woensdag 4 maart 2015

madrid dag 4

De laatste echte dag in Madrid zijn we naar het paleis gegaan van de koning. Eerst hadden we er niet zo heel veel zin in, na Wenen met al zijn paleizen van Sisi, na Berlijn met weer een kasteeltje, en noem maar op ben je wel een keer klaar denk je dan, maar niets is minder waar. Wat een gaaf gebouw dit museum, prachtig gewoon. We besloten echter toen we er heen gingen om toch maar een audiotour te nemen, dit leek ons wel handig. Enthousiast als wij zijn stonden we al bij de kaart verkoop, toen we heel vriendelijk door een meneer werden toegesproken, of we even in de rij wilden gaan staan.... we waren dus wederom de rij gewoon voorbij gelopen en stonden al bij een verkooppunt terwijl er nog, let op wel 2 mensen voor ons waren, en juist er waren 3 loketten vrij, dus het was totaal geen probleem, maar goed het was wederom gelukt we hadden de uitbrander van de dag weer binnen.. uitbrander 4 deze vakantie. We kochten de kaartjes nadat we eerst keurig achter de lijn hadden gestaan, wat totale onzin was, maar toch, het moest dus dan doe je het. Wij rennen naar de audiotour en daar kregen we een apparaat die in menig online winkel te koop staan, of in boeken van Wehkamp, als gezichtsmassage, maar waarvan we allemaal weten waar deze dingen voor dienen... zeker niet voor je gezicht. (zie foto ergens onderaan, en dit is nog de nette kant).  Het paleis overstijgt alle andere paleizen die ik tot nu toe gezien heb, hij is anders en veel boeiender dan de gemiddelde paleizen. Al vraag ik me steeds af hoe kunnen mensen hier wonen in hemelsnaam, ik ben er weer van overtuigd dat veel geld niet altijd getuigd van goede smaak, maar dat is persoonlijk. Na het paleis zijn we de grote kathedraal in gegaan, wat een prachtige kerk, geweldig met mooie gebrandschilderde ramen, met prachtige beelden, Er was een beeld van Jezus, die voor mijn gevoel zelfs een erotische uitstraling had. Meteen was Jezus voor mij geen heilige meer....  Een ander beeld wat ik ook geweldig vond was het beeld waarbij het kindje op de arm van Jezus het vredes teken maakte.. Na een hele lange looptocht door de ochtend was het inmiddels al rond half 3 dus tijd voor een lunch, voor het eerst hebben we gebruik gemaakt van wat we eigenlijk steeds hadden moeten doen. In de restaurants hebben ze een drie gangen menu voor heel weinig, en die zijn prima te eten. voor 10 euro een geweldige menu. in de avond moet je eigenlijk een paar tapas eten en dan klaar.  Daarna wilden we naar het klooster van de nonnen, waar uiteindelijk heel veel prinsessen zijn omgetoverd tot nonnen. We kwamen er aan maar helaas mochten we het klooster niet in, het was vol.. dus toen maar naar een moderne kunst tentoonstelling. Ik heb me suf gezocht naar de foto van deze man, maar weet hem niet meer. maar het waren zijn werken in het zwart.. ik moet zeggen het gebouw was mooier dan zijn kunst.  Mooi industrieel vormgegeven. prachtig. Daarna terug naar het hotel, alvast inpakken en later de stad in om wat te eten, een klein hapje, uiteindelijk werd dat een broodje bij de supermarkt om lekker op de kamer op te eten, met het spelen van een spelletje catan.  Vroeg naar bed want de volgende dag zouden we weer vertrekken. Het was een heerlijke vakantie, een stad om aan te raden met een hotel wat ik een ieder kan aanraden, geweldig.


 

 

 



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten