donderdag 30 juli 2015

vermist.....

 
Tegenwoordig kom je ze steeds vaker tegen, een Amber alert is al niet meer genoeg. De sociale media word gebruikt om vermiste kinderen op te sporen, die op de een of ander manier verdwenen zijn.
 
Dit keer ook het meisje dat gevonden is in Koudekerk aan den Rijn, bij een 41 jarige man, dit is bij mij om de hoek en ik krijg toch weer hierbij een akelig gevoel.  Tevens de vragen waarom ging dat meisje naar die man, wat was er thuis aan de hand,  of waarom hebben ouders niet beter opgelet, hoe kan het dan een meisje van die leeftijd zomaar beland in een situatie met een man van 41.
Hier is natuurlijk meteen met de media op gereageerd met een promo filmpje
 
 
Vaak laat men dan een foto zien van het vermiste meisje, het is gek het zijn meestal meisjes uit een bepaalde leeftijdsgroep, die toch verdwenen zijn.
 
Ik kijk dan altijd eerst naar de foto's en soms zie je een foto, zoals deze week, van een meisje, met  keurige zoenlippen, (de duck face) en verder erg volwassen gekleed, zo druk ik het nog netjes uit, ze is 14 jaar.
 
Natuurlijk vind ik dat een ieder moet doen wat hij of zij vind dat hij of zij mag doen en natuurlijk vind ik bepaalde foto's of houdingen die men op Facebook zet van kinderen, niet altijd even geweldig, mede omdat ik denk je weet niet wie er allemaal op je Facebook kan kijken, hoe beveiligt je ook bent, toch kan iedereen op je Facebook kijken. Als een leerling van mij van 13 jaar al mijn zwaar beveiligde Facebook pagina kan hacken, het mag niet ik weet het, maar hij kan het, dan kunnen zeker de mensen die minder goede bedoelingen hebben dit zeker.
 
Elk jaar weer, start ik het project wensen en grenzen in samenwerking met de GGD, dit om onze leerlingen in klas 2 en 3 wijs te maken over de gevaren van het internet, van de sociale media en noem maar op.
 
Ik hoop altijd dat ik net genoeg heb bijgedragen aan hun ontwikkeling dat ze inderdaad  bewuster gaan worden en of zijn.
 
Daarnaast vind ik ook dat er een stukje opvoeding moet zijn vanuit de ouders, ik vind dat ze moeten kijken op de site's van hun kinderen om te zien wat voor foto's ze plaatsen. Dit ook om te zien dat bepaalde foto's of houdingen echt niet kunnen. De houdingen lokken bij bepaalde mensen toch  gedachten uit en geven de indruk dat je voor bepaalde dingen erg in bent.
 
Het hele gebeuren  in Limburg, waar mannen zijn opgepakt omdat ze sex hebben gehad met een minderjarig meisje, ik vind dat terecht dat die mannen worden berecht, maar ik vind zo wie zo dat de loverboy moet worden aan gepakt. De nieuwe gedachte dat men voordat men met een meisje naar bed gaat moet vragen naar haar leeftijd, dat gaat niet werken, dat weet een ieder, zelfs de opmerking dat een man die zon meisje bezoekt, om het netjes uit te drukken,  verantwoordelijk is dan als hij sex met haar heeft, vind ik vreemd, in het onderstaande filmpje zegt heel duidelijk een meisje, ik deed alsof ik 18 was, met de juiste make up en de juiste foto kom je heel ver. Hoe kun je er zeker van zijn of het klopt wat er gezegd word, hoe weet je zeker dat een meisje het wel of niet vrijwillig doet. Het is een lastige vind ik, en ik denk ook dat  er niet goed de hand achter te krijgen is, het is een lastige om dit helder te krijgen, maar ik vind wel dat zowel de loverboy als de mannen die gebruik hebben gemaakt van deze diensten gestraft moeten worden. Dit is goed als men dat doet ook om een duidelijk signaal af te geven. Toch maak ik me ernstig zorgen om al die pubermeisjes die dus in het wilde weg op internet contact hebben met  willekeurige vreemde mannen of vrouwen, die niet zijn wie ze zeggen te zijn. Het gevaar is groot. Elk jaar weer ben ik verbaasd hoe, zelfs de meest slimme leerlingen toch klakkeloos, zonder ook maar een vraag te stellen, mensen accepteren die ze niet kennen op hun profiel. Kinderen die gewoon alles op Facebook zetten wat door iedereen te lezen is,  en te zien is.. heel bijzonder. Geen ouder die er op let.
 
 
Veel ouders zijn natuurlijk blij met hun kind en die posten van alles over hun kind op het internet, toch vind ik dit niet goed, dit kind heeft geen mogelijkheid om te zeggen ik wil dit niet, en staat op dat moment wel met gezicht en naam op het internet, en we weten allemaal dat dit niet altijd een veilige wereld is, we zien het schermpje maar weten ook dat achter dat schermpje nog een hele wereld zit. Helaas beseffen sommige kinderen en ook ouders dit vaak niet eens. Ze doen maar, Foto's van kinderen bij films, van kinderen die in een zwembad zitten noem maar op, we posten en laten zien, en openen  zo de deuren naar al die mensen, en bewust zeg ik mensen en niet alleen mannen of vrouwen, die met jouw kind net niet het goede voor hebben en je geeft ze de kans om ze te vinden waar ze zijn je geeft ze de kans om informatie te vinden over jouw kind, zodat diegene zich kan voordoen alsof hij jou kent en voor je het weet is jouw kind ook vermist, omdat je even niet goed hebt opgelet.
 
Herinner me het filmpje op het internet over de man die met een hondje in overleg met moeders ging kijken of hun kind met hem mee ging, en ze gingen alle kinderen stuk voor stuk gingen mee met deze man, terwijl de moeders toekeken.... heel schokkend. De moeders hadden hun kind ontzettend gewaarschuwd dat ze nooit met vreemden mee mochten gaan.. maar het gebeurde onder hun ogen.. ze zagen het gebeuren.... dit keer was het een man maar ook een vrouw kan hieraan mee doen, zelfs pubers die geronseld zijn voor dit soort dingen...  Kortom nogmaals, vraag jezelf af of het wijsheid is om jouw kind van onder de 12 op het internet neer te zetten, met foto, met naam, met wat ze leuk vind, met alles er op en er aan. Het is geen koopwaar, maar je laat wel "kopers" zien wat er in de etalage staat,.. en je weet nooit wat er van komt...
 
Ik hoop dat niet jouw kind, dank zij jouw acties op het sociale media straks ook als vermist op mijn facebookpagina gaat verschijnen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten