woensdag 31 december 2014

dag 2014


 
Zo op een laatste dag moet je toch weer even heel rustig bedenken wat het jaar zo bracht. Ik kan eindeloos veel dingen noemen, die me raakten, die me lieten lachen, die me vreugde schonken, er is zoveel wat er is gebeurt, dat wat me wederom naast intens gelukkig ook diep dankbaar maakt.
Terwijl de oliebollen klaar zijn, ik me aan het aankleden ( traditie getrouw in iets oud en iets nieuw.. zodat het oud en nieuw ook in kleding is toegepast) de pakketten vuurwerk al in de auto liggen, ben voor een avondje met vrienden in Leiderdorp, besef ik wederom dat ik heel veel zegeningen heb.
Laat ik aan de hand van foto's proberen te laten zien wat mijn jaar zo bijzonder maakte, ik zal er (kleine) stukjes tekst bijzetten zodat het duidelijk is. De dingen die ik niet noem zijn zeker niet minder de moeite waard om te noemen maar soms moet je toch een schifting maken.
 
Familie:
 
de verhuizing
Op mijn advies en lichtelijk aandringen, is mijn moeder overstag gegaan. Ik zag het voor me het dorp waar ze woonde, zo mooi en in het huis waar ze met mijn vader heeft gewoond, was haar zo dierbaar, maar toch de realiteit roept om verstandige besluiten. Het dorp waar ze woonde is maar 1 heel klein winkeltje een supermarktje, dat dreigt te verdwijnen, ze kan nu nog auto rijden maar hoe lang nog? De vraag is dan ook, dat als ze dat niet meer kan wat dan, laat ze verhuizen naar Musselkanaal, naar een mooi huisje wat ze nu kan kiezen en niet gedwongen moet kiezen. Ze heeft gekozen, ze heeft de stap genomen en is gegaan. Ze vond het in het begin wel wat onwennig en wat vreemd, zeker haar grote stap zonder mijn vader. Voor het eerst maakte ze zelf echt een keus. Ze heeft gekozen en is er voor gegaan. De afstandelijkheid die er was in dit huis heeft ze inmiddels, zoals trouwe lezers weten al helemaal omgezet in positieve gedrag, de flat begint sociaal te worden en leuk. Het is prachtig en ze is gelukkig daar. Ik ben zo blij dat het gelukt is. Tevens is het natuurlijk zo dat ik zo blij ben dat ik haar kon helpen met haar verhuizing, dat ze al heel veel heeft gedaan okey dat is haar ding, ze kan het niet laten, maar ze is gegaan. Zoals ik haar kende en ken maakt ze het tot iets moois en ze geniet. Het is heel bijzonder om te merken dat als ik bij haar ben ik het gevoel heb dat ik thuis kom, veel meer dan in het vorige huis waar ze met mijn vader heeft gewoond, dit huis past haar.
 
dat sneeuwklokje
 
op de dag dat mijn moeder ging verhuizen, ben ik nog even wezen kijken bij de plek waar de as van mijn vader ligt, waar ik vergeetmenietjes en sneeuwklokjes had gepland, die nooit waren opgekomen. Ik wilde nog even bij hem langs, gewoon om te zeggen dat mams ging verhuizen en dat ze een goede keus heeft gemaakt. Zie ik daar ineens een sneeuwklokje staan, het is natuurlijk maar inbeelding maar voor mij was dit een teken dat het een goede keus was dat ze ging. Pa was het er mee eens.
 
