zaterdag 13 december 2014

Hendrik & 4

 
Gisteravond met vriend Frans naar de voorstelling van Ciere theater "Hendrik & 4". Deze voorstelling is door vriend Rick geregisseerd, en op een Drik Tange achtige manier bewerkt. Het stuk is met zijn spelers eerst gelezen en via allerlei wegen zijn de spelers in hun rol gekropen en hebben hun teksten geleerd. De spelers waren uniek in hun spel. Zelden heb ik een regisseur een groep mensen naar zon hoog spelniveau zien brengen.
Het stuk speelde zicht af op een grote vlak waarop heel veel rommel lag. Dit verbeelde voor mij de ineenstorting van het koningschap van Richard. Het was een prachtige vormgeving van het geheel.
De spelers waren heel vrij en het stil spel van velen was bijzonder indrukwekkend. Voor het eerst sinds tijden heb ik amateurs boven zichzelf zien uitstijgen in hun spel, dat soms de spelers voor mij de karakters waren die ze speelden. Prachtig gewoon.
 
Het is een aanrader deze voorstelling te gaan zien en dat kan nog slechts één keer in Rotterdam in het rcth en cultuurhuis in Rotterdam.
 
Het wrange van deze avond was wel dat deze groep niet verder gaat op deze plek. Het is wel de bedoeling dat ze verder gaan met hun spel en het spelen van hun stukken, maar hun toekomst waar en hoe is nog onzeker. Wel is het zo dat Rick de naam Cierertheater mee neemt. Ik geloof dat we nog veel van hem gaan horen, omdat dat wat hij maakt met zijn mensen uniek is.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten