dinsdag 30 april 2019

Rome dag 5

(Waarschuwing vooraf.... de komende 6 dagen zullen er natuurlijk blogjes verschijnen over mijn tripje naar Napels en naar Rome.. soms zullen er rare zinnen in staan, of nog erger soms woorden die niet goed te lezen zijn.. mijn excuses er voor, vooraf.. omdat ik alles zal schrijven op mijn telefoon en ik het niet altijd na kan lezen op taal, spel of rare woorden fouten.... , maar laat je de lust niet ontnemen om er toch van te genieten)


Deze dag begon veel te vroeg 7 uur Christian had bedacht dat we om half 9 bij het museum moesten zijn .......
 Ik heb vanochtend mijn voetjes gerustgesteld, dat Christian het niet zo rot bedoelt en dat we vandaag minder lopen dan gisteren... ik denk dat ik lieg....

De eerste echte dag in Rome, ja we hebben een kamer in Rome, In tegenstelling met Napels van de hemel in de hel, zo blij dat ik ondanks mijn vele vliegreisjes toch met het minimale tevreden kan stellen. Zelfs de broodjes hebben we aangepast, zonder beleg. staat de oudheid op het programma, zoals ik al vermelde het museum waar Christian gek van is, als eerste, daarna het forum, nog wat andere dingen die wel willen zien.. en van willen genieten..  zoals de pilaar van Titanus of zo iets. ik weet wel wat we hebben afgesproken maar het hoe en wat is mij nog onbekend. Het gaat weer een lange dag worden met veel stappen.

We zijn begonnen om naar het museum te gaan, helaas de halte die we moesten hebben lag eruit, dus ja we moesten lopen.. aangekomen bij het museum bleek dat de reserveringen tot 16 mei vol zaten, dus tja... terug gelopen, bus gepakt, bijna uit de bus geslingerd , wat een rijstijl had die man. Even snel langs het Trevi fontein,, erg rustig om half 9 in de ochtend. Meteen doorgelopen naar het gebouw van Mussolini, de bruidstaart, daarin is een militair museum, maar dat hebben we niet gedaan, we zijn met de lift naar boven gegaan, uitzicht over rome. Prachtig . Terwijl we stonden te wachten zag ik op het dak dat zeemeeuwen druk geluiden maakten, totdat ik iets beter kerk, tig meter boven de grond hadden ze hun nest, en de moeders schreeuwden om hun kuikens uit het nest te lokken en eten te gaan zoeken op het dak. Van hele kleine kuikens tot wat oudere kuikens schattig om te zien.

Daarna naar een pleintje gelopen wat voor kwam in een spel van
christian, maar ook door Michelangelo is ontworpen.  Daarna met de Roma pas het forum op, het. Colloseum skippen we, veel te druk.  Eerst het planium op, groot daar waar de belangrijkste man van Rome woonde, hij kon alles overzien. We hebben daar een uur gelopen, daarna naar het forum, wederom prachtig om daar na een uur te hebben gedwaald. Pompeii en ook het Herculeum kwam samen. Prachtig, christian wilde graag nog de termen van Callis zien, dus daar ook nog een keer heen gelopen ... ja we zitten al op 24109 stappen.... mijn voeten gaan vast staken morgen. Bijzonder hoever de Romeinen al waren in die tijd, koude baden, sauna, warme baden, spelletjes samen prachtig.

Terug lopend naar de metro liepen we langs een voor mijn gevoel raar pad, maar dit bleek uit te komen bij de pyramide😃, die zouden we moren doen, maar waarom
Zou je hem morgen bekijken als je er toch in de buurt bent... dus dat kan ook van het lijstje van morgen.


Even terug naar het hotel, foto’s geregeld, eten gehaald voor morgen, en bij gekomen. Daarna lekker gegeten bij de pizzeria, lekker toch altijd in Italië.

Toch een dagje 23 km
Gelopen en 28890 stappen de meeste stappen tot nu tie 😀






Geen opmerkingen:

Een reactie posten