80 jaar
het mensje werd 80 jaar dit jaar. Al heel lang waren mijn broer en ik bezig om iets orgineels te doen en te bedenken voor haar. Ze wilde zo graag met het hele gezin een weekeinde weg, dus dat moest geregeld worden. We hebben het goed aangepakt, tevens zijn we met elkaar op een grote foto gegaan omdat ze dat ook graag wilde. Kortom haar verjaardag hebben we groots aangepakt. Ik had voor haar haar kamer versierd zodat ze als ze op zou staan haar jarig zou voelen. Ik werd de ochtend op haar verjaardag wakker van haar huilen, ze was geraakt en vond het toch zo mooi allemaal ze was zo blij maar miste daardoor pa extra veel. Na het uitpakken van het kado, dat we met elkaar een weekeinde weg zouden gaan, zat ze weer te huilen, ze was diep geraakt, zo mooi vond ze dit. We hebben het toen goed gedaan met elkaar.
 
het weekeinde uit
 
Eindelijk was het dan zover, we gingen met het hele gezin een weekeinde weg naar Bad Bentheim, en dat was geslaagd. Mijn moeder genoot met volle teugen en het was goed om dit samen met haar te doen. Ze voelde zich weer helemaal moeder en genoot van alles. We hebben eigenlijk al besloten dat we dit vaker willen doen met het gezin, omdat het zo goed is om elkaar zo ook wat beter te leren kennen, weer even echt tijd voor elkaar.
 
De reizen
 
 Rome
 
Met Susan naar Rome, was ook weer zon laatste moment beslissing maar wat een mooie stad, ik heb mijn hart er verloren en wil ook daar nog een keer naar terug om alles nog beter te zien.
 
Berlijn
 
Met vriendin Kitty heerlijk door mijn stad gelopen, ik voel me er thuis komen en geniet er volop, wat een stad wat een sfeer en wat een goed reismaatje heb ik bij me.
 
Istanbul
 
Wat een stad, wat een heerlijke mensen, wat een ervaringen
van de ene na de andere magisch moment in een andere stappen. Wat wil ik terug naar deze stad, wat wil ik hier genieten van alles. Ik was diep onder de indruk van bastilick stirne of hoe je het mag schrijven. Ik ben vriendin en reisgenoot Kitty eeuwig dankbaar dat we dit samen konden doen en ervaren.. wat heerlijk deze stad, en wat is zij geweldig met juist de goede routes en plekken te bedenken, ik loop met mijn foto toestel rond en zij bedenkt wat we gaan doen. wat heerlijk is dit.
 
Dagjes uit
 
 Alle dagjes uit die ik dit jaar heb gemaakt met vrienden, ik zou ze te kort doen als ik dit niet zou zeggen, wat heb ik genoten van en met jullie. De dingen die we deden, het zijn er veel te veel om op te noemen, daarom maar wat foto's van deze dagjes uit, dank jullie wel Frans, Kitty, Susan, Christian, Rick, Patrick, Marlous,  Heleen, Ayaz, Liset en Ivan. ( Mocht ik iemand vergeten zijn, sorry, maar het was ook heel mooi en vol jaar)
apenheul
Madame Tuseau
het loo
delft



groningen
beekse bergen

scheepsvaarmuseum



rijksmuseum

tropenmuseum
 
zuiderzeemusuem


kunsthal (Shoes)
en de vele uitjes die ik vergeten ben.... dat kan soms in zon vol jaar
 
 De vele avondjes uit
Theater
 
Hier kan ik alleen maar één persoon noemen die me elke keer weer meeneemt en geweldige orginele voorstellingen bedenkt en uitzoekt. Elk jaar rond Mei komt er een mailtje met een lijstje met prachtige voorstellingen, ik vergeet altijd wat er is gekozen, maar ik weet dat het goed zit. Wat zou ik toch zonder vriend Frans moeten, niet alleen voor de theater dingen, maar voor zoveel meer.
Ik ben een rijk man met zon vriend
 
Filmavondjes
Vriendin Els is er erg goed in om prachtige films uit te zoeken in het filmhuis, dus ik zit regelmatig met haar in de bios en genieten samen van films, soms met z'n twee soms met meer vrienden, het blijft leuk. Vriendin Heleen en vrienden Frans, Rick en Christan, heerlijk de avondjes de bios in. Wat was het heerlijk om tijdens het voetbal in de Pathé te zitten en dan meteen niets te merken van het voetbal.
 
Hendrik & 4
een prachtig stuk gespeeld door een door vriend Rick geregisseerd stuk, een must voor velen.
 
Etentjes
Het heerlijke uit eten gaan, vaak ook met vriend Frans, maar ook met de vrienden,  Jeanette, Ruud, Yvon en René ( de eetclub) is natuurlijk geweldig. Met de eetclub gaan we om en om, de ene keer met elkaar uit eten de volgende keer bij iemand thuis eten. Het is heerlijk zon avond, genieten van elkaar en van elkaars kookkunsten. Met vriend Frans eten we vaak ff na een dagje iets doen gewoon lekker snel en heerlijk eten.  Als we een dagje uit hebben met Rick, Christan en Frans dan duiken we traditie getrouw een restaurant in waar we genieten. Hilarisch was het onverwachte senario in Pasta en Basta, we hadden geen idee wat ons overkwam toen bleek dat iedere kelner en kelnerin spontaan liedjes begonnen te zingen.. geweldig.
Zo heb ik met deze mensen heel wat culinaire hoogte punten beleefd.
 
Lotusfröbelavond

 
Met de vriendinnen Ankie, Trudy en Antoinet, komen we eens in de zoveel keer bij elkaar om te oefenen met nieuwe dingen, dit zijn heerlijke avonden, het is naast lekker uitproberen ook elke keer weer gezellig. Ik moet zeggen we vullen elkaar erg goed aan hierin, we bedenken wat en gaan onafhankelijk van elkaar al aan de slag om dingen voor te bereiden en uiteindelijk komen we tot prachtige dingen.
 
Het sporten
 
Bij mijn sportschooltje JAWI, in Alphen probeer ik toch elke dag mijn lichaam in conditie te houden, de vorm die ik hoop te krijgen, door hard te sporten toch te laten ontstaan. Dit jaar was bijzonder,  voor het eerst naast mijn eigen schema op de fitnessafdeling ineens door vriendin Paulien aangestoken om mee te doen met het Get fit circuit, in het begin deed ik dit met collega en vriend Martin, maar inmiddels doe ik het alleen nog met Paulien, Yvonne en soms Nico. Het leuke is dat je dus mensen leert kennen en het is erg gezellig tijdens het sporten. Daarnaast ook de bootcamp ontdekt, wat ik dan soms mee doe als er specials zijn. De kettle bell, op woensdagavond ik heerlijk, ik ben kapot maar het voelt goed. Daarnaast doe ik nog de Cross fitness, en de core.. kortom aan het lichaam word hard gewerkt en het heeft in ieder geval als resultaat gehad dat er 8 kilo verdwenen is.. nu nog de overige 15.... maar dank zij het team van Jawi kan ik alleen maar zeggen dat ik  er graag kom. Het is alsof je thuis komt in een warm bad, er is humor, aandacht  en warmte.. Veel sportscholen zouden hier van kunnen leren..
de jonge honden van Jawi, altijd in voor een geintje
 
 
Mijn Werk
 
 mijn schooltje
Hier ben ik erg dankbaar dat ik daar kan werken, prachtige collega's die ik waardeer die voor mij net de dag een stukje leuker maken omdat ze er zijn. Ik denk  aan velen die mijn hart raken en die me laten lachen die me in beweging brengen. Ik ga geen namen noemen, maar diegenen die een kerstkaart hebben gehad weten het dat ik ze meer dan dat waardeer. Laten we genieten met elkaar van alles en de kids en als we kunnen een mooie schooltijd voor ze maken door ze te leren dat naast het presteren het ook goed is om te genieten en dat ze het waard zijn dat ze er zijn.. dat zijn ze. Het project dat ik heb opgezet over Wensen en Grenzen met Elizabeth Hammelink van de GGD, wat elk jaar weer gigantisch aanslaat, de mensen van Exposeryours die mee werken, Edwin Johannes die meewerkt, het is geweldig. Elke keer ben ik weer verbaasd over de inzet en het enthousiasme wat ze hebben. Wat ik erg leuk vind is dat we af en toe met elkaar uit eten gaan tegenwoordig. Martin, Arjen, Edwin en Elizabeth, dank jullie wel voor jullie vriendschap en het samen genieten en het maken van een succes van het project.. zonder jullie was het niet geworden wat het nu is. Wel jammer dat een aantal van jullie volgend jaar niet meer kunnen helpen, maar er zijn vervangers die het ook kunnen doen, dat is goed. Maar we houden contact.
 
