zaterdag 25 oktober 2014

istanbul dag 2 (Waarin een droom uitkwam)

De eerste dag was het even wennen, je slaapt in een vreemd bed, de geluiden die je hoort moet je even passend maken in je slaap en je moet wennen aan dat je niet aan de verkeerde kant uit het bed stapt, zodat je meteen met je voet in de koffer staat, of dat je dus met je kop tegen de muur knalt, ik moet zeggen het is mij redelijk goed afgegaan allemaal. De gang naar het toilet was korter dan thuis, dus daar ben ik zeker niet moe van geworden. De eerste avond op de kamer was lekker rommelen op de i-pad, wat spullen neerleggen zodat ik het kon vinden wat ik zocht, dus het was ideaal. Na het opstaan, Kitty en ik waren beiden vroeg op, dus vroeg naar het ontbijt, het is altijd afwachten wat het ontbijt brengt, mede omdat je het nooit weet. De ene keer is het heel karig, de andere keer uitgebreid, een andere keer normaal. Dit keer was het buffet geweldig goed, niet te veel maar dat wat nodig is en wat mensen graag eten. het meest mooie was wel de honigraad die er stond en waar mensen een stukje van af kunnen snijden om op brood te doen. Ik was tevreden. Het gekke is wel dat je vaak  te veel eet als je in een andere land bent en zeker met gezelschap, dus nu begrijp ik ook ineens waarom veel mensen dikker worden als ze in een relatie belanden. Samen eten nodigt uit tot meer eten. Gelukkig kan Kitty heel goed maat houden en ik pas me aan, en dat gaat prima. Na het ontbijt, even nog naar de kamer om wederom te ontdekken dat ik toch meer zooi weer heb, en ergens weer iets ontploft is, snel nog wat dingen doen en dan gaan. Kitty had voor mij een verrassing in petto, ze wist op dat moment niet dat ze onbewust een giga droom van mij verwezenlijkte. WE gingen lopend door de stad, we zaten op loopafstand van alles, naar de eerste bezichtiging. We kwamen aan en ik liep binnen, het eerste wat ik zei, "Wow, dit wilde ik al zo lang een keer zien en voelen en meemaken. Dit was een lang gekoesterde wens" Ik geloof niet dat ik iemand nog meer had kunnen doen laten stralen dan toen, want ik heb genoten en Kitty van dat ik dit zo geweldig vond. Het waterreservoir uit de 16de eeuw dacht ik me te herinneren. Prachtig gewoon. Wat uniek wat sfeervol en wat bijzonder om daar te lopen. Natuurlijk Medusa bezocht, en het verhaal wel gelezen over het beeld maar wat het nu precies betekende ik weet het niet meer.  Daarna zijn we naar de roze moskee gegaan, prachtig wat een mooi gebouw van zowel binnen als buiten, we waren vroeg dus we konden vrij snel naar binnen,  het was de moeite waard, wel jammer dat er een renovatie aan de gang was, maar je kan niet alles hebben. Na het bezoek aan de moskee, zijn we eerst ergens lekker een bakje humus met brood gaan eten, lekker kijken, kletsen, wat geintjes uithalen natuurlijk, om daarna naar de Grand Bazar te gaan. Wat een heerlijke ervaring is dit, als je hier geweest bent is de zwarte markt in Beverwijk niets meer. Dwalen en vooral veel nee zeggen, wel opvallend is dat bijna iedereen daar met zijn telefoon bezig is, waarop vriendin Kitty zei, hoe zouden ze dat vroeger hebben gedaan, daar heb ik ook geen idee van, misschien dat ze toen met elkaar in gesprek waren. Het is een belevenis in ieder geval om hier te lopen. Na deze bazar, zijn we richting de Egyptische markt gelopen, ook erg mooi, vooral de straat daar naar toe, veel winkels, veel koopjes en noem maar op. We zijn dan ook behoorlijk wat geld kwijt geraakt aan dingen die je op dat moment nodig vind maar eigenlijk niet nodig hebt.. maar wel praktisch, de oogst was in ieder geval 2 geurtjes voor een prijs waarvoor je in nederland nog niet eens 1 hebt. Daarna zijn we over de brug gaan lopen waar giga veel vissers stonden te vissen, en ze hadden veel gevangen, dit schijnt ook iets te zijn wat je moet hebben gezien, en ik ben het daar mee eens, prachtig was dit. Na al dit moois te hebben gezien, zijn we terug gegaan om onderweg bij een echt turks restaurant te gaan eten. Dit betekend eigenlijk dat je ongemakkelijk op de grond zit, met kussens, maar die steunen niet erg. Natuurlijk konden we ook op een stoel zitten, maar ja je bent in Turkije dus dan ga je dit ook proberen. Het eten was weer heerlijk, erg veel vegetarische keuzes, en een heerlijk nagerecht. baklava, maar dan anders met nootjes. heerlijk. Met een volle maag, en een paar gepofte kastanjes extra in mijn maag, omdat we dat nog nooit hadden geproefd, en ik ook nooit meer zal doen, zijn we lekker naar het hotel gelopen om ons wederom ter ruste te leggen. 
 
 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten