dinsdag 23 oktober 2012

rondreis marokko, deel 3 dag 3

Vandaag de derde dag gingen we onderweg naar Meknes en Fezz,ons vertrek uit Rabat is niet ongemerkt verlopen, want de bagage was wat gedoe, voor we het wisten zaten er plotseling verkeerde koffers in de bus van ons etc, maar het is opgelost uiteindelijk alles komt goed zoals we dat zeggen. Maar de reis verliep verder prima en erg leuk ook, genieten. We reden naar Meknes waar we konden kijken naar de graanschuren en naar de paardestallen uit heel lang geleden de 17de eeuw het verhaal over deze koning is geweldig. Hij was een moor, en had 500 vrouwen, dit deed hij omdat hij uit elke stam een vrouw nam, zodat heel simpel elke stam trots was dat een vrouw uit hun dorp van hun stam dus bij de koning woonde. Daarnaast had hij zijn eigen leger gemaakt en ging die werkten voor hem, daarnaast zorgde dat hij genoeg water had voor jaren en ook genoeg te eten.. zodat bij een evenutele belegering hij stand kon houden heel erg goed doordacht dat vind ik wel. Het is indrukwekkend om daar te lopen en te kijken in zon oud gebouw wat nu volledig gerestaureerd gaat worden.We kregen echter de paarden van Meknés niet te zien, die zijn echt vatbaar voor virussen etc en dus zijn ze veilig ergens opgeborgen zodat ze in stand blijven.. wel jammer mede omdat ik er ook geen plaatje van heb gezien.

Hierna ging de reis verder richting Fez, en ergens ben ik een draad verloren, want ik weet niet meer wat we verder hebben gedaan.

Ook hebben we nog een koninklijk graf bezocht maar vraag me niet van wie dit was maar het was een mooi gebouw dat weet ik nog met heel mooi inleg werk. dat wel.. maar verder ik heb geen idee

wie hier lag, maar het was prachtig al die tegelswerk en hoe de mausuleum eruit zag..

We zijn in Meknes, dank je wel Els, nog naar een souk geweest met veel eten  en dat was een lust voor het oog om te kijken maar soms ook gruwelijk, zeker als je kamelenkoppen ziet hangen etc.. maar ook erg kleurrijk. Hier maakte ik onbedoelt de opmerking lopen lopen en niets kopen.

In deze souk hebben we nog een heerlijke maaltijd gehad die erg goed verzord was met achteraf een kop thee die op een speciale manier werd ingeschonken

Onderweg zijn we nog gestopt bij Volubilis waar mozaiken waren van Diana etc en we kregen een gids mee die ons van alles ging uitleggen waar ik niets van begreep maar dat zal mijn onvermogen zijn geweest denk ik,  maar deze oude stad was wel erg mooi. We hebben zelfs els geofferd op de offerplek voor dieren..

Na het bezoek aan dit romeinse opgraving zijn we vertrokken naar Fez naar ons hotel. en daar gaan we morgen verder over vertellen