Recensie van de film:
Regie: Frédéric Tellier | Scenario: Olivier Gorce, Frédéric Tellier | Cast:
Benjamin Lavernhe (Henri Grouès), Emmanuelle Bercot (Lucie Coutaz),
Michel Vuillermoz (Georges Legay), Chloé Stefani (Marlène Porte), Xavier
Mathieu (Paul de Normandie), e.a. | Speelduur: 137 minuten | Jaar: 2023
Mede dankzij Oppenheimer
heeft het genre van de biopic een enorme boost gekregen. Toch is het
een moeilijk genre. Quentin Tarantino heeft ooit gezegd het een
oninteressante categorie te vinden. Hij heeft een punt, zeker als de
film een heel leven moet omvatten. Dat laatste deed de Franse cineast
Frédéric Tellier met zijn biografisch drama rond Henri Grouès, beter
bekend als l'Abbé Pierre. Hij perst vierennegentig jaar in
honderdzevenendertig minuten. Zoals te verwachten levert dat een
ambitieuze, maar toch middelmatige biopic op.
In
Frankrijk is Henri Grouès voor velen een held. Als Abbé Pierre
(1912-2007) ontpopte hij zich tot de beschermengel van de armen, een
Sint-Joris die de draak van de armoede bestreed. Over hem werden
tientallen boeken geschreven en je zou verwachten dat er meerdere films
over zijn leven bestaan. Maar de controverse rond zijn persoon in de
latere periode van zijn leven heeft ervoor gezorgd dat er slechts enkele
biopics werden gemaakt.
Het rechtse kamp lustte Grouès niet
omwille van zijn linkse engagement en het linkse had het moeilijk met
zijn onverwachte steun aan een Holocaustontkenner. Frédéric Tellier, die
zijn pluimen vooral bij de televisie verdiende, zag een kans nu de
priester meer dan tien jaar na zijn dood toch nog tot een halve heilige
is uitgeroepen.
Een flinke hindernis voor Tellier was het lange
en enorm gevulde leven van de priester die in 2007 op
vierennegentigjarige leeftijd overleed. Probeer dat maar eens te
comprimeren tot een paar uur. Op zijn negentiende trad Henri Grouès toe
tot de orde van de Kapucijnen. Hij was zevenentwintig toen de Tweede
Wereldoorlog uitbrak. Hij werd opgeroepen voor het leger en hielp Joden
verbergen of ontsnappen en begon samen te werken met het verzet. Hij
vond ook tijd om een clandestiene krant uit te geven.
Maar zijn
oorlogservaringen maakten hem nog niet wereldberoemd. Na de oorlog
stapte hij in en uit de politiek om zich toe te leggen op het
Emmaüsproject voor armen en daklozen, samen met Lucie Coutaz, een
verzetsstrijdster die hem ooit onderdak had gegeven en zijn
levenspartner werd. De barkoude winter van 1954 veranderde zijn leven
voorgoed. Mensen stierven in de straten. Henri deed een radio-oproep tot
het Franse volk om daklozen op te vangen. Daar kwam massaal reactie op
waardoor Abbé Pierre een internationale held werd.
De periode
tijdens de oorlog alleen al was een film waard, maar Tellier heeft er
slechts een sequentie van twintig minuten tijd voor over. Vele jaren
later overleefde de priester op miraculeuze wijze een scheepsramp: goed
voor één scène in de film. Over zijn steun aan die Holocaustontkenner is
Tellier helemaal niet geïnteresseerd. Een biopic houdt kiezen in, maar
je voelt dat de cineast daar niet goed in is.
Toegegeven, de film
geeft je zonder meer een indruk van het enorm gevulde leven van de man.
Maar er is helaas geen focus. Dit had een serie moeten zijn van zes of
acht afleveringen. Tellier had er één interessante passage uit moeten
plukken en zich daarop concentreren naar het voorbeeld van Denis Amars Hiver 54, L'Abbé Pierre
uit 1989 met Lambert Wilson als Grouès. Recent nog had Michael Mann één
incident nodig uit het leven van de autoconstructeur Enzo Ferrari om
iets boeiends te vertellen over het hele leven van deze persoon.
L'Abbé Pierre
blijft nog wel overeind door de uitstekende vertolking van Benjamin
Lavernhe en je begrijpt achteraf wel waarom Grouès alles deed om de
armoede uit de wereld te helpen. Maar door niet te kiezen verzwakt
Tellier zijn ambitieuze project. Je zou dezelfde kritiek kunnen opperen
over Oppenheimer, maar Christopher Nolan had wel een heel
duidelijke focus. Het bewijst nogmaals dat de biopic een heel moeilijk
genre is. Maar ook oninteressant aldus Tarantino? Dat zeker niet.
de echte L'abbé Piere |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten