maandag 27 oktober 2014

Istanbul dag 3( waarin de nacht toch anders was)


De nacht was deze keer echt iets wat  ik niet verwacht had, er werd aan mijn deur geklopt, maar aangezien ik wist dat Kitty dit niet zou zijn, heb ik natuurlijk niet opengedaan, moet tenslotte wel toonbaar zijn als ik vreemde mensen ontvang. Dus lekker nadat ik de fotos op de i-pad had geinstalleerd, ben ik gaan slapen. Trouw mijn mandarijntjes naast mijn bed, en het flesje water uit Nederland. Halverwege de nacht werd ik weer wakker, maar nu niet van een klop op de deur maar van een pijn in mijn buik, ik werd er niet goed van, dus toch maar naar het toilet en ja hoor, diaree, ik baalde meteen enorm omdat ik dacht daar gaat mijn vakantie,, na meerdere malen op het toilet te hebben gezeten, en totaal leeg gelopen te zijn, het scheelt wel een hoop, want het is een soort van crash dieet, en het werkt toch redelijk maar dit is niet wat ik wilde.
Daarna nog even mijn ogen dicht, om bij het opstaan te ontdekken dat het wel meevalt gelukkig, wat gammel in de maag maar dat is het dan ook. Lekker naar beneden, een hele lichte lunch genomen, korte broek aan want het kon echt, 25 graden is heerlijk om in te lopen.  We zijn de blauwe moskee gaan bezoeken, en dat was wederom prachtig, hij was nog in gebruik, dus met schoenen uit, gepaste kleding naar binnen. Ik moet zeggen hij is nog mooier dan de vorige moskee, ik heb genoten wederom.. Het was kijken en lopen en genieten heerlijk. Het maakt indruk al die moskee's. zeker als je er loopt en de sfeer voelt die er hangt. Het mooie vond ik wel dat er een ketting hing in de poort, dat was gedaan omdat alleen de sultan op een paard naar de moskee mocht, en dus ging hij zo naar binnen en moest dus ook buigen. Nadat we deze moskee hadden bekeken, natuurlijk de nodige foto's zijn gemaakt, zijn we verzeild geraakt in een soort van vaag straatje waar allemaal kunst was, waar je dus ook een museum kon bezoeken maar dat was niet wat we wilden. We zijn samen heerlijk door het straatje gaan dwalen, en zijn uiteindelijk beland  bij een winkeltje waar ze hamanbadjassen verkochten en die vond ik zo mooi dat ik hem meteen heb gekocht om hem thuis zwart te verven.  We hebben ook nog een heerlijke bootreis gemaakt op de bospohrus, wat heerlijk is om te doen. Daarna terug naar de moskee, even langs de zuil uit Egypte, en naar de moskee van Sulaiman. Dat was een wonderlijke wandeling, we zijn eerst even langs het hotel gelopen, waar ik mijn batterij van mijn fototoestel nog even extra heb op laten laden, omdat we de avond naar de dansende derwisj gingen. De tocht naar de moskee was een verzoeking, we moesten echt stijl omhoog met heel veel trappen en veel gedoe, maar we zijn er gekomen. We mochten echter niet naar binnen omdat er een dienst was, dus even wachten , daarna met schoenen uit toch naar binnen, wat prachtig weer deze moskee, zo mooi maar na 3 zie je toch minder de bijzondere dingen van een moskee.  De avond hebben we doorgebracht bij de derwisj en dat is indrukwekkend, al zitten ze onder de disco lampen het is zo bijzonder wat deze mannen kunnen... prachtig. Met wederom een tevreden gevoel naar het hotel en gaan slapen.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten