maandag 13 mei 2024

Lissabon dag 3

Het leed is weer geleden, het lijf is wakkeren op.. maar die kuiten.. mijn hemel wat doe ik ze aan.. ooit heb ik,heel veel:moeten touwtje springen en de dagen erna kon ik niet eens de trap af, het was een hel.. dus vannacht nog even flink de kuitspieren lopen oprekken.. wat een gedoe..

Maar verder prima geslapen. Vandaag 1 mei.. dat zal, groots worden gevierd in Lissabon.. demonstraties etc.. dus we kunnen onze lol,op.. maar helaas zijn de winkels dicht begreep ik.. we wilden eerst de burcht bezoeken en daarna naar Bellem voor de beruchte pasta di nata van bellum, wilde daar ook even een doosje meenemen voor vrienden van wie ik jaren geleden een aantal prachtige tips kreeg om te gaan bekijken.. dus ik hoop dat de winkel daar open is.

Maar eerst ontbijten en daarna de burcht beklimmen.. dat heb ik mijn kuiten nog niet verteld ik denk dat ze acuut in de kramp schieten als ze dat horen..

Inmiddels alle foto’s uitgezocht, uitgewerkt en opgeslagen in de goede map, het enige wat ik nu nog moet doen is ze thuis uit het album halen en daarna uitzoeken welke ik ga gebruiken voor de bundel die ik altijd maak na een reis.

Alles ging goed bij het ontbijt meteen twee uber geregeld voor de reis naar porto en naar het vliegveld. Daarna de stad in en meteen het treintje in naar boven waar we even moesten wachten. Ik dus foto’s maken ineens wordt ik van mijn plek “weggetrokken.” Dacht ff die sla ik voor zijn gezicht met worden, maar dat bleek Ankie te zijn die ook daar wilde staan en foto’s wilde maken..

wij als brutale Nederlanders gingen natuurlijk voorin staan en tot onze grote verbazing kwam er een heel gezin binnen die daar ook ging staan een hele lange man met humor stond voor Ankie, weg beeld.. God straft meteen. Hmm en verder gelopen naar de burcht. Nog even een kerk bezocht en ach als je het water ziet dan ook maar even dat bekijken en dan ook een terras nemen.. kortom de planning is totaal weg maar ach dat is toch vakantie .

Daarna lopen naar de burcht , onderweg zei ik nog het is wel stom dat je 150 meter stijgt ik weet niet hoeveel trappen voor iets wat dicht is, het klopt 1 mei het is dicht. Dus hebben we daar maar een omelet met asperges gegeten .. denk dat de kok niet weet wat asperges zijn het stikte van de groene boontjes… maar och het was te eten.

Daarna een ijsje gekocht en aan de afdaling begonnen, daarna zijn we naar Bellem vertrokken voor de pasta de bellem. De toren die we op zijn Brigitte Kaandorp hebben bekeken , wat is dit een tegenstelling ten opzichte van Lissabon, strak aangelegd grote moderne gebouwen prachtig. We hebben er weer een streetart project ontdekt van een streetart kunstenaar die net afval prachtige dierenfiguren maat, we hadden de pelikanen en de wesp al gezien, tel daarbij op de wasbeer en uiteindelijk ook de vos, daar kom ik later op.

We zijn daar rond gaan dwalen en vreselijk genoten van al het moois. Uiteindelijk zijn we 4 pasta di Bellem gaan halen die we heerlijk in het park hebben opgegeten. We vergeten voor het gemak maar even  dat we door de wind beider onder de poedersuiker  en kaneel zaten .. okey eerlijk is eerlijk Ankie zat er het meest onder.

Terug met de bus, op de heenreis had ik al de vos gespot op een gebouw dus we hadden besloten zodra we hem zien stappen we uit en gaan we we een foto maken, dat hebben we dus gedaan. Daarna zijn we terug naar ons hotel gegaan even wat rommelen en daarna eten bij het ontdekte Indisch eten tent.. heerlijk eten weer,

Daarna naar het hotel blog schrijven en klaar maken voor morgen een lange dag een rondreis naar Obesitas, Nazareth en Porto