maandag 13 mei 2024

Lissabon dag 2

Nou het was heerlijk in bed gisteren, wel een  eenpersoonsbed maar er was prima te slapen , echt een nacht gedraaid waarbij ik maar 1 x wakker ben geweest van 11 uur tot 5 aan 1 stuk geslapen..

Maar toen om half acht kwam de uitdaging, het toilet, het ondergeschoven kindje van de hotels-, volgens mij denken de architecten, oh er moet nog een toilet waar hebben we een hoekje over, gevolg je zit op het toilet met je knieën tegen de muur, je moet er compleet in squat houding in schuiven, en niet te ver naar achteren anders kun je je niet ontlasten omdat je op de achterkant van de bril zit. Hopeloos dus.. en dan hangt de toiletrol dus achter je in een houder die  dus niet goed rolt… gevolg snippers en of je nu vouwt of propt, dat wat je er uithaalt is alleen goed voor papier machee om iets leuks mee te doen…

Kortom tobben met de riemen die je even een paar dagen niet hebt.

Maar prima geslapen dat wel

Het volgende ook spannende onderdeel, de de afvoer is traag heel traag, sterker nog, het duurt lang voordat het water verdwijnt uit de douche, dus vooral kort douchen.. heel kort douchen.. anders kan je dweilen..

Door ervaring leer je veel.

Het ontbijt was meer dan prima , heerlijk gegeten. Meer dan genoeg ook. Vandaag naar een beroemd kerkhof, denk ook nog diverse kerken en juist,. Banksy museum.

Zin in laat de dag maar beginnen.

Onze dag begon met een klimpartij in de regen, we zijn op een gegeven moment gaan schuilen bij een luifel van een snackbar. Daarna droog verder gelopen naar het kerkhof, natuurlijk hebben we elke kerk die we tegenkwamen bezocht prachtige om te zien zeker de kathedraal waar ik 3  mini kerstballen heb gekocht prachtig dezen, leuke souvenirtjes van een vakantie .

Daarna verder gelopen en zijn we bij het beroemdste kerkhof van Lissabon, wat indrukwekkend is dit kerkhof. Je komt  ogen te kort. Maar wat een droefheid is er toch, niet omdat mensen er liggen uit te rusten voor altijd maar om de verwaarlozing van de graven. De mensen liggen begraven in een soort huisjes, maar sommigen zijn zo oud dat het glas weg is voor de deurtjes en zie je de kisten staan al dan niet afgedekt  met een groot doek. Maar ook zie je dan kisten  die uit elkaar vallen, die niets meer verbergen… er was zelfs een grafhuisje waar de kisten van hun rekken waren gevallen en boven op de andere kisten die er waren… zelfs de dood kent geen genade.

Nadat we er lang hadden gedwaald hebben we eerst even een pauze genomen om daarna naar het Banksy museum te gaan. Wat maar 35 minuten lopen was maar dan wel 70 minuten stijgen en dalen.

Wat weer prachtig werk gezien in het museum. Mooie dingen ook. Ook natuurlijk wat dingen gekocht omdat dat gemakkelijk is voor thuis.

Nadat we dit hadden bekeken zijn we heerlijk op de terras gaan zitten toen het regende

Terwijl we daar zo zaten waren we aan het bedenken wat we nog even  konden doen. Ik besloot eens te kijken bij de  highlights van Lissabon en ontdekte de XL factory een creatieve gemeenschap met restaurantjes streetart en kunstenaars met winkels. Dus dit stelde ik voor aan Ankie , die zei doen. Dus wij kijken hoever het lopen was, dat bleek eenmaal uur, dus we besloten om de bus te nemen. We zijn gaan zoeken en vonden een bushalte waar we mee konden.l terwijl we daar stonden te wachten vroeg ik aan de mensen die er stonden of ze Engels spraken. Nee dus dus tja ze probeerden ons dapper het uit te leggen en we begrepen dat we daar met de bus konden. Maar het duurde en duurde , dus ik eens kijken bleek er een andere bus te zijn die ook nog sneller ging. Dus wij besloten om die te nemen zodat we sneller bij de XL factory zouden zijn.

De eerste bus hebben we gemist zo jammer op 1 minuut na. Daarna had de andere bus een dikke vertraging, dat achtervolgt ons deze vakantie elke dag al vertraging. Dus toen de bus eindelijk kwam zijn we ingestapt een kaartje gekocht en n voor 2 euro konden we reizen. Om eerlijk te zijn goedkoper dan in Nederland, dus ik was erg blij.

Mede blij omdat ik behoorlijke last had van mijn kuiten met dat stijgen en dalen een hele goede werkout.

Aangekomen bij de factory konden we meteen naar binnen, er was wel street art maar om eerlijk te zijn het haalt het niet bij Berlijn de RAW gelande of Jaam.

Toch was het leuk om te kijken en te genieten daar.

Kon het niet laten en heb er toch een stukje kunst gekocht een potlood tekening van een persoon met een wit masker op en een paar bomen die uit zijn borst groeien.

Daarna lekker rondgelopen en er heerlijk gegeten om

Na het eten terug te lopen naar het hotel wederom een dag met heel veel kilometers en stappen in de pocket en wederom 1500 cal verbrand