Vandaag deel twee gehad van wensen en grenzen. De laatste drie groepen. De ochtend begon al helemaal geweldig, we hadden alles op tijd klaar staan. Wel heel jammer dat een gastdocent, structureel te laat kwam. De eerste dag kwam ze al te laat, en dat kan nog, omdat je niet nadenken, de Peers waren ook wat te laat, maar die hadden zich vergist met Leidens ontzet, dus dat kon ik begrijpen, Vanochtend stonden ze al om half 8 op school. De andere docent van Buro Halt, die een workshop gaf over respect en normen en waarden, kwam nu dus ook weer te laat. Ze maakte in de grote pauze ook nog de opmerking, dat ze te laat was omdat het verkeerd in haar agenda stond. Volgens mij is het zo als je ergens om 5 voor half 9 verwacht word, je dan toch een half uur van te voren aanwezig bent. Tevens had ze iemand mee, en die stelde ze niet eens voor. Hoezo normen en waarden,.. maar goed wie ben ik hierin. Ik heb het vertikt, omdat ik gewoon dacht dit slaat nergens op dit soort gedrag. Tevens was het zo dat aan het einde van de dag niet eens afscheid namen van ons, ze ineens vertrokken waren. De bloemen die we voor haar hadden hebben we dus maar aan een ander persoon gegeven die zich zo vreselijk had ingezet. De dagen zijn goed ontvangen en de kids deden leuk mee. Men was het meest enthousiast over de containers van Vriend&vijand, De rest van de workshops vonden ze ook geweldig en hadden veel geleerd. De begeleidende docenten waren ook behoorlijk onder de indruk.
De workshop over loverboys. suikeroompjes en lovergirls verzorg ik al jaren. Mede omdat ik me er behoorlijk in verdiept heb en me dus ook bezig houd met wat er zoal in de omgeving speelt. Ik begin mijn les altijd met de opmerking dat ik alle profiels van de leerlingen heb bekeken, en er fotos van af heb gehaald die ik niet vind kunnen, Zelfs van de zwaar beveiligde sites van hun, omdat mijn neefje van 14 heel handig en vakkundig een site kraakt. Volledige paniek bij de kids, omdat ik heb zitten te kijken op hun profiel, en dat ik alles heb bekeken.. vandaag wilde zelfs een jongen na de wc, en hij mag altijd wegens een blaasprobleem, maar toen hij bij de deur stond en ik tegen hem zei dat ik zijn mobiel wil, hoefde hij niet meer.. zo ook een meisje die in haar tas heel snel probeerde haar profiel te wissen.. dit zegt mij meer dan genoeg die gedrag, ook de opstand die komt.. heerlijk. Ze weten dus drommels goed wat wel en niet kan heerlijk. Daarnaast laat ik een film zien, praat ik over loverboys, stel ik vragen en laat ik ze nadenken. Na de film laat ik ze stevig staan, oefen ik het aangeven van grenzen, en op het laatst komen dan de fotos.. ze zijn in paniek, het leuke is dat ik gewoon fotos van het internet heb gehaald en totaal geen fotos heb van de kids, maar ze weten haarfijn aan te geven waarom bepaalde fotos niet kunnen. Dit keer hadden we buro Halt gevraagd voor een workshop over normen en waarden en respect, maar ik heb daar niet veel over gehoord, wel dat de kids dit vaker hadden gehad. Ze deed het perfect maar zoals ik al schrijf hierboven er zijn voor Buro Halt nog wel wat verbeterpunten. De containers die we hadden van Vriend & Vijand, waren geweldig. Woensdagmiddag zijn we als docenten zelf de containers in geweest. Er zijn vijf containers met vijf confrontaties. De opzet is simpel en leuk, maar het werkt wel, een spel speel je, een film ga je kijken en je maakt een keus, je gaat scannen op dingen die jij belangrijk vind en dan word je gekoppelt aan een persoon etc. kortom het is spectakel dit keer en leuk. Ik kan de scholen aanraden dit uit te nodigen en het zijn jonge mensen die dit doen, die de groepen begeleiden, heerlijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten