dinsdag 26 mei 2015

voorbereidingen..... dag tegen het pesten



Natuurlijk bereid elke docent zijn lessen voor, de een wat grondiger dan de andere, maar toch de opmerking dat wij veel vrije tijd hebben is een vaak geuite opmerking. Ik ken ze en zie vaak ook de jaloerse blik die er bij zit. Het ongelijk wat ze voelen omdat zij niet zoveel vrije tijd hebben en niet 12 weken vakantie in een jaar. Helaas vergeet men vaak dat wij in de 40 weken dat wij werken, elke week een uur extra werken om zo toch aan onze uren te komen, dat wij ook als we vrij zijn nog vaak bezig zijn met voorbereidingen, het corrigeren van de gemaakte toetsen, werkstukken,  schriftelijke overhoringen etc,  met het uitwerken van lessen, het bedenken van nieuwe dingen. Vaak als je coach bent, dan heb je nog huisbezoeken, ga je nog langs bij mensen, bellen ouders je omdat hun kind misschien wel het verkeerde gummetje heeft, of ergere dingen die aan de hand zijn. Kortom de buitenwereld ziet alleen maar het vrij zijn van ons als docenten maar zien helaas niet dat wij daarnaast nog heel veel werk verzetten wat vaak niet eens opgemerkt is of zichtbaar is.

Vanavond bijvoorbeeld ben ik al begonnen met het voorbereiden van een projectdag in de onderbouw. Ik wil in 4 workshops zorgen dat de leerlingen op 19 april, de dag tegen het pesten, extra aandacht besteden aan het pesten en hoe we het met elkaar als school kunnen voorkomen.  De vier onderdelen voor de lessen krijgen steeds meer vorm, ik zit te denken in een workshop het maken van een muur tegen pesten, het onderzoeken wat cyberpesten is, maar ook meteen wat kan je doen om het te voorkomen, en hoe aan te pakken, een workshop waar in fragmenten uit de film spijt, of een ander film over pesten centraal staan waar de leerlingen dan met elkaar in discussie vorm over gaan praten en oplossingen zoeken, een workshop waar de kinderen proberen door midden van een kwartetspel tegen pesten, het verschil tussen pesten en plagen te leren zien. Dit zijn nog maar een paar ideeën en dit moet natuurlijk nog helemaal doordacht en bedacht worden. De eerste stap is wel al gezet, omdat ik inmiddels toch al een aantal dingen besteld heb om te gebruiken bij de lessen die de basis gaan vormen voor de workshops.

 Het is natuurlijk nog wel even uitzoeken en dan nog de lessen samenstellen en uitwerken zodat een ieder dit kan geven, maar dat is voor latere zorg. Inmiddels zijn er wel al een aantal folders besteld, tevens wil ik de leerlingen na de 4 uur een armbandje geven om aan te geven dat ze tegen pesten zijn, kortom er is nog veel voor te bereiden, dit is niet in 1 avond of dag klaar, het is uitdenken, sparren met mensen, uitwerken, kijken of het gaat werken, bijschaven etc totdat de lessen zo gaaf zijn dat ze kunnen worden gegeven. Daarna is het natuurlijk evalueren, uitwerken en verwerken van wat we gedaan hebben, de lessen weer eens extra bekijken en bijstellen.
Dit om hopelijk een volgend jaar ook weer te kunnen doen, maar dan zullen er meteen weer 4 lessen gemaakt moeten worden voor de tweede klassen, omdat die dan al de lessen hebben gehad die er waren.

Kortom, dit is nog maar een klein voorbeeld van het werk wat wij doen in onze zogenaamde vrije tijd, het is meer dan men ziet. Al heb ik erg veel zin in het opzetten van deze lessen en ook erg benieuwd wat uiteindelijk het effect kan zijn.. we zullen zien maar tot dan
...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten