zaterdag 27 oktober 2012

rondreis marokko- dag 7 deel 7

Vandaag was het heerlijk ontwaken, ondanks de naweeen van de buikloop, wat in de nacht wel nog wat akelige vormen aannam, maar het ging langzaam, lees vooral het woord langzaam heel langzaam vooruit. Het was dus prima om deze dag te beginnen. We zijn begonnen om de tuin van Yves saint LAurent die hij heeft ontworpen te bezoeken. Het is vind ik altijd wel vervelend dat je dan zon tuin ziet maar dat je binnen een half uur er weer uit moet zijn. dus hollen rennen met samengeknepen billen en papier ertussen.... maar het went.




De tuin is eg blauw maar wel indrukwekkend vind ik. Ik heb er wel lekker met Kitty lopen dwalen en genoten van de planten die er groeien. Nadat we hier waren geweest werden we voorgesteld aan onze nieuwe gids. We gingen een koningsgraf bezoeken en dat mag alleen onder begeleiding van een plaatselijke gids. Deze man was totaal niet leuk. hij kende een nederlandswoord en dus hij wees, raakte alle vrouwen dan aan en riep en zei.. ooievaar. ooievaar.. en opeens liep hij naar een boom, een bananen boom en riep.. baby banaan.. ooievaar. ik denk dat hij niet helemaal begreep wat hij zei en hoe hij het zei.. maar wie ben ik.. ik vond het een beetje een genante vertoning.. maar ja dat kan en mag.Verder gingen we het kasteeltje binnen met heel veel graven, maar de buitenkant was niet om aan te zien, en dat was ook de opdracht voor de architekt van dit verblijf.. want men moet kijken naar wat binnen iemand zit daar gaat het om en niet de buitenkant.. dus ja dat werd benadrukt en dus werd dat ook getoond.. de binnenkant lag vol met mozaieken.. prachtig, maar toch. op een gegeven moment werd ik wel baldadig, ik kan me niet zo lang concentreren op een verhaal waar ik de ballen van snap.. dus ik ging aan de haal met mijn vingerpoppetje, ik ging met mijn voet net boven een graf zitten. met de woorden met 1 been al in het graf etc.. tevens ging ik ook nog klieren en zei ik tegen mensen leuk he die keukentegelsuitstalling.. welke zullen we nemen, ik vind alleen die opstaande randjes zo vervelend en ik weet het het hoort niet maar ik was echt het spoor bijster op een gegeven moment.. wel vond ik het mooi om te horen dat alle mozaiken van uit een middelpunt gaan en dat ze steeds rond werken en als je het weet zie je het ook, prachtig.







 
Nadat we dit hadden bekeken gingen we onderweg naar een kruidenier.. en dan niet zoals wij die kennen uit ons woordenschat maar een kruidenier met allemaal kruiden die diegene verkocht.We werden in een soort van kleine kamer gebracht en mochten daar zitten en dan werden er diverse middelen en kruiden getoond en verteld waar ze voor waren en dan kon je het kopen.. en voor alles gold.. 3 halen 2 betalen.. zeg dat tegen nederlanders en ja hoor ze kopen maar spreken eerst af hoeveel iedereen wil.... dus we zijn er heel goedkoop weg gekomen gelukkig.  Maar het is erg bijzonder om er te zijn en te kijken naar al dit potten met kruiden en medicijnen die ze maken. Je kan zelfs via internet bij ze bestellen
Een prachtige winkel

 
Nadat we dit allemaal hadden bewonderd mochten we loslopen op het plein en dat is een genot er zijn slangenbezweerders, er zijn dansers, er zijn apen, er is zoveel te zien en van te genieten. Tevens zit er een man die is de tandarts maar die zit daar aan een tafel met voor zich een hele berg tanden en daarnaast liggen gebruikte kunstgebitten. Ik zie het voor me dat je daar komt en gewoon een gebit past en als hij past dat je hem koopt of huurt voor een feestje of zo... en deze dus in hebt en dus heb je weer tanden.. ik denk dat het zo ongeveer gaat.
Maar het plein met al zijn dingen blijven een belevenis


Nadat we door de souk waren gedwaald en natuurlijk weer veel te veel hadden gekocht gingen we terug naar het hotel, een aantal gingen met de taxi ik ben samen met nog een aantal mensen gaan lopen naar het hotel het was tenslotte niet ver. Bij aankomst kregen we nog een diner aan geboden, omdat we die van de dag te voor niet hadden gehad.. en ik denk stiekem achteraf dat het diner gewoon is opgewarmd.. het was niet erg lekker de patat veel te ver. de groentes, wederom de wortels en de komkommer te gaar. en ik kreeg als vegetariere weer een variatie op het ei.. nu een klutsei die erg soppig was..( Ja Els hij was heel sompig :-))))   ) maar goed met een aardig gevulde kop en gevulde maag ben ik toch lekker vroeg mijn bed in gedoken want we gingen tenslotte zondag alweer terug







 
 


 

2 opmerkingen:

  1. Ik snap de buikloop nu, je hebt de graven onteerd, dus het is een soort vloek geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha ha goed gevonden maar het was twee dagen erna dat ik de graven inteerde

      Verwijderen