woensdag 4 september 2019

mediawijsheid

vandaag had ik de eer dat ik de tweede klassen les mocht geven in mediawijsheid. 
De eerste les die ik ze moest teven, samen met collega Christa, was over agenda gebruik, magister en zermelo.. daar stonden twee uur voor, en dat bleek voor de tweede klassen teveel tijd, ze vlogen er doorheen, wat tot een probleem leidde. Dus ik besloot in overleg met collega Christa dat we het onderdeel van uur 3 en 4 eerder zouden starten om zo tijd in te lopen en dat we daarna een uurtje drama gingen doen.


Doordat iedereen op het internet zat werd het lastig voor sommige leerlingen om in te loggen op het net, met als gevolg dat ze de filmpjes niet konden zien.. balen want ze zijn erg leuk

Wij zagen het aan en ik besloot meteen om in overleg de klas mee te nemen naar mijn lokaal, om dan maar op een groot scherm de filmpjes te bekijken, dat werkte helaas niet, dus dan maar iets anders bedenken.

Bij 5 lln werkte de link wel, dus ze daarna maar groepjes laten maken en die konden samen op 1 i pad het filmpje bekijken, dat werkte. Ze moesten keuzes maken en die moesten ze van mij opschrijven en uitleggen waarom die keuze door de groep was gemaakt.

Daarna hebben we er met elkaar over gepraat, hebben we het anti-pestcontract getekend,. en konden de leerlingen aan de slag met het onderdeel Nepnieuws. Dat is een leuk onderwerp, mede omdat je het soms niet door hebt of het nep of echt is. 
Er zaten leuke spelen in waarbij de leerlingen dus zelf een nepnieuws moesten maken en  hoe beter ze het deden hoe meer volgers ze kregen. Erg gaaf en grappig om te doen. Natuurlijk hebben Christa en ik dit spel ook gespeeld. wij kamen uit op 11000 volgers.

Nadat dit gebeurt was moesten de groepen zelf een nepnieuws bericht maken en eentje die waar was.
Ze lieten ze daarna aan elkaar horen en moesten we met elkaar beslissen wat nou wel of niet waar is dat was best moeilijk omdat sommige zo goed waren dat ik echt heb moeten denken wat bedoelen ze nou.

Nadat deze lessen klaar waren hadden we nog een uur over en ben ik met deze leerlingen begonnen met een uurtje drama, de les over vertrouwen en groepsvorming.

We zijn begonnen met het elkaar een hand geven, elkaar in de ogen kijken en dan tegen die ander te zeggen jij hebt blauwe ogen of groene ogen etc. en zo verder, erg leuk omdat ze verplicht in elkaars ogen moeten kijken.

Daarna de vraag over wie wil er te vertrouwen zijn.. waarbij ze moesten kiezen tussen welke kant ze gingen staan, daarna kregen ze de opdracht om te kiezen of ze altijd of niet altijd te vertrouwen zijn..
Dat was mooi want iedereen gaf aan dat ze niet altijd te vertrouwen zijn, wat ook logisch is,dat lukt niet altijd, waarop ik dus het gesprek begonnen ben met dat dat mag en dat dat niet erg is maar dat je het wel moet oplossen als dat is gebeurt.

De volgende oefening was dat ze in 2 tallen met elkaar moesten gaan praten om drie overeenkomsten te ontdekken.  die werden dan ook aan de groep verteld. Dit ook om er voor te zorgen dat ze weten van anderen en zo herkenningspunten hebben.

daarna ging er 1 persoon staan, die zei, ik weet zeker dat ik de enige ben die bijv 2 katten heeft gehad.. als er leerlingen zijn die dat ook hebben dan gingen die ook staan, zo zag je meteen wat je samen deelt, en er waren ook een aantal die iets kozen wat niemand had, wat ook weer tot een gesprek uitnodigt.

Als afsluiting hadden we een kring gemaakt waarin de leerlingen moesten lopen met hun ogen dicht  en de rest ging het sturen, links, rechts, omdraaien, etc. dat was mooi om te zien en te begeleiden
het was prachtig dat leerlingen hier heel serieus mee omgingen en dat konden.. prachtig.. ik ben super trots op ze

De tweede dag op school was dus weer een mooie dag zeker als  omdat de leerlingen van de Isk er weer zijn. heerlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten