woensdag 11 maart 2015

black light les



Soms ineens denk ik kom  ik ga eens weer werken met Black Light, dus dat ga ik dan ook doen zoals nu weer blijkt.  De isk was dit keer de gelukkigen, ze mochten van mij een toneelstuk bedenken in de witte wereld. Als ze binnenkomen begin ik met over mijn podium allemaal witte lakens te leggen. Deze lessen heb ik ooit eens in een vlaag van verstandsverbijstering bedacht. Een meedenkende conciërge kwam met de opmerking dat ze wel een paar black light tl balken aan het plafond konden maken zodat ik dat kon gebruiken voor mijn lessen. Ik had toen nog geen idee wat ik er mee zou moeten, maar ik zeg dan ja.. en hoop dat ik op een gegeven moment tot ideeën kom. Gelukkig lukt dat ook altijd weer, het begint met een zak met witte lappen die ik op de gang in de school vind. Bij navraag blijken het oude tafellakens zijn van het restaurant die ze weg willen gooien.. ik vraag dan of ik ze mag hebben.  Ik gooi ze eerst in mijn lokaal en denk verder nog niets.  Tegen de zomervakantie begint het te gloeien van binnen, ik moet toch iets kunnen met die lakens. Dus ja ik neem ze mee naar huis, zet de naaimachine op tafel, en begin hartstochtelijk te naaien.. heel rustig, het hoeft ook niet mooi namelijk. Het is theatermateriaal en het het gaat er om dat het functioneel is. Dus na dagen achter de naaimachine te hebben gezeten, heb ik tig meter witte lappen, en dat vouw ik op en leg ik in mijn studeerkamer totdat ik weer naar school kan. Daar besluit ik dan ook ze eerst in een kast te leggen. Halverwege het jaar heb ik dan ineens een les voor de vakantie, en ik weet inmiddels dat ik dan niet met een nieuwe thema moet beginnen dus ik ga aan de gang met wat ik heb. Ik leg die lakens neer, gooi er wat dieren bij , zoals een paar pinguïns, een witte beer, een zeehond en bedenk dat de kinderen op poolexpeditie gaan,. Vertel ze dat er een schat ligt en ze mogen gaan spelen. De kids genieten vooral als het black light aangaat omdat het ineens een ander soort wereld is.  Gaande weg de jaren kom ik dan op meer ideeën, ik zie in een krantje dat er fluorescerende sjaals, sokken, lappen etc in de aanbieding zijn, die ga ik dan kopen, juist op eigen kosten, ik leg ze op het podium en de leerlingen mogen dan in groepjes een muziekje uitzoeken en moeten dan met gebruik van de black light en de fluorescerende stoffen een dansje maken.. Heerlijk om ze dit te laten doen, mede omdat ze zoveel lol hebben en genieten.  Dit keer had ik voor de isk bedacht dat er een gevaarlijk monster lag, die oranje wuppies van de A&H, die ze aanvielen als ze de schat probeerden te roven.. De leerlingen gaan helemaal op in het spel, en geniaal wat ze bedenken, ze spelen dat die dieren ze aan vallen en vallen dood neer, of ze vechten met ze, of ze zorgen dat er eentje aangevallen gaat worden. Het is elke keer weer een feestje. Al gaande weg de jaren kom ik steeds verder met leuke ideeën voor de lessen met black light....  het vak dat ik geef blijft geniaal


Geen opmerkingen:

Een reactie posten