woensdag 26 december 2012

eerste kerstdag

Gisteren met de auto naar Mussel gereden, dat plaatsje bestaat echt, geloof me. Daar heb ik een groot gedeelte van mijn jeugd doorgebracht, en daar woont mijn moeder. Het is altijd weer een hele reis die trip, drie uur lang in de auto, met een natuurlijk nieuwe kleren aan voor de kerst, maar ja een nieuwe broek heeft zich nog niet naar je lichaam gevormd dus ja die zit iets te strak.. en dan is drie uur lang....gelukkig is het na een dag wel over en is de terugreis veel relaxter... onderweg de hele tijd kerstmuziek gedraaid en ik moet zeggen ik kreeg op een gegeven moment toch godslastige gedachten... een overkill aan dat soort muziek is erg veel.
Gelukkig is het toch altijd weer warm als je thuis komt, en met diepe bewondering en diep respect kijk ik altijd naar mijn moeder, al kan ik haar soms ook wel vervloeken, maar dat is toch iets wat bij moeder en zoon hoort. Meteen bij mijn moeder de was in de machine gedaan, het leek weer even vroeger.. maar ja met een kapotte wasmachine moet je wel, zeker als er daagjes uit voor de deur staan.


 Daarna bezig met het eten voorbereiden, want je kunt een hoop bedenken maar het moet wel gemaakt worden.. en dit jaar hadden we met elkaar bedacht dat we het wat minder zouden doen dan vorig jaar, want toen kwamen we ook om in het eten, dus het moest minder.. intussen wel even snel de kadootjes onder de boom gelegd, een miniboompje maar wel met kadootjes en zo hoort het vind ik. Tijdens het eten voorbereiden leuk met mams zitten te kletsen en ze doet het zo goed. Ze geniet, zegt wel steeds dat ze mijn vader mist maar dat ze toch ook door moet, want niemand heeft er wat aan als ze loopt te kniezen etc, en daarin heeft ze gelijk.. Ze vangt tegenwoordig een aantal vrouwen op die in de put zitten en heeft een klein kerstpakketje gemaakt voor een mevrouw die erg veel houd van chocolade en van kerststol maar dat niet koopt voor zichzelf omdat ze dat teveel vind voor een persoon alleen... en dan rekent ze net buiten mijn moeder, die koopt het pakt het leuk in en brengt het bij haar met de opmerking.. zo dan heb jij in ieder geval een mooie kerst... en kom een keer weer langs als je zin hebt... en dat doet mijn moeder zo mooi...zo sterk en zo bijzonder. Tijdens het voorbereiden zei ze dat ze eigenlijk nog wel even naar de uitstrooiplek wild van mijn vader maar dat ze er wat tegen op zag het is nat en modderig en als ze dan valt in het bos en breekt wat wie vind haar dan.. dus ik heb haar voorgesteld om even samen te gaan.. en dat vond ze leuk.. samen even bij de plek gekeken. daar snel even wat fotos gemaakt van het vetplantje en de skimia die ze heeft geplant zodat dat ook vast ligt... het is gek.. ik vind het wel even een rustpuntje als ik er ben ... maar toch hij is er wel al is hij er niet..  en dat is ook goed niemand heeft tenslotte het eeuwig leven...
Thuis terug, snel nog even de laatste voorbereidingen gedaan en daarna gewoon wachten op de rest van de familie die zoals altijd weer later komt dan afgesproken.. maar dat is niet erg dit keer, het is tenslotte kerst.. Heerlijk gegeten met elkaar.. het voorgerecht door mijn schoonzus gemaakt  heerlijke soep.. genieten met brood, ik had voor kaasfondue en voor salades gezorgd.. en natuurlijk heb ik ook zo mijn streken, zei dat 1 kaas fondue zonder alcohol was en eentje met alcohol... dus mijn neefje van bijna 16.. begon meteen met dat hij ging proeven wat het verschil was.. ik had al gezegd dat het ene pannetje me alcohol was. en hij proeven.. eerst de eerste zonder en ja dat was toch niet echt wat. .. daarna de andere en ja dat was het..heerlijk hij proefde de alcohol etc en het was veel lekkerder.. maar helaas, ging de rest van de familie ook het verschil proeven en ja hoor die met alcohol was veel lekkerder er zat verschil in.. en ik stiekem lachen.. en toen maar opgebiecht dat ze allebei zonder alcohol waren en exact dezelfde pakken waren.. niet aardig ik weet het maar toch zo leuk om even te doen. Na het eten, en zoals altijd was het weer veel te veel. en weer afgesproken dat we volgend jaar minder doen.. veel minder dan dit jaar want dit is niet te doen. zoveel moet weg of bewaard worden en dat is ook niet alles... ik kon dit keer niets meenemen wegens de daagjes weg en de afspraken die ik al had staan me uit eten.. dus ja.. alles is voor mijn moeder en het gezin.. zoals ik mijn broer en schoonzus met kids noem... Daarna terug naar huis.. wederom een rit van 3 uur met jingelbel en aanverwante artikelen en ik heb me verbaasd hoeveel artiesten toch wel heel veel dezelfde nummers zingen in een andere uitvoering.. heb geloof ik stille nacht in wel 10 uitvoeringen gehoord met steeds weer een andere zanger of zangeres en met andere bewerkingen.. en de nacht was wel erg sereen onderweg en ook wel genieten zon rit na een dag vol familie... en dan de rust van de terugreis in de regen... genieten gewoon
uistrooiplek vader

uitsrooiplek vader het vetplantje


en ook onderweg natuurlijk mijn boompje aan... en het is heerlijk terug te rijden
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten