarage, terwijl als je op het plein
gaat staan je zomaar 9,50 kwijt bent.. en nu hoef je niet eens te
krabben.en het etentje vooraf bij Happy Italie, een bijzonder concept,
een soort van pizzeria eetschuur, waar je kunt zitten, en heel snel je
pizza krijgt, goed eten hebt en dus enorm geniet. Daarna naar de film,
waar ik dus het eerste half uur het publiek, met nog een paar
medestanders het behoorlijk lastig heb gemaakt om in de film te komen
door vreselijk veel te hoesten en duidelijk te laten horen dat ik er
was, maar uiteindelijk viel de hoes weg en kon ik weer gewoon lekker
genieten. Wat een prachtige film was dit.. zo mooi gespeeld en ook mooi
gedaan, het verhaal is wel heel erg dun maar toch ik heb met tranen in
mijn ogen zitten te kijken.. Wat prachtig en boeiend gespeeld. Zeker als
je Huub stapel ziet... wat een acteur die zo met zijn gezicht kan
spelen dat volgens mij voor iedereen die met hem mag samen werken het
uniek is. Daarnaast was het geweldig leuk om met de mannen zon avondje
uit te hebben, Aangezien de KNMI had verteld dat we sneeuw en ijzel
zouden krijgen heb ik vrij snel naar de voorstelling Frans naar huis
gebracht en ben ik naar huis gereden om te ontdekken dat er nog helemaal
geen sneeuw en ijzel was en kwam.. toch maar even voor de zekerheid
mijn voorruit afgedekt omdat ik het vermoeden heb dat als het echt gaat
ijzelen ik morgen wel heel erg veel spijt kan krijgen van dat ik het
even niet heb afgedekt.
Recensie van de film:
Regie: Job Gosschalk | Cast:
Henriëtte Tol (Maria), Huub Stapel (Max), Halina Reijn (Eva), Thomas
Acda (Paul), Jan Kooijman (Matthijs), Ruben van der Meer (Bart), Noortje
Herlaar (Julia), Tjitske Reidinga (Silke), Huub van der Lubbe
(straatmuzikant), e.a. | Speelduur: 106 minuten | Jaar: 2016
Het
Nederlandse lied is rijk en gevarieerd. Het loopt uiteen van het betere
levenslied naar smartlap en van commerciële meezinger tot alternatieve
niche. Niet zo vreemd dus dat de speelfilm de populariteit van de
vaderlandse muziek omarmt. In een tijd van politieke onrust,
vervreemding en vertwijfeling is een lekkere meezinger nooit weg. Deze
instelling moeten de makers van het muzikale feelgooddrama De Zevende Hemel
ook hebben gehad, nog afgezien van het feit dat bekende Nederlandse
hits het altijd lekker doen in de bioscoop. Dit verklaart ook het grote
succes van de televisiereeks 't Schaep met de 5 Pooten, die met
dezelfde producenten werd opgetrokken. Een beetje liefde, conflict en
troost kunnen we in de donkere dagen voor Kerst allemaal wel gebruiken.
Dan vergeef je zelfs het uiterst magere verhaal dat de bekende songs aan
elkaar rijgt.
Het draait allemaal om de
Italiaans-Nederlandse familie Rossi, die in de buurt van het Olympisch
Stadion van onze hoofdstad een Italiaans restaurant bestiert. Dochter
Eva werkt in de bediening en haar echtgenoot Bart in de keuken. Het stel
staat te popelen om de zaak over te nemen zodra eigenaar en vader Max
met pensioen mag in Italië. Dan is er nog de jongste zoon Matthijs die
samen met zijn vriendin Julia een leven buiten de potten en de pannen
leidt. De oudste zoon van de familie is het zwarte schaap. Door
onenigheid over de opvolging is deze Paul met zijn familie gebrouilleerd
geraakt en een foodtruck begonnen. Tot slot en overmaat van ramp heeft
moeder Maria het vreselijke nieuws te horen gekregen dat ze aan kanker
lijdt en niet lang meer heeft te leven. Hoe mooi zou het dan ook zijn
dat ze nog een keer haar gezin in pais en vree aan de eettafel krijgt.
We moeten ons echter eerst door een serie ruzies, misverstanden en
gezongen overpeinzingen heen werken eer het zo ver is.
Dit
is minder een straf dan het wellicht klinkt. Je merkt bij de
indrukwekkende cast natuurlijk meteen wie de echte zangers zijn, maar
het moet gezegd worden dat bijvoorbeeld voormalige danser Jan Kooijman,
al dan niet geholpen door de techniek, best een aardig moppie kan
zingen. Thomas Acda kennen we natuurlijk voornamelijk van zijn gezongen
kleinkunstwerk en levert dan ook aardige zangpartijen af, al is zijn nóg
theatralere versie van het al behoorlijk vet aangezette Ik Leef Niet
Meer Voor Jou van Marco Borsato, wel flink over de top. Belangrijke
regel in het musicalgenre is dat elk muzieknummer de personages en het
verhaal moeten voorthelpen. Op dit vlak scoren de makers van De Zevende Hemel
punten, want de muziek houdt de boel niet op. Het zorgt zelfs op
momenten voor de hoognodige verdieping, bijvoorbeeld wanneer Henriëtte
Tol haar leven en ziekte overpeinst in een kerk. Dat de actrice - zelfs
met Musical Award op zak - zich een matig zangeres toont is dan slechts
bijzaak.
Dienstdoend filmregisseur Job Gosschalk heeft
samen met zijn scenarist Thijs van Marle hoog ingezet op de instant
sympathie en de feelgoodfactor. De keerzijde is dat beide heren daarmee
op safe spelen. Het dreigt uit de bocht te vliegen zodra ze in de
afsluitende akte opeens nog wel wat heftige zaken moeten afhandelen. Dit
leidt tot een vluchtige wisseling van emoties en maakt de materie
onnodig zwaar en onafgemaakt. Het is dan ook de enige valse noot van
deze poldermusical. De impact van Alles Is Liefde zal dit
luchtige muzikale familiedrama niet genereren, maar in de donkere dagen
voor de feestdagen is het een welkom verzetje met een stel hele fijne
acteurs
Geen opmerkingen:
Een reactie posten