dinsdag 23 oktober 2012

rondreis marokko.deel 2 dag 2

Vanochtend heel heel vroeg op zoals ik al schreef want er was een druk en vol programma.. en dat klopt.. mijn hemel wat hebben we veel gedaan deze dag en gelopen.. het was als een japanner in en uit de bus.. om foto's te maken.. een beruchte kreet een fotopauze. ik moet bekennen op het laatst hoorde ik fotopauze ik sprong uit de bus, fotografeerde  alles wat ik zag en sprong weer in de bus om verder te reizen, maar wat ik heb gefotografeerd het is me nog steeds een raadsel.. ik geloof zelfs dat ik op een bepaalde moment mijn eigen voet, een boom, een stokje, een grasspriet een drommedaris  heb gefotografeert want het was fotopauze... ik begrijp geen hol van de japaners die dit kunnen.. Maar goed alles vastleggen voor het nageslacht, al heb ik die niet, en voor het boek wat vriendin Els gaat maken voor en over ons en deze reis. Maar we gingen als eerste naar Casablanca.. waar we dus als eerste naar de moskee gingen die daar is gebouwd door de bevolking, Het  is een prachtig gebouw dat kan ik niet ontkennen en schitterend als je het ziet aan de buitenkant.Uren kunnen lopen en prachtige fotos gemaakt genieten en niet eens de kans gehad voor de binnenkant want dat schijnt nog veel meer bijzonder en uniek te zijn.. maar daar ben ik dus helaas niet aan toegekomen. Natuurlijk zag ik een leuk fonteintje, en ja die stond droog en ja ik moest er in voor een fotopauze.. dus dat heb ik ook nog even snel gedaan in het heiligste der heiligste het fontein onteerd.. je moet er maar van houden toch. Ergens zie je hier ook nog een prachtige schaduw foto staan die echt per ongeluk is gemaakt bij de moskee, de schaduw van een van mijn vriendinnen en precies de fles water op een plek waar je als man toch wel erg trots op kan zijn.

Na het bezoek aan de moskee kregen we een lunchpakket aangereikt door onze gids en zijn hulpje, ik moest vreselijk lachen want het kost dan 5 euro maar de uitleg, we kregen twee broodjes, soms 1, 2 stuks fruit, we kregen een flesje water, 2 plakjes kaas of vlees, we kregen ook een bakje yoghurt en ook een lepeltje.. en dat lepeltje werd echt gebracht als een soort van kostbaar heid.. heerlijk is dit toch om dit zo te horen dan. Na het bezoek aan de moskee gingen we op weg naar Rabat de volgende koningsstad waar de koning nog steeds woont en konden we genieten van een busreis. Onderweg werd er gestopt bij een gedeelte van Rabat wat vol was met blauwe straatjes, daar heb ik prachtige foto gemaakt, stiekem op mijn eigen wijze manier, van een oude vrouw die er liep zo schattig.. Het was erg leuk om daar te lopen en te genieten van al het blauw als staat mij die kleur niet zo goed. zwart is toch beter

Maar het was wel erg leuk om er rond te lopen. Wel viel me op hoeveel katten er in Marokko zijn, maar daar nog een speciale blog over. Nadat we in de blauwe stad waren geweest gingen we verder het koningkluk paleis, waar we dus konden kijken naar de wachten. Ook kregen we te horen waarom de koning altijd als hij op staats bezoek is een rode hoed/muts.fezx draagt, een wit gewaad en gele schoenen. Dit is speciaal ontworpen door een aangestelde ontwerper voor de koning, Men vind dit prachtig. De uitleg is echter dat de ontwerper aan een vogel heeft gedacht, de rode fezz staat voor de snavel, de witte jebella (of hoe je het ook schrijven mag) voor de vleugels met het licham en de gele schoenen voor de poten. Tevens blijkt dat  de mensen die op wacht staan bij het museum ook ene vaste taak hebben en dat kan je zien aan de kleding, we hebben de hele uitleg gehad maar ik ben het vergeten. ( onze gids wist heel heel veel en dat is prachtig alleen was het zo jammer dat wij ook moesten weten hoeveel hij wist, met als gevolg dat hij soms uren uren zat te praten... en ik niets meer hoorde.. gelukkig herhaalde hij ook vaak veel dingen dus dat kwam wel goed als ik intussen weer zat na te denken over hoe ik nou toch mijn kamer niet wil in richten.)

Na het koninkluk paleis gingen we  naar het mausuleum van ik weet niet welke koning. het zal wel hassan de zoveelste of mohamed de tigste zijn geweest maar het was wel erg mooi dit gebouwtje en ook het plein is prachtig om te zien.. de wachters staan er altijd en je mag ze fotograveren dat is juist zo leuk omdat ze ook nog op comando lief lachen en soms dom kijken.

Na het bezoek aan deze mausuleum gingen we opweg naar het hotel.. en ik moet zeggen wat een afschuwelijk hotel.. ik had een inschuif wc en tevens had ik ook nog een roze badkamer, en nee daar ben ik niet van gecharmeerd als ik er in mijn zwarte kleding rondloop voel ik me  toch een engels dropje terwijl ik toch echt puur nederlander ben.
 inschuif wc
hieronder nog wat foto's die ik heb gemaakt onderweg van diverse mensen en ook van wat ik zo zag