donderdag 23 mei 2019

Rondreis Spanje dag 4 (Córdoba)

(Waarschuwing vooraf.... de komende 6 dagen zullen er natuurlijk blogjes verschijnen over mijn tripje naar Door Andalusië .. soms zullen er rare zinnen in staan, of nog erger soms woorden die niet goed te lezen zijn.. mijn excuses er voor, vooraf.. omdat ik alles zal schrijven op mijn telefoon en ik het niet altijd na kan lezen op taal, spel of rare woorden fouten.... , maar laat je de lust niet ontnemen om er toch van te genieten)

Gisteren zon relaxte dag dat we accuut inzakten.. slaperig, moe, kortom een inkakdag, meestal de derde dag op reis. Inmiddels hebben we ontdekt dat er leuke mensen zijn in de groep, maar oh wat zijn ze nieuwsgierig hoe het zit tussen mij en Kitty, de een denkt moeder en zoon, hoe heerlijk voor mij, de ander denkt gescheiden stel maar toch nog samen op reis, de ander denkt een lat stel, etc kortom de speculaties zijn er genoeg.. prima.. als ze vragen krijgen ze antwoorden.. dat is goed maar zo kom je er achter hoe mensen met anderen bezig zijn en niet me zichzelf, wonderlijke ontdekking in de wonderlijke wereld van invulling en speculatie.. genieten.

Hoe de lijn gaat weet ik niet zo goed, ik eet anders dan in Nederland dat kan ook haast niet anders, maar ook wat meer, dus dat is ook goed. Het is vakantie zeg ik steeds maar je hoeft je niet vol te proppen.. dat komt vast goed en zo wie zo ga ik na de vakantie me weer streng aanpakken.

Het opstaan was gemakkelijk, de buren hadden ontdekt dar de kastdeuren open en dicht kunnen, om 6 uur in de ochtend, het was wennen, na een uur wisten ze het zeker dat het dat kon.
Het ontbijt prima, heel sober gehouden, bijna de lunch van de middag in Nederland. Wel bijzonder dat een aantal Koreaanse mensen kopjes vullen met witte bonen en tomatensaus als soep. Een nieuwe uitdaging voor ze.

Terwijl we naar Cordoba reizen, krijg ik een ooit gelezen verhaal binnen over twee spionnen die op WEF gingen naar een schat, Ze deden zich voor als journalisten, ik moest er aan denken omdat we twee jonge jongens mee hebben van Tui, die deze reis maken omdat ze foto’s maken voor hun bedrijf. Ergens geloof ik dat maar vind het idee leuk dat ze spionnen zijn, en dat er meer mensen tussen zitten. Die dat ook zijn. Spanende detective zou je zo kunnen schrijven en ik ben natuurlijk James Bond 007 in eigen persoon, maak ook spionage foto’s .... die lange uren in de bus zijn niet goed voor mij. Maar goed aangekomen in Cordoba hebben we de voormalige Moskee bezocht waarin een kathedraal is gebouwd. Indrukwekkend, zeker omdat je weet dat het steeds vaker is uitgebreid en dat alles van de moskee bewaard is gebleven, prachtig. De kathedraal in het midden is mooi en de gedachte dat er een godshuis is waarin elk geloof beleefd kan worden, wat zou dat bijdragen aan de wereldvrede en verdraagzaamheid.   Het bijzondere was wel de stroom was uitgevallen, de gids maakte de grap dat de kathedraal is vernoemd naar Maria, Maria was uit het altaar gehaald  vandaag en een beeldje van Jezus erin gezet. Sindsdien was de stroom uitgevallen, dus haar conclusie was dat dit gebeurt was omdat Maria boos was.. dus ze sloot de tour af met de opmerking, zet Maria terug.

We kregen een vrij moment waarop we door de straatjes van de oude stad liepen. Voordat we trouwens de kathedraal ingingen zijn we even een synagoge naar binnengegaan, saai gebouw eigenlijk niet veel te zien.  Tijdens de wandeling een paar prachtige oneliners ik heb ze maar even opgeschreven.

Vertoon van uiterlijke rijkdom is vertoon van innerlijke armoede

Men kan het gras niet harder laten groeien door aan de sprietjes te trekken

Na de Kathedraal een vrije middag voor de stad. We zijn gaan dwalen, prachtige witte straatjes, tevens mooie pleintjes etc. We zijn ergens op een patio gaan eten, maar omdat er geen stroom was hebben we een bordje sla genomen heerlijk.

Na een lange dwaaltocht kwamen we onze Reisleider tegen die ons op een mooi straatje wees,  blauwe bloembakken met geraniums en je zou zicht hebben op de toren tussen de geraniums door.... we er doorheen, en maar kijken en kijken op verschillende plekken op het pleintje totdat we terug gingen, teleurgesteld we zagen niets.. en toen ineens toen we ons omdraaiden hadden we een Petra moment, zagen we ineens de toren te zien tussen de geraniums prachtig.

Terug naar afgesproken moment om naar de bus te lopen en de reis te hervatten naar het volgende hotel.