maandag 22 december 2014

dat eenvoudige kaarsje

 
Elk jaar weer vraag ik altijd aan mijn leerlingen of ze op kerstavond om 19.00 een kaarsje willen aansteken.
Deze in de vensterbank te zetten, en zo het licht er te laten zijn voor alle mensen die waar ze ook te wereld mogen zijn. Ik vertel er dan bij dit is voor de mensen die misschien nu onderweg zijn naar een veilig land, hierbij heb ik dit jaar heel vaak Syrië genoemd, ik vertel er bij dat er mensen zijn die dit jaar iemand moeten missen die is overleden, ik vertel erbij dat dit kaarsje ook is voor alle mensen die alleen zitten, voor de mensen die nu al weten dat ze volgend jaar kerst er niet meer zullen zijn, omdat ze door een ernstige ziekte zijn getroffen. Ik vertel ze over dat ze door dit simpel kaarsje misschien juist het verschil kunnen maken en zijn tussen donker en licht voor iemand.
 
Dit jaar werd mij gevraagd waarom ik dit vraag en waarom ik dit wil. Ik heb de leerlingen verteld dat ik het een mooie gedachte vind als we dit doen. Het idee is ontstaan naar aanleiding van een draak van een liedje van Corry Konings, maar toch het idee is mooi.(volg link voor het liedje)
 
 
Ooit lang geleden was ik in Zweden waar ik met Kerst en Oud en nieuw wilde beleven hoe het was in dat land. Nou koud dus, maar daar had men de gewoonte om op koude winteravonden, en die zijn daar koud om vuurpotten aan te steken om zo te zorgen dat er licht is voor de mensen die onderweg zijn of die verdwaald zijn, zodat ze in ieder geval ergens wisten dat er mensen woonden.
 
door deze twee dingen met elkaar op te tellen kwam ik tot het idee dit elk jaar weer te vragen aan de leerlingen in de hoop dat ze het gaan doen en blijven doen, zodat ooit, wie weet heel Nederland om 19.00 op kerstavond een kaarsje heeft staan om zo aan iedereen die het moeilijk heeft aan te geven dat er licht is  voor een ieder. Het lijkt me prachtig als dit ooit gaat lukken.
Daarom maar de oproep ook via deze link:
Deel dit stukje tekst op je Facebook, brand zelf een kaarsje om 19.00 waar je ook bent, en maak een foto en plaats die op Facebook zodat we zowel op Facebook als in Nederland misschien wel een keer heel veel lichtpuntjes laten zien voor een ieder die zich nu even niet zo veilig, gelukkig, verdrietig etc voelt... zou toch prachtig zijn als dit lukt..
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten