vrijdag 25 oktober 2013

IT GIET ON (lotus)

 

De afgelopen dagen ben ik druk geweest met de elfstedenkoorts. In een groots opgezet spectacel mocht  ik als lotus meedoen aan dit gebeuren. Het hele gebeuren, een bhv dag voor een grote groep mensen, die in verschillende ploegen, verschillende dagen kwamen, om dan hun herhaling te doen. De kader (Anneke van de Kamp, zie op facebook, haar profiel) waardoor ik was gevraagd maakt altijd spectaculaire gebeurtenissen hiervan. De hele dag stond in het teken van de elfsteden tocht, en over het hele terrein waren kraampjes met opdrachten die hadden te maken met het ijs en schaatsen, zo ook een arreslee, waarin een slachtoffer lag, zo kregen ook alle deelnemers een officieele copie van een kaartje die men gebruikt bij de elfsteden tocht. We begonnen met het fries volkslied waarop we allemaal gingen staan in de houding. Alles was tot in de puntjes verzorgd, dat maakte het ook zo leuk.  In het begin is het nog wat onwennig voor velen, maar als de sfeer er is dan gaan ze ook los. Het begin was erg leuk, namelijk het uitdelen van de schaatsen, dit waren sokken, die men over de schoenen kon doen, daarna gingen de deelnemers, al schaatsend over wit plastic naar de reanimatie stand, en gingen ze massaal zitten te reanimeren op muziek, tijdens deze eerste opdracht, konden wij als lotus ons grimeren, mijn wond was een grote wond in het been dat ontstaan was door het schaatsen, in eerste instantie deed ik dit met een zwarte broek maar hoeveel bloed ik ook gebruikte, want het moest erg vee bloeden, het was niet te zien, dus uiteindelijk gekozen voor een oude witte broek, en daar was het wel degelijk goed te zien.. wat een bloedbad werd het. Na vier keer te hebben gespeeld snel onder de douche en daarna door naar de inleiding voor de roofvogelshow, we speelden dan dat we buiten waren en zijn aangevallen door de roofvogels, met allerlei wonden etc, erg leuk om te doen, waarna verteld werd aan de deelnemers dat ze aan het einde van de dag een roofvogelshow kregen voor dat het eten klaar was. Het middag programma was voor mij een leuke opdracht, ik was namelijk een bewoner van een huis dat in de brand stond en mijn kindje zat nog in het huis. Mijn opdracht was om de bhv-ers mee het huis in te krijgen om mijn kind te halen, maar het stond vol rook, en heel simpel waar rook is ga je niet naar binnen als bhv-er. Het heeft heel veel mensen die mee gingen aan het nadenken gebracht, tevens was het zo dat ze schrokken van hun eigen reactie. Men liep mee omdat ze onverwachts door mij werden binnen getrokken, en dat moeten ze ook leren, te reageren op onverwachtse situaties. Het meest schokkende voor de cursisten was als ze dan mijn kind buiten hadden dat ze moesten reanimeren maar ook dat ze hoorden dat er nog een kindje was, en dan moesten ze de keus maken niet meer naar binnen te gaan. In mijn spel speelde ik in op hun gevoelens van hun vader of moeder schap, en dat werkte soms heel goed. Je zag de twijfel toeslaan bij de cursisten. Ik denk dat het goed is dat ze ook geconfronteerd worden met een keuze die ze moeten maken maar die ze liever niet maken maar wel moeten. Toch hebben we ook vreselijk gelachen, o.a toen plotseling een andere pop per ongeluk in de tent lag, een volwassen pop, die ze mee naar buiten namen, en waarop ik reageerde als ik het zag maar dat is opa die had juist moeten blijven liggen voor de erfenis. Een cursist, die voor het eerst meedeed en die engels is en dus engels spreekt en uit de ten komt en keihard roept.. "MY GOD WHAT A DRAMAQUEEN" heerlijk, of een cursist die aan het eind zegt.. terwijl hij in de rookruimte had gestaan zegt..."Ik zag geen fl ( lange stilte) zak.." Waarop ik zei je mag best liegen hoor dat je geen flikker zag"  tussendoor was er natuurlijk ook een koek en sopie tent waar warme chocolademelk met slagroom en een oliebol werden geserveerd, en noem maar op. Aan het einde kreeg elke deelnemer het felbegeerde kruisje en werd er een groepsfoto gemaakt met de friese vlag achter ze, waarna ze naar de roofvogelshow konden.  We hebben vreselijk veel gelachen samen en het was goud om er bij te mogen zijn.. heerlijk. D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten