donderdag 4 oktober 2012

Wraak

Vandaag kreeg ik de mogelijkheid om een studie middag van de GGD bij te wonen in het politieburo van Leiderdorp over eerwraak, eer gerelateerd geweld etc. De middag begon al goed met collega Laura in de auto naar Leiderdorp, een heerlijke route en ik heb er van genoten. Bij aankomst was zoals te verwachten geen plek te bekennen voor een auto dus belanden we in een parkeergarage. Samen lopen naar het buro waar collega Willem al stond te wachten, die was met de motor. Bij binnenkomst was het al meteen leuk, we kregen en gratis uitrijkaart en we konden zo naar boven. Een prachtig ontvangst was het en als eerste kregen we een inleiding van de dagvoorzitter op een speciale manier.. hij had twee verschillende schoenen aan en dat was leuk bedacht, alleen heeft het mijn aandacht helaas niet vast gehouden want ik ben alweer kwijt waarom hij die twee verschillende soorten schoenen aanhad.. maar dat mag de pret niet drukken. Daarna kwam de algemene plenaire voorlichting over Lht-ers. Lesbische vrouwen, homosexuele mannen, transexuele en transgender mensen, en eergerelateerd geweld. Daar heb ik nooit zo bij stil gestaan om eerlijk te zijn, omdat ik altijd heb gedacht dat daar geen veschil in is. Maar nu blijkt zelfs het woord Homo een hele andere betekenis te hebben Het blijkt dat je als man wel sex met een man mag hebben maar als jij je laat gebruiken als vrouw ben je homo en dus is dat heel fout, anders mag het wel. als jij de man als vrouw neemt is goed, dan verlies je niet je eer, maar als je je als vrouw laat nemen door een man ben je je eer kwijt.. Een hele bijzondere benadering voor mij en ook waarbij ik dacht okey... zo kan het dus ook. Daarna kregen we een lezing over eergerelateerd geweld bij turkse en hinustanen, en daar schrok ik van, mede omdat ik dacht dat het bij die groeperingen niet voorkwam, of bijna niet om het zo maar te zeggen.. maar het bleek dus wel voor te komen. En nogal heftig ook, en het bijzondere van het verhaal vond ik dat het dus niet alleen de vrouwen treft maar ook dat het de mannen trreft, dat je als man ook kan worden mishandeld etc wegens het verliezen van je eer. De workshopleider vertelde ook haar persoonlijk verhaal dat ze dus verstoten is uit haar gemeenschap en door de familie omdat ze ook dingen heeft gedaan die niet mochten. Dat gedeelte was erg interessant om eerlijk te zijn, mede omdat het toen begon te leven voor ons. Daarnaast kregen we een voorlichting over de LEC. Vraag me niet wat het is maar ik moet zeggen ik was onder de indruk hoe snel ze werken en hoe hard het kan gaan om een meisje terug te halen als ze minder jarig is, als ze is gedwongen tot een huwellijk of als ze achtergelaten is.. heel bijzonder allemaal deze middag en ik ben zo blij dat ik er heen mocht gaan.
Daarnaast moest ik natuurlijk terug met Laura en ja hoor wij willen de parkeer garage in maar dat lukt al niet.. want we krijgen de deur niet open, totdat we omlopen en gewoon naar binnen kunnen, maar goed je leert snel. Het meest bizarre vond ik wel toen we er uit wilden, want dat ging niet, we reden de afrit voorbij met onze stomme kop.. gevolg dat we dus op een dood spoor stonden, snel achteruit en dan maar rijden..  bij het uitrijden blijkt ineens dat de bestuurder voor mij niet zo snel weg kan komen en dus in haar achteruit staat terwijl ze heel veel dingen zegt in ene vaag microfoontje.. en ja hoor.. ze kan door maar ik kneep hem want ze stond nog in haar acheruit maar dat had ze op tijd door gelukkig..
na een zinvolle en leuke middag ben ik naar huis gereden met Laura en het was genieten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten