maandag 18 mei 2015

Uit de oude doos (deel liefdes van toen)

 
wat ik je nog zeggen wilde
 
(voor de liefdes die voorbij gingen)
 
alle tranen om
jullie vergoten
heeft een rivier gemaakt
het is niet erg
het is een mooie stroom geworden
alle pijn die
ik heb gevoelt
heeft me geleerd
om te geloven
in het leven
alle stokslagen
die jullie me hebben gegeven
hebben me geleerd
om pijn te verdragen
alle leugens
hebben mij geleerd
de waarheid te kunnen horen
ik draag jullie nog bij me
als een grote kaars
vol licht en vuur
die mijn leven rijker maken
lichtpuntjes op weg
naar de liefde van nu
( uit: Doe jij het licht uit? 2003)
 
Ach terwijl ik door de foto's ga van alle jaren
kom ik dus ook de foto's tegen van een aantal exen. Niet allemaal maar een paar die mij toch
nog meer dierbaar zijn dan de anderen. Een aantal worden niet meer genoemd, ze zijn slechts een ex, maar de exen die me in beweging brachten die foto's heb ik nog om zo te weten door wie ik geworden ben die ik nu ben
 
De ene zette me op weg naar het theater, ik ben hem eeuwig dankbaar, iets mooiers had hij mij niet kunnen geven
De andere leerde me te geloven in wat ik ben en wie ik ben, die maakte dat ik de wegen ging lopen die ik nu nog bewandel.
Weer een ander, zette me aan tot het schrijven van mijn flarden, misschien wel juist door dat hij zo duidelijk was dat hij schrijver wilde worden. Ik raakte mijn gevoel aan, ik begon te schrijven alsof mijn leven er vanaf hing en schrijf nog steeds.
 
Nog een ander zette me aan om de wereld te gaan ontdekken, wat ik pas later ben gaan doen, door een tussentijdse relatie en twee katten kwam het er niet eerder van, daarom pas veel later alles uit het reizen halen wat ik kan.
Weer een ander leerde me van het leven te gaan houden, door de dag te plukken en door te genieten van wat zo op mijn pad komt.
Daarom een kleine galerij met deze vijf mensen die me dierbaar zijn omdat ze me op weg hebben gebracht naar wie ik nu ben en mag zijn.
 
Kortom het zijn prachtmensen, al weet ik dat eentje helaas niet meer onder ons is, de anderen weet ik niets meer van, en dat is ook goed. Ze waren kostbaar op dat moment en hebben voor mij gebracht wat ik toen nodig had en wat ik nog altijd koester
 
 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten