zondag 14 februari 2016

slechts 3 minuten off Fame

Soms heb je een idee, je probeert het en het lukt. Dit keer had ik bedacht dat ik de leerlingen van de Isk de kans zou geven op hun eigen 3 minuten off Fame.

Ze mochten bedenken wat ze wilden spelen in die 3 minuten, het mocht zijn wat ze wilden. Het mocht dans zijn, het mocht een gesproken tekst zijn, of wat dan ook. Ze kregen voorbereidingstijd om iets te bedenken of te oefenen. 

De stukjes die ik heb gezien in deze 3 minuten of Fame, waren heel divers. Ik werd door deze leerlingen door mijn emoties heen gegooid. 

Er waren leerlingen die gebruik maakten van geluidsfragmenten, zoals het meisje dat vroeg om het geluid van een vlieg. Ze ging op het podium liggen te slapen, na 30 seconden moest ik het geluid aanzetten en deed ze alsof ze wakker werd, ze ging opzoek naar de vlieg. heel eenvoudig maar zo mooi wat ze maakte.. prachtig. Een andere leerling kwam op en speelde dat ze heel nodig naar het toilet moest, ze liep heen en weer, om uiteindelijk in haar broek te plassen. Daarbij keek ze zo verbaasd en ongelukkig dat de hele klas samen met mij blauw lagen van het lachen

De jongen die zo mooi kan dansen, danste de sterren van de hemel. weer een ander speelde een situatie na waarin hij zgn mee deed aan de voice. Hij zong een prachtig lied in het Arabisch en toen niemand omdraaide, moest ik het nummer opzetten met als titel say something. Hij ging zitten en keek zo verdrietig dat het mijn hart bijna brak. 

Anderen speelden stukjes waarin ze trouwden sommigen vonden het heel moeilijk, maar werden geholpen door anderen. Het meisje uit Polen speelde dat ze haar hond uitliet, die ging poepen, ze moest de poep oppakken maar had geen zakje bij zich... ze speelde dit zo mooi, met een nep hond en een nep drol, dat de tranen over mijn wangen liepen van het lachen.

Er was ook een stukje bij van een meisje dat speelde dat ze Katholiek was, ze was aan het bidden, maar kon het niet vinden wat ze zocht. Uiteindelijk liep ze naar de Moskee en speelde ze uit dat ze haar schoenen uit moest doen, dat ze haar haar moest bedekken, en ging naar binnen, ze speelde dit in zon stilte dat het gewoon heel heel kwetsbaar werd, ze deed het zo mooi dat het inderdaad onder mijn huid kroop. Iedereen was ook helemaal stil in de klas. 

Die jongen die speelde dat hij aan de telefoon zat, zat te praten met zijn vriendinnetje, dat hij mooie en lieve woorden speelden, maar toen hij de telefoon neerlegde met de mooie woorden ik hou van je lieverd tot snel. Moest ik het gekozen geluidsfragment afdraaien, en dat was het geluid van een bom die ontplofte. en hij was dood.. Ademloos stil gekeken en wederom mijn hart brak.

Een jongen die speelt dat hij zijn vriendin kwijt is, hij zoekt haar, belt overal heen om uiteindelijk te horen dat ze is getrouwd, uitgehuwelijkt.. hij is zo verdrietig dat hij zelfmoord pleegt. Grandioos zoals hij dat speelde.Zo mooi ook. Wederom stil.

Het meisje dat speelt dat ze voor haar baby zorgt en dan ineens valt er een bom, ze schrikt en haar baby valt op de grond en is dood.. hoe ze dit speelde als of het haar echt is over komen.

Daarnaast de stukjes van de leerlingen  waarin ze speelden welke sporten ze goed kunnen en hoe mooi ze dat kunnen, zoals natuurlijk voetbal, maar ook kickboksen, fitness, en noem maar op.

Dan de kleine openingen die ik kreeg te zien over hun leven thuis, dat ze soms thuis komen en meteen hun bed in duiken omdat ze niets hebben, dat ze de hele dag voor de tv zitten te kijken.. prachtig

Het waren 3 prachtige lessen waarin ik te zien kreeg wat hun bezig hield, waar ze mee zaten, maar ook hoe mooi en verstild ze kunnen spelen, hoe vaak traumas nog steeds meespelen in hun leven.

Nogmaals wat heb ik een mooi vak, heerlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten