zaterdag 22 december 2012

kerstpakket



Lastig dit, je krijgt een kerstpakket, en ik vind altijd je krijgt het en je moet dankbaar zijn dat dit als waardering is voor je inzet. Bij mijn werk krijgen we elk jaar een iris-bon van 25 euro, en dat is prima, is een mooie gift, je kan dan zelf bedenken wat je er mee gaat doen en ik vind dit nog altijd de beste oplossing om gezeur en gedram te voorkomen, ontevreden mensen die dan toch wat te klagen hebben. Natuurlijk is het zo, en dat is met name voor mij zo, aangezien ik geen toegevoegde suikers eet en geen vlees en ook nog geen alcohol drink, ja en toch geloof me ben ik erg gezellig, leuk en een graag geziene gast op feestjes... of zou het zijn dat ik zo goedkoop ben in onderhoud dat ik mag komen.. je krijgt veel maar het kost niets, maar voor mij waren die kerstpakketen vaak een uitdeelpakket omdat ik er niets mee had en deed.. dus ja.. dat belande bij bevriende collega's het belande bij vrienden en soms zelfs bij de buren etc.. maar het kreeg altijd een bestemming.. dus dat was goed. Inmiddels is het ook zo dat een aantal collega's, in navolging van de unitleiders plotseling kerstkadootjes geven.. erg leuk vind ik dit ook weer, dit jaar kregen we allemaal van de unit een kerststol.. prachtig en ja van een goede kwaliteit dus dat heb ik maar door gegeven aan mijn isk leerlingen die net een feestje hadden met kerst. Zo komen die dingen perfect en goed terecht.. en toch lezen jullie lastig.. want ja... naast de gebruikelijk irisbon, kregen we allemaal, de hele scope scholen groep, een boek van het bestuur, geschreven in opdracht van een bestuur door onze Rector. Daar zit hem voor mij de kneep.. ik begin ineens te denken waarom krijgen we dit boek, met tevens, en ik zal wel zeuren.... een opdracht om bepaalde teksten te lezen en daar op te reageren.. voor mijn gevoel is dit gewoon bedacht om zo het boek massaal te kunnen kopen, en om zo massaal de kas van de schrijver te spekken ( inmiddels weet ik dat je meestal als auteur van een boek toch gauw 25 % winst pakt per boek, tenzij je dat anders doet en een andere prijs bedingt wat ik altijd doe met mijn boeken) en dus zo het boek toch wel mooi de lijst van bestsellers gaat bestormen.. Ik moet zeggen ik ben er wat boos over, ten eerste denk ik waarom word dit boek zo ontzettend opgehemeld en moeten we dit allemaal lezen.. en tevens waarom zoveel geld uitgeven om ten eerste de opdracht te geven aan onze rector.  Natuurlijk begrijp ik het wel.. het is uit een ander potje maar toch.. dat potje heeft kennelijk veel geld, en volgens mij kan dat geld beter besteed worden dan aan het kopen  van een boek dat geschreven moet worden. Inmiddels ben ik niet meer de enige die zich hierover aan het opwinden is... velen hoor ik zeggen, zo dat boek kan meteen de open haard in,  of ik verkoop het wel via internet.. op de kar voor het verkoop van boeken lag hij zelfs al voor 1 euro te koop. Inmiddels weet ik dat op een locatie men alle boeken verzamelt met een begeleidende brief waarop staat dat ze hier geen prijs op stellen en dat ze het retouneren... Ik overweeg dit ook, mede omdat het een boek is wat ik niet zelf heb uitgekozen, en helaas heb ik geen bonnetje dat ik het kan ruilen.. Ik vind het prima als men een boek schrijft, prima als men dit  promoot maar geef het niet weg met een goed bedoelde brief, die bij velen in de verkeerde keelgat is geschoten, en ga ook niet op deze manier om met de kerstgedachte.. Ik zou het veel meer op prijs hebben gesteld als ze het geld wat in dit project is gestoken hadden besteed aan een goed doel, of aan serieus request... en noem maar op dan had de kerstgedachte veel meer bereikt, of en nu preek ik voor mijn eigen parochie.. had 1 van mijn boeken genomen, met name  de bundel Gevangen in glas, waarvan de opbrengst gaat naar het kwf, omdat het een bundel is die is gemaakt naar de blijvende expositie van mij daar... maar daar kraait geen haan naar.. want ja ik ben geen geleerde en geen rector op onze school.
Hieronder zal ik dan de info van het boek zetten dat we hebben gekregen en daarnaast de verwijzing naar mijn site met de bundel Gevangen in glas, laat de lezer maar oordelen.

 link naar gevangen in glas      mijn site www.flarden.nl 
 site boek van de rector je kan me nog meer vertellen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten