donderdag 19 september 2019

diep in mijn hart geraakt

Even terug komen op de les die ik gedraaid heb bij de derde klassen over wat muziek bij je doet. Ik had al geschreven over een nummer wat ik had laten horen, het prachtig nummer van Liesbet list ( heb het leven lief),  maar deze week waren de leerlingen aan de beurt.

Natuurlijk waak ik voor te zeggen wat ze verteld hebben bij de liedjes. maar er zaten zulke prachtige verhalen bij waarbij de rillingen over mijn rug liepen en de tranen in mijn ogen sprongen..

Een paar van die nummers zal ik hier neer zetten. Het is bijzonder hoe open de leerlingen zijn hoe ze in een totaal nieuwe klas zo open een eerlijk durven te zijn. Denk ook dat waarschijnlijk mijn verdienste is, dat ik zelf er ook voor sta in al mijn zijn. Tevens ook mijn kwetsbare kant laat zien, dat is denk ik voor velen een eyeopener dat een docent ook zijn vreugde en verdriet kent.

Er waren natuurlijk ook een paar leerlingen bij die iets hadden gekozen om te laten zien dat ze het niet serieus namen, maar okey dat mag, geen probleem, maar wel jammer, Wat ik dan mooi vind om te ontdekken, omdat heel veel wel een nummer hebben uitgezocht met een persoonlijk verhaal, dat diegenen die dachten dat ze zich er van af konden maken.. ineens zich zelf niet meer blij voelen met zichzelf omdat ze ontdekken dat ze eigenlijk de plank volledig mis slaan..

Dat ze eigenlijk met zon disrespect deze opdracht hebben gedaan dat ze zich ongemakkelijk voelen. Ze gaan zich dan stoer gedragen etc, ik kijk er doorheen en zeg dan meestal als je een herkansing wilt omdat je graag een nummer wil laten horen die je wel raakt mag dat nog wel de volgende keer. 

Je ziet na een soort van aarzeling ook een soort van opluchting dat ze de kans krijgen om het te herstellen.. 

Ik geniet dan wat je met muziek kan bereiken.. het is dan ook een mooi onderwerp waar we mee beginnen namelijk popmuziek.

een kleine greep uit de nummers die we hoorden... 
ze grijpen mij aan door het verhaal erachter



er waren er nog veel meer maar die kan ik helaas niet meer terug halen maar deze twee maakten vooral indruk om de verhalen die erbij hoorden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten