donderdag 16 mei 2024

Lissabon dag 4

Om half 7 ging de wekker, we gingen een dagtrip doen naar Porto, Nazaré en Obidos, om 6 uur moesten we op de plek van bestemming zijn dus we hadden al besloten om met een Uber te reizen, we hadden hem gisteren al geboekt. .

Dat vroege opstaan is wel even een dingetje om eerlijk te zijn maar het lukt. We hadden al afgesproken dat we ieder op onze eigen kamer gingen ontbijten, dit omdat het ontbijt pas om 8 uur is en we dus dan geen ontbijt zouden hebben.

Nou uber op tijd, wij ook maar moest mijn  fototoestel nog ff halen lag keurig toegedekt onder mijn deken op bed. Dus op en neertje naar 3 hoog. De uber bracht ons naar de plek waar we moesten zijn en dat voelt decadent voor de deur afgezet te worden.

Maar dan zien we de bus.. wat een joekel van een bus.  Goed eerst dacht ik leuke man de gids maar na een kwartier naar hem te hebben geluisterd dacht ik alleen maar je zou met hem samenwonen je wordt horensdol hij houd niet op.. ratel ratel etc… vreselijk en okey hij heeft veel opgezocht en leest veel voor… afschuwelijk en dan te bedenken dat we nog maar 15 minuten onderweg zijn en we moeten nog 8,45 uur… hoe overleef ik een praatgrage gids ,??

Maar goed we gingen als eerste naar Obidos, een klein stadje wat als enige nog vestingmuren heeft, is een stad die als naam ook wel de naam city of the Queens genoemd wordt.

Aan de deuren zag je overal kamille aan de deuren hangen dat lekker ruikt en een welkoms groet is.

Verder was het wat later dan we wilden omdat er altijd mensen zijn die de groep laten wachten omdat ze hun plas niet kunnen ophouden of dat de tena man/vrouw is doorgelekt.

We hebben heerlijk door de stad gedwaald nog een muur beklommen zonder vangrail spannend maar leuk.

We hielden ons keurig aan de tijd onderweg even geplast en wat heb ik mooi kerststalletjes gezien , in doppen helaas was de winkel dicht zo jammer.. had ze graag gekocht voor de verzameling.

Om 10 uur weer de bus in en verder naar de volgende stad Nazere. Een afgeleide van Nazareth

Nou we kwamen aan en gingen een stukje lopen, er is daar een rots de grote klif waar hele hoge golven zijn in de winter…, dus we zagen rustig water. We hebben wel erg genoten van het stadje. Mooie kapel bezocht voor de beschermvrouwe van deze stad . Daarna naar  de kust gelopen en  terug, de kerk  in en terug naar de bus om onze  weg te vervolgen naar Porto.

Na een lange reis naar Porto kwamen we eraan, we kregen. 1 uur de tijd om te lunchen. Aangezien we laat terug zijn. In Lissabon besloten we om maar warm te eten en de avondmaaltijd  maar te volstaan met liga en koeken .

We hebben geluncht bij Alberto een klein restaurantje die gerund word door een prachtige Surinaamse jongen die heerlijke muziek draait voor ons.

Na de maaltijd ik had paddenstoelen risotto en Ankie een broodje zalm,  zijn we ons gaan haasten om toch nog een ijsje te halen, helemaal in paniek dat we bang waren dat we te laat waren bij het trefpunt. Maar we waren de eersten. Dus wij wachten, zien we onze gids verschijnen. En die stond bij ons te wachten, ineens kwam de opgespoten vrouw er aan ( haar gezicht zat zo vol met Botox dat ze steeds haar mond in een houding had waar veel hetero mannen blij van worden. Die tegen de gids zei dat ze nog even wat ging eten ( we hadden een uur pauze om te eten dus hoe zij en velen hun dan hun tijd hebben doorgebracht) dus nadat we 10 minuten hadden staan wachten  ben ik in overleg met de gids gegaan dat we wel onze eigen weg gingen dat we het zonde vinden om te wachten omdat anderen te laat zijn. Hij bood tig keer zijn excuus aan, maar dat kan hij niet helpen al denk ik bij de intro had hij kunnen zeggen als je te laat bent we vertrekken maar hij zei ach als je ,2 of 5 minuten te laat bent is geen probleem.. koren op de molen voor laatkomers. Nadat we de gegevens hadden uitgewisseld, we de plek hadden waar we moesten zijn, zijn wij vertrokken. Zijn een prachtige kerk gaan bezoeken, met daar inde catacomben met het lichaam van de zuster  van Maria Magdalena,  wat waren de mensen vroeger klein. Het leek eren kindvrouwtje, wel erg bijzonder dat een oude vrouw gewoon op de kust met haar arm lag alsof ze aan de bar stond. We hebben de toren beklommen, het verborgen huis gezien even onder de voet van een Jezus beeld, hij moest niet lachen.

Tijdens het lopen door de kerk regende het enorm dus we besloten om met een tuktuk naar het afgesproken punt te gaan. We zijn naar een tuktuk gelopen , een leuke gast  zei meteen dat het 25 euro ging kosten , veel maar prima vonden wij alles beter dan lopen in de regen. Deze gast deed het erg leuk, maakte er een soort van sightseeing tour van , dus we zaten droog hoorden zijn verhaal en zagen veel. De grap van hem was dat het ook een wellness tour was we kregen tijdens het rijden een gratis massage.  Hij had vreselijk veel humor maar wat zijn we door elkaar heen geschut.  Ruim op tijd waren we op het afgesproken punt., dus we hadden alle tijd om daar nog rond te kijken en te genieten .

Toen de groep weer compleet was, de dame met de bijzondere happy hout mond stond alleen maar proberen boos te kijken.. het lukte niet meer met haar gezicht.. was erg komisch

De terugreis duurt 3 uur exclusief pauze, moet zeggen het is lang maar goed dan heb je ook wel wat.