woensdag 1 oktober 2014

zijn er nog wensen en grenzen deel 1

 
Vandaag is het begin van de tweedaagse over wensen en grenzen. Na een jaar wederom hard voorbereiden met nu als extra Buro Halt en Vriend&vijand, omdat we 6 groepen hebben in plaats van 4 groepen. De lessen die samen met ggd medewerkster en inmiddels goede vriendin Elizabeth Hammelink, opgezet, een aantal jaren geleden zijn we er mee begonnen en besloten we samen dat het iets is voor onze school. Samen hebben we de lessen voorbereid en opgezet, samen aan de slag met de leerlingen om dingen aan te kaarten die ze bezig houden, waar het om draait. De wet heeft inmiddels bepaald dat op scholen aandacht moet worden besteed aan oa transgender, homoseksualiteit, aan sociale media gebruik en noem maar op. Dit doen wij dan ook in klas 2 en 3, zodat de leerlingen zich bewust worden van hun gedrag en wat ze doen en hoe ze het doen. Om lesuitval te voorkomen, hebben we deze dagen gepland op de kampdagen van de eerste klassen. Dit gaat mij aan het hart, omdat ik zo graag mee wil op kamp, ik vind het zo genieten met die jonge gasten altijd, en daar zit wel een stukje pijn nu, dat ik niet mee kan omdat alle eerste klassen samen gaan, en ik niet mee kan met de lwoo afdeling op kamp. Natuurlijk was er een mogelijkheid dat ik mee zou kunnen maar helaas moet ik de vrijdag helpen bij de Mas, zodat ik meer in Alphen nodig ben dan op Texel. De workshops die we geven hebben verschillende onderwerpen en ik zal een paar vandaag omschrijven en dan morgen de andere drie. Laat ik beginnen met de workshop waar het allemaal mee begonnen is.. Sociale media. Mijn mede bedenkster en vriendin Elizabeth, gaf deze lessen altijd op scholen, en al pratende met haar, besloten we om samen een heel project op te zetten. In de les die zij geeft gaat het om alles op het sociale vlak. De leerlingen worden hierin geconfronteerd met wat ze doen op het internet, tevens wat ze niet moeten doen. Een prima workshop die ze krijgen en volgens mij ook erg goed.  We maken altijd een nep profiel aan en dan kijken welke leerlingen toehappen en klakkeloos een onbekend iemand accepteren.
De workshop seksuele rolpatronen, word gegeven door mijn lieve collega Laura Marx, elk jaar doet ze dit weer, deze dag zelfs op haar vrije dag, ik vind dat zo gaaf en zo leuk altijd. Ze stort zich er volledig in en gaat geen gesprek uit de weg, ze benoemt alles en het gaat als een trein. Heerlijk ook, en de kinderen komen er vrij vandaan. De workshop seksuele diversiteit gaat over homoseksualiteit en transgender. Dit is ook prachtig, dit laten we altijd doen door de peers van Exposeryours, en die doen het zo grappig. Dit keer hebben ze een ervaringsdeskundige erbij, die verteld over zijn biseksualteit, en dat is bijzonder, de leerlingen luisteren ademloos en genieten enorm ervan. Ik vind het helemaal te gek gewoon dit wat ze doen.
Morgen de andere drie workshops en dus ook over de inhoud van de containers
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten