zaterdag 26 oktober 2013

juist zon dag was het.... (had liever deze Van Gelderen gehad)

Vandaag was het inderdaad zon dag.. zon dag waarvan je denkt dat hoeft even niet, maar je moet en omdat je moet ga je de dag aan en vecht je je er doorheen.. wat een dag.. juist zon dag was het. Laat ik beginnen bij het begin. De dag begon al met de wekker die voor mijn gevoel op een zaterdag te vroeg afgaat maar ik wist ik moest naar Bleiswijk voor de bijscholing voor de lotusinstructeursschap. Elk half jaar hebben we een bijscholing en als we niet komen worden we ontheven uit onze ambt, dus ja dat is balen dus je moet. Elke keer weer is het hangen en wurgen en is het vreselijk gewoon maar goed dit keer was het zelfs zo erg dat ik de kriebel kreeg. Er waren twee cursisten die een les moesten geven en die word dan beoordeeld door een lotusdocent en een didacticus.... en de didacticus is van de oude stempel... dus ja dat is lastig. Het verhaal is simpel, er zouden 6 mensen les geven maar er waren slechts 2 mensen dus ja dat kon niet.. dus.. ja dan maar de lessen wat laten uitlopen van de twee die er wel zijn. Prima oplossing. De eerste was een vriendin van mij die een les moest geven, en die was orgineel, prachtige inleiding, prachtige uitleg, prachtige opbouw, waar ik als docent diep respect voor heb, de opdrachten zorgvuldig voorbereid en uitgedacht en klaar we konden beginnen. Aan het einde waar dan nog 1 stukje moest worden gespeeld werd het afgekapt waarop werd gezegd nee dat kan niet , ik wil nog iets laten zien, en dat mocht. daarin werd duidelijk dat een lotus op zichzelf moest passen, en dat je ... en verder kwam ze niet, het was klaar en dus ja we gingen over op de nabespreking. De didacticus brak de hele les af die gewoon steengoed in elkaar zat, en ze bleef maar door zeuren over het model van van gelderen.. (En niet Yuri van Gelderen maar die oude man die ooit iets heeft bedacht en die dus daarmee erg beroemd is geworden maar inmiddels is het schema achterhaalt.. en zij bleef maar doorzeuren over iets wat verkeerd in het schema stond, en er was geen woord tussen te krijgen) Daarna begon ze nog erover dat het wel goed zou zijn als ze zou zeggen dat je als lotus verantwoordelijk voor elkaar bent, en dus ja dat is belangrijk,.. dat was niet gezegd. Toen ging er bij mij toch iets kriebelen en ben ik maar in de bres gesprongen en heb ik er wat van gezegd dat ik dit zulk onterechte kritiek vind en dat ik vind dat er niets opbouwend is.. en dat het niet klopt.. en natuurlijk knikken een hoop mensen mee, maar helaas knikken de mensen eerst met mij mee, zeggen niets en knikken daarna met de anderen mee.  Daarna was de les van een vriend van mij aan de beurt. en die les was prima maar de opdracht veel simpelder, de opdracht was goed uit te voeren en de les was goed zoals het hoort volgens de didacticus dus die nog steeds met sheets werkt... en een bord.. maar goed dat zegt meer over haar dan over ons. Deze les werd de hemel in geprezen en was perfect alleen de snelheid zou meer mogen.. en ik bleef stil en ik was stil, maar dacht echt wanneer komt er een keer een andere didacticus die gewoon goed is.. maar goed wie ben ik. Daarna kregen we uitleg over het examenlokaal en het examen, maar het gekke is dat iemand dus iets projecteert met alle dure apparaten op een scherm en dan alles voorleest. wat ik zelf ook kan lezen. balen vind ik dit en bij elke vraag word als antwoord gegeven dat het moet van het oranje kruis.. Gelukkig was het daarna pauze, maar de ochtend was dus voor mij afschuwelijk omdat ik voor mijn gevoel de plank mis werd geslagen. De middag begon hoopvol over de anafalaxie shock, of hoe je dat ook mag schrijven, een prima PowerPoint duidelijk uitgelegd en ook de verschijnselen door en externe deskundige, dat zegt al genoeg, daarna werd een demo gegeven met een grime hoe we dit konden doen en dat was ook leerzaam, maar daarna werd het nieuwe boekje besproken en werden de hoofdstukken voorgelezen etc, vreselijk gewoon, ik heb een paar keer gezegd dat het een mooi boekje is, en als men dan fouten noemde, werd meteen gezegd ja dat is iets van het oranje kruis.. helaas, jammer. Kortom de middag had 1 lichtpuntje maar de hele dag kreeg toch een hele vieze nasmaak voor mij door het gedrag van de didacticus en door het voorlezen van wat ik kan zien en lezen. AFschuwelijk. Daarna snel naar Rotterdam om met vriend Frans naar een voorstelling te gaan van ene vriend van hem wat een prachtige voorstelling zou zijn. Eerst zijn we uit eten gegaan, ja wij wel, bij de chinees met een vriend van Frans en daarna naar de voorstelling wat in een bejaardenhuis werd gehouden. Ik wil er niet veel over zeggen, maar vind het knap om het stuk "Op glad ijs" van Haye van der Heijde, te spelen, en wel zo dat ik al na 5 minuten het gevoel kreeg het lijkt alsof ik weer in bleiswijk ben bij de bijscholing.. De spelers waren niet op elkaar ingespeeld, ze overdreven vreselijk in hun spel, niemand speelde samen, het was opdreunen van een tekst en dat zonder of met het verkeerde gevoel. De timing van de grappen van het stuk was zo slecht dat ze niet overkwamen.  Kortom als ik het stuk samenvat kan dat met 1 zin uit het stuk.. die prachtig getimed was nadat een speelster zgn een hartinfarct had, dat ze opkomt met de opmerking `Ik ben er nog` dat was prachtig en daar heb ik even gelachen. maar voor de rest is dit stuk inderdaad op glad ijs gespeeld en ze zijn uitgegleden en het was een moeizaam krabbelen om overeind te blijven. De regie, ik weet niet van wie, had dus duidelijk geen keuzen gemaakt wat ze met het stuk wilde zeggen, of er echt werk van gemaakt dat de spelers samen werkten en op elkaar inspeelden. Ze kenden de teksten redelijk goed en het waren  mooie voordrachten, maar vooral het stille spel, wat veel te weinig voorkwam was subliem.. omdat meestal het podium dan leeg was..  Ik heb het stuk niet begrepen denk ik of wat de spelers en de regie ermee wilden uitbeelden.. heel heel jammer maar goed je kan niet alles hebben... terug naar huis zei ik tegen vriend Frans gelukkig is het nu wintertijd en kan ik een uurtje langer liggen vandaag... waarop vriend Frans zei dat hij dat was vergeten.. dus het was dus zon dag.. juist
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten