vrijdag 17 juli 2015

nijmegen... dag 3

Het grote nadeel aan kamperen is, dat je wakker word door de vogels die fluiten en door dat de lichtinval in je tent zo groot is, dat je dus meteen een hele bak licht in je ogen krijgt dat je ze spontaan dichtknijpt, je kop onder de dekens stop en denkt.. ik blijf liggen dit is teveel natuur....

Na inderdaad de avond ervoor bijna een liter thee te hebben gedronken weet ik weer waarom sommige mensen op een camping of zon geweldige plasfles hebben of waarom sommige mensen na 20.00 op een water rantsoen gaan..... ik heb me suf gelopen naar die wc en telkens als ik moest regende het.. Mijn paraplu lag keurig in de camper dus ik heb me moeten behelpen met een blauwe vuilniszak... ik denk dat het er charmant uit moet hebben gezien. een man in zwart ondergoed, in crocs met daarbij een blauwe vuilniszak over zijn hoofd...  het was maar goed dat de mensen die zich van geen kwaad bewust waren, in hele luxe caravans of campers  heerlijk lagen te slapen.. maar goed het lot van een kampeerder gaat over natte grasvelden naar een toilet.

Het is trouwens wel een ervaring, dat op een toilet zich toch een heel bijzonder nachtleven afspeelt. als je niets vermoedend daar binnen komt, dan blijken er vaak mensen te zitten, op het toilet, die het lastig vinden om hun grote behoefte te doen als iedereen maar binnen kan lopen.. en die de omgeving niet willen voorzien van wat andere geuren dan wat je normaal graag ruikt, die zich daar dan verpozen..

Het is bijzonder omdat op het moment dat jij binnenkomt, je mensen hun adem in hoort houden.. het concert van te veel lucht houd meteen op, en het leuke is dan toch om dan heel zachtjes heel expres aan juist die deur te gaan rammelen om te doen alsof je die toilet in wil, je hoort meteen aan allerlei kanten wat lucht ontsnappen, soms met geluid maar vaker met een soort van schrikreactie...
Ik geef toe het is een bizarre ontdekking, maar toch.. het is iets waar ik deze vakantie dus achter kwam.. en ik vond het geweldig dit spel.

Terug naar het opstaan.. bij het wakker worden, het echte wakker worden, na nog een half uurtje met mijn kop onder de dekens te hebben gelegen, eerst maar de stop uit het luchtbed getrokken, meteen daarna  ook maar de slaapzakken opgeruimd, en de spullen die niet meer nodig zijn alvast in tassen zodat het afbreken van de tent zo klaar zou zijn.

Het voorspelde veel goeds, want, de zon scheen, we konden een urker broek halen uit het blauw aan de hemel, en als dat kan voor 12.00 uur, dan hadden we de hele dag mooi weer volgens de vader van weervrouwtje vriendin Heleen. Dus na het douchen etc, dat verhaal heb ik gisteren al verteld, ben ik begonnen met al mijn spullen uit de tent te halen, dit op het grasveld te zetten, De anderen waren of aan het poedelen, of ook al bezig met wat af te breken en al bezig met het ontbijt klaar te maken, heerlijk in de volle zon, we zouden nog bruin worden ook..

Terwijl ik dus druk doende was met het toch wel snel afbreken van de tent.. ja hoor kwam er een hoosbui.. dus ik baalde, eerst alle spullen snel in de camper, de ontbijt spullen onder de luifel bij vriendin Kitty, en de tent zeiknat.. Echte kampeerders weten wat dit betekend.. dit houd dus in dat je dus als je thuis komt, je tent eerst moet uithangen en dat je dan alsnog hem helemaal weer moet oprollen en inpakken en opruimen. extra werk dus.. maar goed, die urker broek voorspelde heerlijk weer voor de rest van de dag. toch....

Nadat alles was ingepakt afgerekend was, zijn we naar het openlucht museum in Arnhem gegaan..
We konden er gratis in met onze museum jaar kaart en .. met mijn cjp pas kreeg Ayaz toch maar mooi ff 4 euro korting... kortom we waren er goedkoop binnen..
Wat is dit een geweldig museum, ik ken wel het Zuiderzeemuseum het olle Compas,  maar deze kende ik nog niet.. ik vind het geniaal wat heerlijk om te zien hoe de geschiedenis is gegaan, hoe de huizen bouw veranderde hoe dingen zijn ontstaan.. heerlijk. ik heb er wederom heerlijk lopen genieten.

Het meest bijzondere vond ik wel een vrouw die daar liep, in het zwart met een stijf kapsel, met grote, hele grote zwarte schoenen, en een witte blouse, ik dacht ff dat ze bij het museum hoorde maar het bleek een bezoeker te zijn. ik vond haar echt een soort van schooljuf.(zie foto's)

Het is heerlijk om in huisje te komen van ver voor je tijd, en dan ineens in een huisje te komen waar je dus wel dingen herkent uit je jeugd, geweldig. Het jaren 70 huisje met al dat oranje en dat bruin heerlijk.. wat afschuwelijk. ik had bijna de neiging om mijn potje dat ik gekocht had daar achter te laten maar dat wilde ik vriend Frans toch niet aandoen.

We hebben er heel veel gelopen maar je raakt er eigenlijk niet echt uitgekeken. De expositie hebben we niet eens gezien, hadden we geen tijd voor, dat is eigenlijk gek maar er is zoveel te zien zo leuk ook. Genieten dus.

Gelukkig heeft het park heel veel ruimte nog en ik hoop ook echt dat ze er een typisch jaren 50 bouw flat gaan neerzetten met dan in elke kamer een andere inrichting lijkt me geweldig ook.

Inmiddels zijn we er wel achter gekomen dat die Urkerbroekmythe niet werkt in Arnhem.. het heeft bij regelmaat geregend in Arnhem, en niet van die gereformeerde regen maar echte bakken vol.

Na afloop van dit museum hebben we afscheid genomen van Kitty, die terug ging met haar eigen auto en ik ben met Ayaz en Heleen terug gereden naar Alphen. Onderweg bedacht ik me ineens dat het eigenlijk gek is, je komt thuis en je hebt niets in huis, dus ik heb maar het voorstel gedaan om lekker samen te gaan eten  ergens en dat is de pizzeria geworden. We wilden de turk, maar helaas was die wederom gesloten..

Na afloop van de pizza heerlijk naar huis en dat was prima... het was een mooie drie daagse in Nijmegen en zo blij dat ik niet de vierdaagse hoef te lopen... wat een luxe.

Bij de bovenste plaatjes zou ik zeggen zoek de verschillen.. het zijn er denk ik niet zo veel.