woensdag 3 oktober 2012

opa jopie

Elk jaar weer, aan het begin van het jaar komt hij langs, die ouwe boer uit Rodeschool, om zo mijn leerlingen te vermaken. Opa Jopie, een rokende,spugende, knorrige, scheldende man, met een hart van goud, die mijn leerlingen van alle eerste klassen eens laat kennismaken met een wel heel bijzondere man... Opa Jopie is getrouwd met Bertha, en heeft met haar 5 kinderen, 4 dochters en 1 zoon. Zijn vrouw is inmiddels 85 jaar en hij is 87 jaar oud.Hij heeft met zijn vrouw Bertha iets slims bedacht om een hoop gedoe en gedonder te besparen, hij heeft zijn dochters Bertha genoemd, maar dan met een toevoeging, zijn eerste dochter heet Bertha, maar zijn tweede dochter heet dan Bertha 2, en zo door en zijn zoon heet Jopie, zo ook de stier, de hond, de haan, de bok etc, Hij houd erg van het gemak, al zijn koeien heten Bertha maar dan begint het pas bij Bertha 5 en dan gaat het zo door, zo heten ook al zijn kippen Bertha en zijn ganzen en geiten en schapen allemaal Bertha, want dat is gemakkelijk. Hij staat dan op het erf te roepen, Bertha of Jopie en alles komt aanlopen en hij heeft zo alles onder controle. Hij verteld altijd het verhaal over dat hij en Bertha op hun nieuwe tractor, een groene, naar de kerk gingen, want ze hebben geen auto maar doen alles met de Tractor, incluis de boodschappen bij de plaatselijke supermarkt. Opa reed net voor het eerst met zijn tractor, en zijn vrouw Bertha zat naast hem op het zitje. Allebei in hun beste zondagse kleding. Vrouw had een mooie jurk aan en prachtige plasticken parels en haar handtas natuurlijk mooi bijpassend, en een hoed op zo hoort het tenslotte. Opa kwam aan bij de kerk, en wilde remmen maar helaas trapte hij per ongeluk op het gas, en dus belande hij samen met zijn vrouw Bertha vooraan in de kerk bij de preekstoel..... opa jopie verteld dit verhaal altijd met een kleine lachvonkje in zijn ogen, en kijkt dan tevreden naar de kinderen die naar hem luisteren. Hij verteld veel verhalen aan mijn leerlingen, die de ene keer aandachtig luisteren de andere keer wat minder erbij zijn, dan vertrekt opa ook weer snel want daar heeft hij geen zin in. Opa is een graag geziene gast bij mijn leerlingen, mede omdat hij heel rechtstreeks is en alles zegt wat hij denkt.
Ik speel deze man zo graag, omdat hij me doet denken aan mijn eerst rol die ik speelde, een rol in een theaterstuk dat door Nederland en Frankrijk trok om zo overal plezier en vermaak te brengen en waar ik met deze rol heel veel heb bereikt, Mensen die genoten van deze man. Opa Jopie komt altijd weer uit de kast en met een hoed, een bril, een sigaret, nep, en een wandelstok is hij zo weer te voorschijn maar hij is een geweldige man om te spelen.. mede omdat hij, ondanks dat hij zo tegen kinderen snauwt, zo vreselijk lief is voor de kinderen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten