Sinds lange tijd ben ik weer eens naar het Filmhuis geweest met vriendin Els en Heleen. Er waren de afgelopen weken weinig films die ons echt aanspraken of we hadden geen tijd. Dus nu eindelijk wel.
Gisteravond hebben we ons gebogen over deze film. Deze film is prachtig, hij komt wat traag op gang maar als hij er is dan is hij er ook. Het is bijzonder, eigenlijk voel je het al aan waar het om gaat, en hoe het loopt. Maar je ziet er duidelijk in terug dat onrecht wat een mens is aangedaan zo zijn gevolgen heeft voor het gedrag wat men laat zien in hoe men denkt te moeten handelen.
Ik vind deze film een aanrader al is het alleen al om de cirkel die rond is in de film door het schot wat komt maar ook door het eind.
Ik vind deze film een aanrader al is het alleen al om de cirkel die rond is in de film door het schot wat komt maar ook door het eind.
recensie van de film:
Regie: Simon Stone | Cast: Paul
Schneider (Christian), Odessa Young (Hedvig), Ewen Leslie (Oliver),
Geoffrey Rush (Henry), Anna Torv (Anna), Sam Neill (Walter), Miranda
Otto (Charlotte) | Speelduur: 96 minuten | Jaar:2015
Een
geweerschot weerklinkt door het bos. De schutter aanschouwt de nog
levende en slordig neergehaalde eend en overpeinst of hij het dier uit
zijn lijden moet verlossen. Verantwoordelijkheid is een belangrijk thema
in The Daughter, een vrije bewerking van het oude toneelstuk The Wild Duck
en tevens het filmdebuut van de Australische toneelregisseur Simon
Stone. De invloed van Stone verraadt zich door de setting: die is
verplaatst naar een pittoresk en eenzaam Australisch dorpje omringd door
eindeloze bossen. Wanneer de lokale houtfabriek plots wordt gesloten
zal Oliver zonder werk voor zijn familie moeten zorgen, terwijl zijn
baas Henry zich voorbereidt op een dure en grootse bruiloft. Een oude
bekende van beide mannen komt voor de gelegenheid terug na een
langdurige afwezigheid en kan het niet laten diepgewortelde
familiegeheimen te ontsluieren.
De kracht van
Stones adaptatie ligt vooral in de enerverende aanloop naar de bruiloft.
Er hangt voortdurend een aura van onschuld of een geteisterd geweten
rondom de personages. De opbouw naar de onthullende en hevige climax is
goed uitgewerkt. De kern van het verhaal is behouden en stiekem best
voorspelbaar maar de ingetogen regie is een stille kracht. Door de
plottwists en gevolgen zoveel mogelijk visueel te impliceren en zo min
mogelijk uit te spreken, hangt het dreigende familiedrama constant als
een donderwolk boven ieders hoofd. Wanneer het eenmaal losbarst, is het
prachtig om te zien hoe de ongelukkigheid van een enkel persoon een
kettingreactie van emoties kan veroorzaken, die als een opstapelende
lawine iedereen meesleurt.
Stone weet alles mooi te
verbinden met een sterke rode draad; alles staat in het teken van
verlaten worden. Een gelukkige familieman, een herstellende alcoholist
of een meisje dat naarstig op zoek is naar intimiteit, zelfs het
vrolijkste personage breekt wanneer hij of zij plots in de steek wordt
gelaten. Die thematische cohesie wordt onderstreept door de eenzame
bossen of desolate supermarkten in het schilderachtige dorpje. Het komt
nog wel het mooist naar voren in een simpel shot waarin Charlotte in
alle wanhoop in huilen uitbarst en de overige bruiloftgangers ongestoord
blijven schuifelen op de dansvloer. Een enkele bediende probeert met
tegenzin haar te helpen maar is allerminst emotioneel beschikbaar. Het
originele toneelstuk komt uit Noorwegen en het intieme verhaal van een
dramatische onthulling op een familiefeest heeft zeker wat weg van
Deense films als Festen of After The Wedding. De
Australische setting, de themas van verlating en het eenzame sfeertje
dat Stone hier neerzet geeft het echter een geheel eigen identiteit.
Nadeel
van de zware focus op een verbindend thema, is dat het daadwerkelijke
hoofdconflict wat simpel lijkt. Alles komt voort uit een enkele
verborgen waarheid die naar buiten komt. De manier waarop alles uit
elkaar valt, lijkt op momenten melodramatisch. Dat komt onder andere
doordat er eerder sprake is van een ensemble dan een enkele
hoofdpersoon, waarbij niet elk slachtoffer evenveel tijd krijgt om de
heftige reacties echt geloofwaardig te maken. Toch maakt de sterke cast
hier veel goed met subtiel of juist bombastisch acteerwerk op de juiste
momenten. Odessa Young en Ewen Leslie vallen in het bijzonder op dankzij
hun overtuigende kwetsbaarheid.
The Daughter
laat op momenten zijn toneeloorsprong doorschemeren en is niet voor
iedereen subtiel of verfijnd genoeg om een meesterlijk drama te zijn.
Toch zet Simon Stone een indrukwekkend filmdebuut neer en geeft hij
genoeg een eigen draai aan het originele verhaal om het bijzonder te
maken. Het stelt interessante vragen over het ontaarden van de waarheid
en het leven van een leugen en kent een sterke spanningsopbouw. Bovenal
laat het mooi zien hoe het ongeluk van een enkel familielid een soort
cyclus van wanhoop teweegbrengt die iedereen meesleurt, en die ooit door
iemand doorbroken moet worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten