woensdag 21 augustus 2019

ach als we toch bezig zijn

Ach als je toch al bezig bent met je huisje, je eigenlijk alles al gedaan hebt. op een paar dingen na, die wel heel groots zijn zoals je woonkamer en je studeerkamer.( die kamer gaat zeker dagen kosten met alleen al uitruimen en leeghalen.. dat kost tijd.. heel veel tijd.. maar ach. wie weet....

Maar de grote inloopkast in mijn keuken, die zat me ook al een paar maanden aan te staren met een blik van. En ik dan??

Dus vanavond dacht ik ineens, niet zeuren, niet piepen maar gewoon even beginnen, ga opruimen. alles wat je een jaar niet gebruikt hebt dat kan weg... Had bijna mijn stofzuiger weg gedaan, totdat ik besefte dat ik hem nog 11 maanden geleden had gebruikt. Ben er een beetje klaar mee  met dat ding.. je zet hem aan en hij zuigt geen stof.. in welke ruimte ik hem ook neerzet.. er gebeurt niets....

Er stonden heel veel keukenapparatuur in, zoals een steengril met gourmet zet, een tosti ijzer, een wafel ijzer, een kniepertjesbakmachine. kortom heel veel waarvan ik dacht.. dat ga ik nooit doen maar ook zonde om weg te doen... zoals ook de lamp die vroeger bij ons in de gang hing, helaas heb ik die verknalt door hem door de afwasmachine te halen, waardoor de glas bewerking is verdwenen.. en dat kan. dat is geen punt. dat  is niet anders. maar wel zonde

De apparaten zijn voor een jaar verbannen naar de schuur, als ik denk ik doe er niets mee, of ik mis ze niet dan doe ik ze weg.. opgeruimd is netjes en dan is het weg..  Heb wel geleerd dat je de spullen die je een jaar lang niet gebruikt net zo goed meteen weg kan doen want je gebruikt ze gewoon niet.
Bij mij helpt het ook altijd, en dat doe ik steeds vaker me af te vragen word ik er gelukkig van.. of word ik er blij van.. en zo ja hoe lang ongeveer. is het een impuls aankoop of is het iets waar je langer van geniet.. vaak kom ik tot de conclusie dat ik er misschien een week blij van word en dat ik daarna het vergeet en het vanzelf of naar de kringloop verdwijnt of dat het in de container beland.. dus ik word heel erg bewust van veel dingen.

Zo maak ik ook vaak belangrijke beslissingen, de vraag is als ik dat ga doen word ik er gelukkig of blij van.. als het antwoord nee is dan doe ik het niet.. het werkt.. zolang je het zuiver houd  en niet je laat sturen door andere factoren en emoties.

Daarna de bakken met gereedschap bekeken.. ik begrijp niet waarom ik 4 schroefdraaimachines heb, waarom ik 4 gaatjes tangen heb, etc.. dus meteen de boel uitgezocht en dat wat niet meer nodig was maar eens verwijderd naar de schuur. Zo ook had ik een bak vol met allemaal snoeren. snoeren waarvan ik niet eens weet waar ze voor zijn.. dus dat is de container in.. en als ik het ooit nog nodig heb, dan kan ik altijd nog nieuwe halen.. zo erg zal dat niet zijn. heb ze al een jaar niet gebruikt.. 

Zo had ik ook een bak vol met heel veel kleine spijkertjes. dat ik dacht dat kan ook weg, dat gebruik je ook niet. dus ik ben weer een ruimte verder wat opgeruimd moest worden.. en het mooist is wel dat dit eigenlijk de enige plek in mijn huis is die bijna niemand ziet, het voelde alsof ik het kleinste kamertje in mijn hoofd en hart aan het opruimen was.. wat is het soms toch heerlijk om op te ruimen.

Ergens begint het nu te kriebelen om in de laatste week, deze kast nog een keer uit te ruimen en dan hem ook te witten, dat heb ik daar nooit gedaan, ook ligt er niets op de grond.. dus wie  weet ga ik die stap nog wel zetten ook, maar dan zal er een heel klein stukje zeil op de grond komen of ik hou het mooi beton voelt wel aards.. word vervolgt
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten