zaterdag 4 mei 2024

Lissabon dag van vertrek

God wat een ellende, we konden onze boardingpasses niet drukken, dus we moesten langs de incheck balie, met als gevolg dat we nog vroeger moesten opstaan, en het bijzondere is.. dat we zo vaak denken dat we slim zijn een vroege vlucht zodat je in ieder geval een lekker lange dag hebt maar wat gebeurt er dan. juist je moet 2 uur van te voren op het vliegveld zijn en dus, tja.. je moet dus heel vroeg op

Gelukkig is het huis al schoon , wij geworden door de ervaring van dat je echt niet veel tijd nodig hebt als je gaan vliegen,  dat het snel kan gaan, heb ik dus maar besloten om in plaats van anderhalf uur eerder op te staan nu maar om een uurtje voor die tijd op te staan, dat is wel te doen, dan maar veel slapen in het vliegtuig.

Nou dat viel even tegen, we kregen het bericht dat we onze boardingpasses niet kregen en ze moesten ophalen bij de incheckbalie.. en we daar onze koffers af moesten geven omdat, juist... er niet genoeg ruimte was  in het vliegtuig.. dus we moesten dan toch nog eerder op.. maar ach dat opstaan is niet het probleem, het wakker worden wel.

Natuurlijk waren we net op tijd voor de bus, op Schiphol old school te reizen is vreemd, via de incheckbalie waar dus echte mensen zitten ,  verplicht je bagage afgeven. Gevolg  wij veel vroeger uit bed en en dus veel te vroeg op Schiphol, maar dat heeft ook zijn charme .

Vlekkeloos door de douane , ging als een trein dit keer niks niet controle etc behalve de tas van Ankie ze werd eruit gehaald omdat ze te lang had staan te dwalen bij de band ….

Daarna wachten bij de gate. Tijd vliegt altijd. Bij het naar het toilet gaan bleek de herentoilet stuk dus we moesten bij de dames. Dus zoals gebruikelijk sta je daar in de rij. Eindelijk kon ik en natuurlijk heb ik voor mij een dame die het toilet heeft bezocht die de grote boodschap heeft gedaan.

Het is dan toch niet een geweldige ervaring.

Daarna boarden, begrijp nog steeds niet waarom men de zones in heeft gesteld, het is totaal zinloos we zaten achterin en mochten pas als laatste naar binnen gevolg lang wachten omdat alle andere mensen nog aan het installeren waren etc balen.

Terwijl we naar onze stoelen schuifelden hoorden we 45 vertraging omdat er geen zuurstofmaskers genoeg waren . Het beloofd een bijzondere reis te worden.

De vlucht ging prima, 2 x een snack onderweg was even wennen , slapen in het vliegtuig is niet erg tenzij je wakker schrikt van je eigen gesnurk.. iets minder prettig.  Maar goed ruim te laat kwamen we aan en bleken we een uur terug in de tijd te gaan,

Op het vliegveld was het even zoeken naar de bagage band, maar eenmaal gevonden prima.

Daarna gingen we zoeken naar de plek voor de ubertje die we geregeld hadden. Een geweldige tesla en een leuke chauffeur die ons zonder gedoe af ging zetten op ons slaap adres alleen zag het er heel gek uit. Waar moesten we zijn, zelfs de chauffeur was totaal verbaasd dat we hier moesten  zijn Maar we vonden het we konden onze koffer achterlaten en nadat we meteen de toeristen belasting hadden betaald, we de belofte kregen van het kamermeisje  dat onze koffers op onze kamers werden gebracht gingen  we de stad in voor onze alternatieve tour in Lissabon. Het was ff zoeken hoe we moesten lopen, tevens dat bijna alles omhoog gaat dus klimmen met die benen, maar wat is de stad leuk en mooi.

We zijn natuurlijk ook onderweg nog een kerk ingegaan waar op zo gegrepen  werd door de magie dat ik spontaan een Hara Krishna liedje begin te zingen. Totdat ik besefte okey iets te veel van het goede ook omdat het geluid ver draagt in een kerk.

Daarna hadden we de plek gevonden waar we moesten zijn maar eerst zijn we ergens gaan lunchen, okey een chocolade croissant en een pasta di nata gegeten..

Het was even enorm zoeken naar de gids maar we vonden hem. Een leuke vent die veel wist zoals dat de streetart eigenlijk al begint in de straat zelf, je ziet met zwarte stenen contouren van gebouwen wat erg leuk is.

De tour duurde een dik 2 en een half uur. En het was erg leuk ook . Boeiende verhalen mooie streetart kortom genieten. Na afloop gingen we nog even een keer in en terwijl ik binnenkwam ging het licht uit.. ik dacht meteen oh God  ik leef in zonde..

Maar terwijl we rondliepen kwam een meisje naar ons toe dat we eruit moesten .. waarop ik tegen Ankie zei, eerst doende het licht uit en daarna worden we ook nog op straat gezet. Eigenlijk intriest dat je zo de kerk uitgezet word .

Daarna gingen we naar het hotel lopen, een kleine 40 minuten, het was bijzonder want we liepen zo naar ons hotel. Onderweg nog bij de Indiër gegeten wat heerlijk was zelfs de mango ijs was verbazend lekker.

Daarna in het hotel de foto’s uitzoeken, uitpakken en blog geschreven.