donderdag 25 februari 2016

Amsterdam.... Pop Up mseum van DWDD, slenteren.. genieten


Gisteren met vriendin Marlous een dagje Amsterdam gedaan,
we zijn begonnen bij het Popup museum, wat een prachtig klein museum is dat, geweldig.
heel klein ergens, maar ook weer groots. daarnaast is deze tentoonstelling helemaal geweldig. Ik heb er met verbazing rond gelopen. Een aantal kunstenaars mochten dan ook zelf bepalen hoe ze de ruimte in gingen richten, met welke kunstschatten ze dit zouden doen, dit kozen ze uit één en soms twee musea, en die zijn tentoongesteld. Hilarisch is de kamer met schilderijen van de voorvaderen van Willem Alexander. Die dan ook zgn commentaar geeft op deze schilderijen. Zeker als je bij een schilderij komt, waarop een voorvader staat, en hij verteld dat dit een hoer is.. dat je dat ziet aan de houding etc. Geweldig, zeker omdat je hele serieuze kunstliefhebbers geschokt ziet kijken, terwijl de jongere gasten, waaronder ik dus ook en Marlous, de slappe lach krijgen, heerlijk.
Het zijn bijzondere ervaringen in dit museum die je meemaakt. Een echte aanrader. Zeker ook de kamer die Paul de Leeuw heeft ingericht, over naakt en eten. De kamer van Paulien, ja die van de mol, maar ik weet haar achternaam niet meer, die allemaal eigen verzonnen dingen bij de objecten zet, zoals dat een hoedje een eerste mobiele telefoon was in Japan. Grandioos.
Kortom het is een aanrader. al heb ik de rest van het museum niet echt gezien, maar dat kan altijd nog, met een museum jaar kaart kan je veel.

Daarna gingen we lekker dwalen door de stad, eerst naar de waterlooplein markt, waar we hebben gekeken en genoten. Daarna over de zeedijk, richting Onze lieve heer op zolder. maar ja eerst langs de Boedhistische tempel, ik moet er altijd even in, de sfeer voelen, om te weten waar ik de rust vind. Daarna naar de Onze lieve Heer op zolder museum, maar helaas, dit ging over 5 minuten dicht. Dus zijn we verder gelopen en kwamen aan bij de Ouwe Kerk, wat een prachtig gebouw is dit toch, zo mooi en ook zo koud van binnen, maar ja Saskia de vrouw van Rembrandt ligt er wel begraven, zo zijn er ook trappen die de prachtige naam hebben Starway to heaven, zo geweldig. Verder is het gewoon prachtig om even te lopen en te zijn. Zeker als je de commentaar leest op de plattegrond, hilarisch, weer de slappe lach.

Daarna nog een stukje door de stad om aan te komen bij De Bolhoed, een vegetarische en veganistische restaurant. Zo grappig is helemaal prachtig in gericht, terwijl ik binnen kwam, zag ik ineens dat ik er eerder was geweest met een toenmalig vriendje, die ik leerde kennen in Nijmegen, maar die in Amsterdam woonde, ik weet nog dat ik dacht, dit eten is goddelijk. of zou het door het gezelschap zijn gekomen dat weet ik niet.

Maar dit keer was het eten ook geweldig lekker,  het blijft me wel verbazen dat dit soort voedsel te eten is, dat veganistische en macro biotische, en zelfs nu viel het op dat de mensen die er werkten er niet eens ongezond uitzagen, dat was vroeger wel anders, al die onbespoten groente eters, zagen er altijd heel slecht uit vond ik.

Na het eten rustig naar het station om langzaam naar huis te gaan, Wat een heerlijke dag was het weer.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten