woensdag 20 februari 2013

Eten.... een voorstelling in de maak

Neen geen voorstelling van mijn hand, ik ben daar lang geleden al mee gestopt omdat ik vind dat ik ruimte moet maken voor jong en aanstormend talentvolle theatermakers... en zowaar vandaag heb ik het weer mogen ervaren. Een jong en aanstormend talentvolle theatermaker, Rick Bouwens  een vriend van vriend Frans, had ik leren kennen op zijn opdracht op de opleiding tot regisseur waar ik door vriend Frans was mee naar toe genomen. Ik heb  daar veel gezien en ook veel wat ik liever niet had gezien van aankomende denkende dat ze talentvol zijn jonge theatermakers. Een paar stukken vielen me toen al op, en gelukkig zat bij de serie die ik mooi vond ook het stuk van Rick. Uiteindelijk en dat is niet zo moeilijk natuurlijk als je beiden vriend Frans kent, en je aan de tafel zit met zijn vriendje, dan kom je elkaar tegen en dan raak je in gesprek, lijkt me logisch en ook erg voor de hand liggend. Rick vertelde dat hij bezig ging nu met zijn eindregie voorstelling, natuurlijk bood ik meteen aan dat als hij het leuk vond, dat ik een keer bij de repeties wilde komen kijken om eventueel hem wat dingen te vertellen, wat tips te geven en misschien ergens te helpen om het te spelen stuk misschien op een iets hogere plan te zetten. Voor zover dat nodig is of was... Vandaag had ik dus de eer om daar deel genoot van te zijn, ik mocht de pre try out zien.. en daarna mocht ik dingen zeggen die ik vond en die ik als vraag had. Het is zo wie zo al leuk, om dan eerst even de werkplek te zien waar Rick werkt, ik vind dat boeiend dit soort activiteiten gebouwen waar mensen ontzettend zinvol bezig zijn en goede dingen doen voor zichzelf en uiteindelijk voor de buurt.. heerlijk. Het is even wel vreemd dat je normaal als je iemand ziet hem een zoen geeft ter begroeting maar ja nu dus maar even niet omdat ik niet zo goed kon inschatten hoe men daar reageert en de tijd dat ik nog provocerend wilde zijn en vond dat alles maar moet kunnen en mogen etc, die ligt nog niet achter mij maar ik vind wel dat je soms moet bedenken dat bepaalde dingen voor iemand toch lastig kunnen zijn. Dus ik heb heel degelijk een hand gegeven.. zo hoort het dan. Toen de voorstelling een aanvang nam, heb ik ten eerste genoten van de rust van Rick, hoe hij de drie spelers op hun gemakt stelt, hoe ze eerst met elkaar eten aan tafel en de dingen die anders kunnen bespreken en dan gaan ze spelen, Ik heb dit vanaf mijn tafeltje als bezoeker gade geslagen, hoe gemoedelijk dit ging. het eten, het praten het thee drinken als opmaat tot de voorstelling. Daarna het begin van de voorstelling, en ik moet zeggen ik ben aangenaam verrast over de kundigheid van de regisseur, ik zei toch niet voor niets hier boven al dat het een jong aanstormend theatermaker is.. De spelers krijgen inspraak en onderzoeken alles en gaan dan in hun spel, en het stuk zit zo vol mooie lagen en mooie teksten dat het een must is voor heel Nederland om dit stuk te gaan zien.. om te ervaren hoe mooi soms amateurtoneel kan zijn.. maar dit is geen amateurtoneel meer dit is amateur theater.. met een hele grote T. Kortom zoek de site op hieronder en ga een kaartje boeken voor deze voorstelling.. hij is echt de moeite waard


Geen opmerkingen:

Een reactie posten