dinsdag 27 augustus 2013

Parijs (dag3 en 4)


 
(psje de franse namen zullen vast anders moeten worden geschreven maar daar ben ikniet zo goed in)
Deze ochtend is het al gewend heb ik geslapen alsof ik nooit meer wakker wil worden en ben heerlijk uitgerust, We kunnen wat mij betreft, dus nadat we een heerlijk ontbijt hebben gehad, een heerlijke tosti kaas met thee, gaan we samen met elkaar op weg. Het Louvre onveilig maken, vol goede moet naar de metro om te ontdekken dat iemand van ons, en ik ben het niet, het metro kaartje kwijt is, dus ja wat dan.. we kopen een nieuwe en gaan weer heerlijk verder richting het Louvre. we komen er aan en zien een rij staan zo lang dat het anderhalf uur duurt voordat we naar binnen kunnen, we kijken elkaar aan en zeggen dan dat is zonde van onze dag, we zijn dan zoveel tijd kwijt dat gaan we niet doen.(ik besluit dan wel om een keer terug te komen en om dan alsnog het louvre te doen wil nu wel een keer die mona lisa echt zien)  We gaan naar de Notre Dam, dus wij terug in de metro, via allerlei ingewikkelde parkoersen komen we dan aan bij de Notre Dam, en wat een prachtige dom is dit, het is zo genieten, lopen, kijken en genieten van alle pracht en praal. Natuurlijk heb ik daar een kaarsje opgestoken het is eenvoudig genieten, en het is gratis.. dus als Nederlanders lopen we extra te genieten want elke uitgespaarde euro is er eentje tenslotte. Nadat we de notre dam hebben bekeken besluiten we om naar de sacre cour en mommarrte te gaan, We nemen wederom de metro, en lopen door een prachtige wijk. We hadden al besloten dat we ergens gingen picknicken en niet uitgebreid te eten in een restaurant, zonde van je tijd en het kost altijd zoveel, en het is veel leuker om op een bankje ergens zomaar te zitten en te genieten. Dus we kopen onderweg bij een vreselijk chagerijnige dame wat stokbroden, en dan kan ik het toch niet laten om even extra vriendelijk te zijn en haar even heel erg aan te kijken met een blik van de dag is prachtig en het leven is mooi. Het werkt vaak wel, helaas niet in Parijs daar ben je en daar blijf je chagerijnig punt uit. Nadat we een begin hebben gemaakt met de beklimming naar de berg hebben we halverwege maar een bankje gezocht en zijn daar heerlijk gaan zitten eten, wat is het leven dan soms simpel en leuk en lekker. Na een goed voedende maaltijd op weg naar de Sacre court.. en die vinden we zoals te verwachten is, wat een mooie kerk van buiten maar wat valt hij van binnen tegen. gelukkig mag je van binnen geen fotos maken en dat is dit keer niet erg de kerk nodigt er ook niet toe uit. De kerk bekeken voeten in het water rond de kerk, naar het toilet waar de dames zorgvuldig voorrang kregen, waar de mannen op hun beurt moesten wachten, een strenge dame met een ijzeren discipline die in de tijd van de oorlog haar mannetje duidelijk had gestaan, Deze dame had echt net een aaseritviteits training nodig, wel een sociaal vaardigheids training maar ja die zal ze wel niet krijgen. Alle drie de blazen geledigd en op naar momnmarte het kunstenaarspleintje, waar het bijzonder sfeervol moet zijn. Ergens is iets gigantisch geblokt in mijn geheugen want ik kon me de ellenlange trap die je op moet pas herinneren toen ik ervoor stond en we naar boven moesten. Het is een klim en het is afzien maar gewoon als een blind paard gaan lopen en niet over nadenken dat werkt het beste is mijn ervaring dus dat heb ik maar gedaan.Boven aangekomen even zitten en dan naar het pleintje. Ook hier een complete blackout gehad, het klinkt zo leuk maar ik vind het dit keer een hoog creatief met kurk en schilderen met nummers gehalte. Het kon mij niet bekoren. Samen besluiten we dan ook om naar beneden te gaan en om maar ergens een terras te zoeken. Daar gezeten en dan de metro naar huis. Onderweg nog snel even wat boodschappen gedaan en daarna gewoon lekker gaan koken en heerlijk gegeten wederom. Afwassen, alvast wat spullen inpakken en daarna slapen, je maakt op een camping lange nachten maar echt uitrusten valt niet mee. De slaapzak op het luchtbed is een uitkomst om eerlijk te zijn het geeft een wat warmer geheel. De volgende ochtend inpakken en opruimen. Word er altijd een beetje triest van als ik moet opruimen en als iets voor bij is maar het hoort er bij, De tent is gelukkig zo ingepakt en opgeruimd, de camper ook zo in gepakt, alles op zijn plek en we vertrekken om 10.00 om naar huis te gaan. Onderweg nog een lekkere picknick gehad met elkaar en dan is het doorrijden tot we thuis zijn. Na een paar heerlijke dagen in Parijs, al is twee dagen wel te kort maar met zoveel nieuwe indrukken weer, het voornemen om snel nog een paar dagen te gaan om de dingen die ik nog wil doen ook echt te doen. Even nog naar de sportschool, snel een kaart gemaakt voor Heleen en Ayaz, met fotos van het slotje en hun handen erop. De fotos wat uitgezocht en toen maar naar bed het werd tijd het was laat en ik was gesloopt maar wat is het heerlijk om zo te genieten van een paar dagen weg me leuke mensen.  (Deze zomer was dan wel veel weg maar wat is het heerlijk om zo te genieten met verschillende mensen en wat is het toch allemaal verschillend deze vakanties geweest, maar ik had ze niet willen missen, moet alleen nu wel ff echt uitrusten...:-)







 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten