vrijdag 27 september 2019

VERLIEFD

Het was weer zover.. de derde les voor de tweede klassen, deze les ging over het crooss-motief en daarnaast over verliefdheid.

Natuurlijk ga ik altijd aan leerlingen vragen wat verliefdheid is, ik kan zo smullen van hun antwoorden, die zo lief en soms zo vertederend zijn.. nog zo mooi.

De opmerkingen van vlinders in je buik, van altijd bij elkaar willen zijn, noem ze maar op, alle clichés komen voorbij, maar als ik iets verder vraag, wat natuurlijk ook mijn doel is, komen er steeds mooiere antwoorden..Soms moet ik er zo om lachen omdat ik het zo mooi vind. ook de versprekingen die ze maken.

De hele week ben ik weer aangenaam verrast door leerlingen. waarvan eentje heel eerlijk zij, als je eerst vrienden bent en dan verliefd bent, dan heb je eigenlijk niets meer te praten.. vond ik zo mooi, ik herken dit ook wel bij mezelf, ik sla een soort van dicht, ben niet meer zoals ik ben, ik lijk wel ineens met stomheid geslagen te zijn.. en vind mezelf dan helemaal niet  meer leuk, ik weet met mezelf geen raad en ben mijn eigen spontane ik kwijt.. dat vertel ik ze dan ook, je mag best als volwassene ook laten blijken dat je dingen moeilijk vind.

Het is altijd een erg ontwapende les om de eerst ervaringen te horen vertellen maar ook de humor die ontstaat... Een jongen die verteld over dat je steeds meer een band krijgt met iemand en dat er dan iets gaat groeien.. waarop de hele klas incluis ik in barsten in lachen uit breek.. geweldig, Het is ook mooi dat daar de ruimte voor is, niets afdoet aan de kwetsbaarheid en de openheid van de leerlingen dat wat ze zeggen tegen mij. ik vind dat mooi.

De Cross werd ook prachtig gespeeld, die scene die gespeeld werd met een roos, die speciaal voor een meisje was gekocht, omdat hij zo verliefd was, terwijl  het meisje hem niet wil.. Hij belde aan, de deur ging open, hij ging op zijn knie liggen en bood de roos aan met de opmerking dat  hij verliefd op haar is.. waarop zij de bloem aanpakt, hem knakt en neergooit en zegt ik niet op jou..

Het spel dat hij wegloopt met zijn afhangende schouders, waarom dat meisje uit de deur loopt, naar hem toegaat en zegt ik heb er over nagedacht ik ben ook verliefd op jou, ik zie nu pas hoe mooi je bent. waar de cross is ingezet en de jongen zegt.. door jouw opmerking en het vernielen van mijn roos hoeft het niet meer voor mij. zoek het uit.. hij loopt weg..
Het meisje loop verslagen weg en als eind beeld zie je alleen nog de geknakte roos liggen op het podium.. als symbool van een verloren liefde.. zo mooi..

Ze beseffen niet hoe een mooi sfeerbeeld ze neerzetten, zeker ook het het eindbeeld, ik raak er vol van en heb tranen in mijn ogen. zo ontroerend.. de cadeautjes van mijn vak.. mijn passie.. de prachtige ontwapende toneelstukjes die leerlingen spelen in de vertrouwde sfeer van het lokaal en de lessen... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten