Stel je loopt op straat en ineens gaat er een telefoon over, deze telefoon is niet van jou, maar ligt er.
Wat doe je en wat gebeurt er...
Met deze vraag heb ik de leerlingen van de ISK en mijn tweede klassen afgelopen week geconfronteerd.
Ze kregen de opdracht om een reactie te bedenken die ze voelden bij de telefoon, maar ook moesten ze bedenken hoe ze gingen reageren.
Ik gaf als voorbeeld, dat je een vrouw aan de telefoon krijgt die haar man belt, en dat je dan kunt spelen alsof je de minnaar bent van haar man, zo kun je ook spelen dat iemand je belt met een bestelling maar dat je dus die bestelling niet accepteert en dat ze het maar ergens moeten stoppen waar de zon niet kan schijnen. Kortom ze kregen van mij een aantal oplossingen om te spelen maar het liefst wil ik natuurlijk dat ze zelf iets verzinnen.
Ik ben verrast, wat een prachtige stukjes hebben ze gespeeld, een scene waarbij een leerling ontdekte dat de telefoon op straat lag vastgeplakt, dus die ging op het podium liggen om een gesprek te voeren. Een andere groep verzon dat de telefoon overging en dat diegene die hem oppakte ontvoerd werd.. maar toen hij op de plek van bestemming kwam bleek het een surprise party te zijn, helaas was de ontvoerde persoon niet degene voor wie het feestje bedoelt was.. ze hadden de verkeerde ontvoerd.
Ook de scene waarbij de eigenaar van de telefoon de loterij had gewonnen waarbij de vinder van de telefoon doodleuk zijn eigen banknummer op gaf.
Zo waren er legio leuk voorbeelden en spelsituaties ontstaan geweldig.
Daarna kregen ze de opdracht om een emotie te spelen, blij, boos, verdrietig, bang, verliefd.
Ze moesten de telefoon opnemen en dan de emotie vergroot spelen.. Ik heb vreselijk gelachen, maar ben ook geraakt door sommige stil spel van deze leerlingen, wat mooi en wat bijzonder wat ze speelden. De scene waarbij een jongen een telefoontje kreeg waarin hij kreeg te horen dat zijn vriendin het uitmaakte.. de blik in zijn ogen en dan alleen het woordje "Jammer" maar zo uitgesproken dat het dwars door mijn ziel sneed... ik kreeg er kippenvel van.. maar ook de scene waarin een bericht komt dat iemand is overleden, het verstilde spel van ze zo gaaf om te zien. Natuurlijk ook de scene's van blijdschap dat ze een goudvis winnen of iets dergelijks. De scene's verliefd integer gespeeld je voelt het ontstaan.
Natuurlijk waren er ook een paar bij die net over de grens gingen, ze hadden het uur voor mij seksuele voorlichting gehad met heel veel voorbeelden, dus ging inderdaad een jongen met zijn rug naar het publiek zitten, en deed alsof hij met zich zelf aan het spelen was. Aangezien ik wel wat gewend ben, reageer ik eerst met de opmerking, goh je hebt wel grootheidswaanzin, daarnaast reageer ik door bewust het rode licht aan te zetten, en hem heel lang te laten spelen voordat ik de telefoon over laat gaan.. ik denk dat hij een behoorlijk slap handje heeft inmiddels, en ik heb lol.
Natuurlijk spreek ik hem er wel op aan dat dit niet de bedoeling is, en dat hij waarschijnlijk heeft gedacht dat het heel grappig zou zijn om dit te spelen tot dat de telefoon zou gaan rinkelen, maar hij zag ook wel in dat dit wel over de grens was.
Toch was dit een prachtige les met de kids die zo veel leuks bedenken, al weet ik inmiddels wel waarom zoveel telefoons en i-pads stuk gaan.. ze gooien er mee alsof het een bal is
Geen opmerkingen:
Een reactie posten