lotuswerk
het is afgesproken dat we niets meer mogen schrijven over onze lotusklussen, dus ik hou het heel kort, het is leuk en boeiend en we doen prachtige dingen..... maar ik hul me in zwijgen hier.
 
lotusexamen
Het examen van de lotus was zwaar, van de 42 man zijn er maar 17 geslaagd, de vraag heerst dan ook bij velen wat ging er mis op dat examen. Het is gek als mensen al jaren les hebben en echt er klaar voor zijn alsnog zakken. Van de 3 die ik stuurde, die echt klaar waren voor het examen zijn er 2 gezakt. Onbegrijpelijk, zeker als ik de commentaren lees achteraf.  Zeker als je van een bevriende lotusgroep leest wat daar allemaal door het examen commissie is neergezet dat totaal niet ter zake doet. Ach die van mij gaan weer in juni en dan heb ik goede hoop dat ze het halen
 
 
mijn bundel
Dit jaar was er weer een bundel van mij verschenen wat ben ik trots op deze bundel, alles klopt, de voorkant, de titel en de inhoud. Dank je wel voor het corrigeren Kitty, zonder jou zou hij er niet zijn.
De bundel voor 2015 ligt al klaar, moet nog worden gecorrigeerd maar het zou wel eens kunnen zijn dat er twee bundels ontstaan, omdat het er zo veel zijn , en ik zo moeilijk kan kiezen welke wel en welke niet moeten verschijnen. Het thema van de nieuwe bundel zal zijn  Afscheid/ de dood.
 
bundels in de bieb in Duitsland
In de zomer ineens een mail of ik twee bundels had voor een bibliotheek in Berlijn, omdat ze die graag wilden hebben. Het was even een gedoe, omdat het collector items zijn, er zijn er slechts max 4 van en die zijn al vergeven. Kortom ik heb ze nog een keer bijgemaakt zodat mijn naam en bundels met flarden nu ook in Berlijn in een bieb te vinden zijn.. Toch wel grappig dat je zo ineens internationaal iets hebt gedaan.
 
Slot
Er gaat nog zoveel door mijn hoofd, mijn geweldige Buurvrouw die ik wil bedanken voor alles wat ze voor mij doet, de mensen die ik vast vergeten ben maar die voor mij zo belangrijk zijn,  De mensen van Facebook die zo trouw mijn blog lezen die reageren op mijn posts. Mensen die meteen meedoen als ik weer eens wat bedenk, ik ben als ik terug kijk op het afgelopen jaar, eigenlijk alleen maar gelukkig met alles wat op mijn pad komt, de oude vrienden die even weg waren maar weer terug komen in mijn heden, draadjes van verloren liefdes die afgesloten zijn, omdat het goed was ze weer eens te ontmoeten en te weten dat het niet meer is wat het zou kunnen zijn. Mensen die in mijn leven donderen via een vreemd weg maar waaruit ineens prima vriendschappen ontstaan. Kortom 2014 is voorbij maar een gouden jaar, laat het zicht voortzetten in 2015
Jullie allemaal een mooi en goed eind van 2014 en begin van 2015 en ik zal weer van me laten horen in 2015
maak er wat van
 
2015 here i come, i'm ready
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten