zondag 12 juli 2015

Zij maakt het verschil.

 
 
Ooit twee kaar geleden is mijn moeder verhuisd. Ik schreef toen al dat het wel eens een zware dobber kon gaan worden voor de bewoners daar.  Men had de instelling dat men niets wil, zeker geen praatjes en ook zeker niet bij elkaar over de vloer.
 
Mijn moeder is dan zo,  ze zegt dat ze dat goed vind, maar gaat toch haar eigen weg, ze doet wat ze vind wat ze moet doen, is vriendelijk tegen iedereen, gooit even bij iemand die ziek is een kaartje in de bus.
Vraagt even of, als iemand ziek is ze iets kan doen. dit allemaal zonder zich op te dringen, zonder dat ze vervelend is maar alles heel nonchalant. Ze zegt wat ze van dingen vind op zon manier dat niemand dat vervelend vind maar eerder denkt, goh wat leuk dat ze dat zegt en men is het dan meestal ook nog met haar eens.. helemaal goed. Zeker omdat ze in eerste instantie er zo tegen waren.
 
Ze is op vakantie geweest naar De Moezel en heeft zich daar behoorlijk 'mis'-dragen.. ze heeft weer eens tegen een hoteleigenaar gezegd, ze spreek geen woord Duits, maar op de een of andere manier krijgt ze het weer voor elkaar dat ze toch duidelijk maakt wat ze bedoelt. Dat de management van het hotel na moet denken voordat ze en groep bejaarden laat komen, er was totaal geen rekenschap gehouden met mensen met rollators. dus die konden nergens heen, daarnaast waren alle kamers alleen te bereiken via smalle trapjes en opstapjes.. ze vond dit stom maar ook van de organisatie van de Zonnebloem. Dus die zullen dit ook nog wel horen.
 
Waar het eigenlijk omgaat, daarom ook het plaatje hierboven, mijn moeder was voordat ze op vakantie ging, met haar vriendin in het kwaad al druk bezig, en inmiddels heeft ze er een dame en een man bij die helpen, van plan om een tuinfeest met BBQ te organiseren in de tuin van de flat. Deze tuin word nooit gebruikt dus dat moest maar een keer veranderen. Kortom ze zijn druk de dames en heer. De bewoners van de hele flat zijn uitgenodigd met een keurige brief in hun brievenbus, en als ze het leuk vonden mee te doen dat ze dan een bedrag van 5 euro moesten betalen en tevens  een strookje moesten inleveren als ze mee gingen doen. Ze hebben geregeld dat er stoelen moeten komen, en iedereen die een stoel meeneemt krijgt een stikker op de stoel, voor het geval dat, die oudjes misschien vergeten welke stoel van hun is. Ze regelen hapjes, vergaderen zich suf, en zijn vreselijk actief. De gemeente is ingelicht en om toestemming gevraagd, iemand anders in de flat bedenkt zich ineens dat hij wel een partytent kan regelen voor het geval dat het gaat regenen, iemand anders zegt al dat hij via, via aan plastic bekers en bordjes en bestek kan komen. Weer een ander bedenkt dat ze inkopen moeten doen bij de Supermarkt en meteen regelen dat wat over is terug kan en ga zo maar door.  Kortom  de meeste bewoners van de flat zijn ineens heel actief om het tuinfeest en BBQ met elkaar tot een succes te maken.
 
Gisteravond had ik haar even aan de telefoon, ze was vrijdag terug gekomen, haar buurman kwam haar ophalen en toen ze thuis kwam stond de buurvrouw in haar gele nachtpon op haar te wachten en te zwaaien, mijn moeder was nog niet binnen of daar kwam zij al aan, om even met mijn moeder te praten hoe ze het had gehad, ook de buurman was al even mee gelopen naar binnen. Haar vriendin in het kwaad, had maandag eerst al tegen mijn moeders buurman gezegd dat hij even om moest rijden zodat ze ook even naar mijn moeder kon zwaaien die op vakantie ging. Natuurlijk kwam die ook meteen binnen bij mijn moeder, en ze hebben de avond behoorlijk stuk geslagen met elkaar tot kwart voor 12, toen ging ze weg zodat mijn moeder eindelijk even tijd voor zichzelf had. Maar ze vind het geweldig, ze komt nu thuis en er zijn mensen die weer blij zijn als ze thuis komt, ze vangen haar op, zoals zij hun opvangt. Ze hoorde ook al dat de vriendinnen van haar in de flat en de buurman al de hele tijd hadden gezegd dat ze mijn moeder misten, zo ook menig andere bewoner, omdat het ineens zo stil was in de flat.
 
Mijn moeder heeft inmiddels ook een kleine radio gekocht en gaat soms met haar vriendin in het kwaad even beneden in de hal zitten, zeker met die hitte, muziekje erbij en voor ze het weten zitten er weer hordes bewoners bij en praten ze wat met elkaar.
 
Sinds mijn moeder in deze flat is komen wonen is het ineens een hele andere soort flat geworden, het is leuker en gezelliger, tevens zijn de mensen opener geworden.. kortom zij maakt wel degelijk het verschil in die flat..
 
En dát is mijn moeder die dat weer even doet. Geweldig toch.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten