maandag 26 augustus 2013

Parijs (dag 1 en dag 2)

Parijs in 4 dagen is een geweldige ervaring, heel vroeg, voor mijn gevoel veel te vroeg stond ik maandag ochtend, om 7 uur, met mijn kussen in de hand en mijn handbagage klaar bij de rotonde om met vriend Ayaz en vriendin Heleen te vertrekken naar Parijs. De spullen voor het kamperen, zoals slaapzakken (door ervaring wijs geworden pak ik tegenwoordig heel veel slaapzakken in, omdat de nachten heel koud kunnen zijn) luchtbed, en andere spullen had ik al zondag afgegeven om in de Camper te leggen, zodat we daar geen omkijken meer naar hadden met elkaar. Ideaal, keurig om 7.05 stonden we klaar en in de startblokken en konden we gaan rijden. Natuurlijk wisten we wel dat de weg naar de n11 afgesloten was maar we hebben er niet bij stil gestaan dus.. ja dat was niet handig helaas. Uiteindelijk dan toch aangekomen bij de a12 en konden we onze reis voorspoedig, dank zij TOMTOM voortzetten. Bij de grens natuurlijk alle mobiels uit de data gehaald en dus konden we verder. Heerlijk een lange tocht in de bus met overal dingen om te zien, Ik geniet altijd vreselijk achter in de bus en dan te kijken naar allerlei dingen, dat de woorden me ontbreken omdat het zo heerlijk is zo. Bij aankomst in Parijs was het even heel erg zoeken naar de camping, Tom had duidelijk geen idee of dacht even stoer te doen, maar goed na en rondje arc de triomph konden we via allerlei omwegen toch de camping vinden. Daar meteen kamp gemaakt, mijn tent op gezet, een verjaardagskado van Ayaz en Heleen, hun oude vierpersoons koepeltent, en dat is een mooi ding. heerlijk. Daarna eten met elkaar, pannenkoeken en wat kletsen, nog snel even naar de supermarkt om wat eten te halen en te ontdekken dat een stokbrood echt geen 3 euro hoeft te kosten, dus die halen we ook niet meer op de camping,  afwassen en dan is het bed tijd. Ik vind het altijd even wennen als we slapen in de buitenlucht maar ik vind het heerlijk. Soms vraag ik me af waarom ik gewoon in de zomer niet op mijn balkon ga liggen met een luchtbedje als ik weer eens zwetend uit mijn bed kom.. maar daar denk ik dan nooit aan. De volgende ochtend, na het ontwaken en met een heerlijk ontbijt, en toch zie je dan nog mensen lopen met stokbroden, en dan zei ik maar weer daar gaat 12 euro etc,  gingen we vroeg op weg met de bus en de metro. Heel gedoe met het metro kaartje te kopen maar dat lukte wonderlijk wel. Daarna naar het Louvre, het eerste nummer op onze lijst, terwijl we daar komen, zien we geen rij, wij heel verbaasd maar prezen ons al de koning te rijk, helaas komen we erachter dat het louvre op dinsdag dicht is.. dus wij balen. Dan maar naar het hek met de slotjes die over de seine gaat. Ik had voor Ayaz en Heleen en slotje meegenomen zodat ze deze als bevestiging van hun liefde op konden hangen aan dat hek. Het is prachtig om te zien hoe je met een simpel gebaar toch zoiets groots kan maken. Heerlijk. Daarna maar lopen via de tuinen vanaf het louvre naar de Arc deTriomph,  waar ik ondertussen nog snel even een t-shirt heb gescoord bij hen m. Na een lange wandeling zijn we door gegaan met de metro naar het beroemde kerkhof van Parijs, 1 van mijn verzoeknummers om daar toch  een aantal graven te vinden. Bij aankomst blijkt er een onduidelijke kaart te hangen met allemaal namen maar zo onduidelijk dat ik na het zoeken van het graf van Edith Piaf maar opgeef, en we besluiten om maar naar huis te gaan, dit is geen doen voor ons en niet leuk, het is te onduidelijk (ik neem me wel meteen voor, om nog een keer terug te gaan en dan maar een hele dag te zoeken omdat ik ergens toch ook wel een kerkhof iets moois vind hebben en iets rustgevends) Nadat we moe geslenterd waren zijn we op een terras gaan zitten waar ik prachtige mensen heb gefotografeerd, en waar we heerlijk hebben zitten genieten en bij hebben geklets heerlijk. Na deze rustgevende pauze terug naar de camping, dit blijkt toch wat ingewikkelder dan we dachten mede omdat we ergens uit komen waar we geen opstap plaats vinden voor onze bus naar de camping. Gelukkig zie ik ineens het bordje staan waar we moeten zijn dus we komen er. Een heerlijke maaltijd gehad daar, rijst met groente met een heerlijke salade, wat is het leven dan goed en goddelijk. Nog snel even naar het toilet, de afwas doen, lekker kletsen en dan is de avond weer voorbij en gaan we vroeg in bed met morgen een ander programma, zoals het louvre, monmatre, sactre ceur en notre dame.. kortom ik besef me dat ik wederom aan mijn kerken toe kom deze paar dagen en dus hoef ik het hele jaar niet meer want ik heb ze nu al gehad