zondag 10 maart 2013

sytycr

Op mijn school is een actie bedacht om onze leerlingen aan het lezen te krijgen, ( So you think you can read)  de gedachte erachter is dat een kind meer moet lezen om zo vaardiger te worden en ook beter de taal gaat behersen. De komende week is het de bedoeling dat elke docent 10 minuten voorleest uit een zelf gekozen boek en dat de leerlingen vervolgens dan 20 minuten in de klas voor zichzelf gaan lezen, ze mogen zelf bedenken wat ze meenemen om te lezen dus dat is heel spannend. Ik hou mijn hart vast dat ze niet komen met een playboy of een blaadje in die richting.. ik zie het wel denk ik dan. Het is ook de bedoeling dat je als docent zelf ook die 20 minuten gaat lezen en dat is ff lastig. want wat mag je lezen.. en om nou elke dag je eigen boek mee te nemen is ook weer zo lastig
Dus ik zit te denken hierover maar dat komt wel goed. In eerste instantie dacht ik dat ik maar 1 keer dit met een klas moest gaan doen, mede omdat ik de meeste uren begin met een isk klas, maar deze klassen gaan ook mee doen.. Daarom heb ik maar eens gezocht in mijn boekenbak.. ik, en nu zullen heel veel lezers en boekliefhebbers mij denk ik de oorlog verklaren, want ik heb namelijk bijna geen boeken. Alleen boeken die ik nog moet lezen, omdat elk boek dat ik gelezen heb verdwijnt, ik neem ze mee als ik een keer met de trein reis en leg de boek dan neer in de trein voor de gelukkige vinder, en zo los ik het probleem op van de boeken die zoveel stof veroorzaken. Okey er zijn uitzonderingen, zoals natuurlijk mijn eigen bundels ( zei www. flarden.nl) zoals de boeken met prachtige teksten van onze Annie of Ramses... mijn boeken van de landen of de steden waar ik ben geweest.... kortom een hele boel boeken heb ik wel maar nou net niet een leuk voorleesboek ... Tot dat ik me realiseer dat ik wel een boek heb die ik graag voor wil lezen en waar ik als volwassene zo vreselijk van genoten heb, dus ik toch maar even zoeken naar het boek, maar ik heb alle delen van de serie behalve dan het boek waarmee het verhaal begint met de prachtige titel 'Voor altijd samen, amen' prachtig boek dat zo mooi begint met het eerste hoofdstuk... mijn moeder is verliefd op mijn meester en dat is mijn schuld.. en zo gaat het door. een heerlijk boek om te lezen en om voor te lezen.. dus ja ik heb gezocht en kon het niet vinden.. De kringloop ook even snel bezocht maar helaas daar was ook niets te vinden behalve heel veel leuke dingen die ik niet nodig heb maar toch maar meeneem omdat het zo leuk is.. dus ja wat nu.. Kortom ik ben de boekhandel bij mij op het plein binnengelopen, en even kreeg ik de angst dat zij niet dat boek hebben wat ik zocht, omdat ik het niet kon vinden totdat mijn blik viel op de stapel er onder en daar lag de complete serie over Polleke.. met ja hoor deel 1 tot deel 5.. ik kan mijn geluk niet op, nu heb ik het boek en de andere delen kan ik gewoon leuk verdelen onder de kinderen die ik ken..  Ik heb het boekje in laten pakken en maandag ga ik het uitpakken in de klas met de groep isk leerlingen om mij maar ook hun op een ludieke manier te laten kennismaken met Polleke, met Lezen en met de humor van Guus Kuijer....
Nadat ik heb voorgelezen, denk ik dat ik gewoon het lieve kadootje wat ik kreeg van vriend Frans, een boekje over Praag, dat ik me daar maar in ga verdiepen zodat ik in ieder geval als ik met vriendin Kitty op pad ben, kan zeggen nee hoor daar moeten we heen dat is leuk.... en daarbij komt heeft met nog goede tips over Praag altijd wel kom..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten