vrijdag 24 oktober 2014

Istanbul (dag 1)( De Reis)

De reis begon natuurlijk helemaal geweldig, ik was vroeg op, ik was op tijd bij de interliner, ik wist dat vriendin Kitty op mij zat te wachten op Schiphol, dus wat kon er nog mis gaan, niets volgens mij....ik had alles weloverwogen in gepakt, de flesjes water (6 stuks) omdat ik Turkije je geen water moet drinken uit de kraan, dus extra want we zouden wat laat aankomen, en mochten we geen zin hebben om nog wat te ondernemen dan hadden we dat in ieder geval geregeld. Zes appels mee, twee stuks fruit per dag tenslotte, voor overdag, netje mandarijnen, mijn waterkokertje, mijn zakjes thee, dus genoeg mee genomen om te kunnen overleven, waar we ook stranden of hoe laat we ook zouden stranden, dat maakte niet uit. Ik was er klaar voor. De kleding was wat lastiger bij het inpakken, want ja wat voor weer is het toch, volgens weerman Marco Admiraal, een sportmaatje, oud-leerling en inmiddels collega, was het 35 graden, hij zat namelijk ook in Turkije, en hier komt mijn blondheid toch naar boven, ik dacht als het daar zo warm is dan is het vast ook zo warm in Istanbul.. Hoe dom kan je zijn, zeker als je weet dat zelfs in ons kikkerlandje, de temperatuur ineens heel erg kan verschillen met waar ik woon en Limburg. ook duidelijk dus dat ik daar niet woon, en dan besef ik ineens dat Istanbul nog meer inwoners heeft dan Nederland, en dus groter is, dus het is zelfs mogelijk dat waar ik zit het vries en waar Marco zit 40 graden is, kortom de kleding keuze was van heel zomers, tot aan wat meer gekleed en heel erg gekleed. Teenslippers wel in de koffer, maar die zijn er alleen uit geweest om even in een zakje te verdwijnen, zo warm was het net weer niet dat je dit aan kon hebben.  Dus ik had goed doordacht ingepakt en met een keurige 20,5 stond ik dan ook te wachten op de interliner. Zoals altijd was deze keurig op tijd en vertrok ik naar Schiphol. De rit is te doen, het is niet altijd even plezierig maar dit keer ging het goed. Bij aankomst op Schiphol zat vriendin Kitty al te wachten, ze was heel vroeg op en dus ja ze dacht kan ik beter gaan, zij kwam er al achter dat we dus vertraging hadden van een uur.. grom. dus zon reis zou het worden zei ik al meteen. Ik vertelde haar dat ik last van mijn keel had en zij dus ook, dus ik had al bij de apotheek, die gelukkig om de hoek zit en om 8 uur open gaat, de verschillende middelen gehaald tegen keelpijn, want dat zou met toch niet overkomen dat ik door een keelinfectie thuis moest blijven. Op
Schiphol snel door de douane, bagage afgeleverd en gaan, lekker slenteren door Schiphol heeft zijn charme, en in plaats van 12.00 vertrokken we om 13.30, gevolg we kwamen laat aan in Istanbul. Ik was erg blij met mijn flesjes water, dat wel. Na een vlucht waarin nog wat onrust was omdat ik een vegetariër ben, en dit niet was doorgeven door de organisatie van D-Reizen, kreeg ik van de kok, ja een echte kok aan boord, met koksmuts en kokskleding, een prima vervangende maaltijd met noten, fruit, broodjes etc, prima geregeld. Van Kitty haar Cheese-cake en ik was meer dan vol van de mealsnack.  Over de maaltijd die niet geregeld was kom ik later nog wel terug. Aan boord kreeg ik namelijk te horen dat tot 24 uur van te voren dit nog kan worden doorgegeven dus ze hadden bij D-Reizen een grote blunder gemaakt, op een mailtje van mij dat ik graag wilde dat ze voor twee personen de maaltijd vegetarisch wilden maken, maar dat kon niet omdat ze dat niet konden regelen. Ze hadden dus gewoon geen moeite gedaan, omdat het wel kon, Men was ook vergeten om dit te vragen tijdens het boeken, net als het visum.. Ik zei al hier kom ik nog op terug.  aankomst in Turkije op het vliegveld, geweldig gewoon, wat mooi is om je voet op de Turkse grond te zetten, en je geaard te voelen. Dit keer ging vriendin Kitty weer  niet op de grond liggen om de grond te kussen, maar het had gekund het was prima schoon. Na het landen door de douane, met visum stempel in mijn paspoort,  bagage halen en naar de transfer, zo geweldig dit, dit blijf ik doen, het scheelt een hoop gezoek en gedoe en je word gewoon keurig naar je hotel gebracht. Aankomt bij het hotel, meteen de kamers in en wat een mooi kamers hadden ze daar, eenvoudig maar voorzien van alles wat nodig is. Het is goed, prima, een safe, een toilet, een douche en noem maar op, heerlijk. Er stond een waterkokertje, er was thee en koffie, er stond een flesje water op de kamer voor gebruik, gratis, er waren schoenpoetsspullen er waren schoenlepels in de kast  en sloffen, er lag een brief persoonlijk door de directeur ondertekend dat als er wat was hij meteen dit zou oplossen. Ik kan een ieder die ooit naar Istanbul gaat aanraden om naar dit hotel te gaan EBOY in Istanbul, het is er geweldig, geen moeite te veel en allemaal even vriendelijk. We zijn samen eerst uit eten gegaan in ons hotel, een prima maaltijd waarbij we na het eten van een hoofdgerecht en een nagerecht, zijn gaan rekenen dat we met z'n tweeën, incluis een grote fles water, een groot glas wijn,  nog geen 20 euro kwijt zijn. De lira was echt sport goedkoop,  en het was opvallend het eten daar is zo goedkoop zoals meer dingen, maar dat is voor later in het verhaal. Na het eten nog snel een klein stukje gelopen door ons buurtje, en daarna lekker naar ons hotel kamer om te gaan slapen, en ja inderdaad, er was alweer een bom ontploft in mijn kamer... ik kan het niet, echt niet. ( Tijdens de vlucht bleek al dat een paar vrouwen het steeds over mij hadden, later zaten ze bij ons in de bus voor het transfer, en bleek ik een van de vrouwen te kennen van een lotusklus dus dat was wel erg grappig, zo zie je maar hoe klein de wereld is.)

voet is aangekomen

uitzicht vanaf het dakterras van het hotel

het lijkt mee te vallen maar achter het bed.



1 opmerking:

  1. Vertraging is (helaas) geen uitzondering meer... :(
    Leuke foto's!

    Dray

    BeantwoordenVerwijderen