zondag 4 juli 2021

Pieterpad etappe 18 Groesbeek naar Gennep ( 14 km)

 

Het loopt wat door elkaar heen, maar ach dat maakt het misschien wel leuker om het pad te lopen.

Zaterdag heb ik de route van het pieterpad gelopen van Groepsbeek naar Gennep gelopen etappe 18, voor de goede opletters ja het klopt. ik moet nog etappe 15, 16 en 17 doen, maar dat het zo gek loopt heeft alles te maken met dat Susan graag met mij etappe 15 wil lopen omdat ze daar vlakbij woont,  ik had al bedacht dat ik de alternatieve vierdaagse ga lopen, maar dan ook meteen 4 etappes van het pieterpad ga lopen, tenslotte moet ik elke dag 20 km lopen en dat gaat me wel lukken op deze manier.. dus ik sla dan 2 vliegen in 1 klap.

Dat ik afgelopen zaterdag al etappe 18 heb gelopen heeft alles te maken dat een oud leerling van mij graag een keer mee wil,  hij is nog niet zon loper, dus leek het me slim hem mee te nemen bij de 14 km in plaats van een route van 20 of hoger, dat is de reden dat de boel wat anders verloopt.. Wel een gek idee dat ik dus als ik de 4 etappes heb gelopen die ik nog moet gaan, ik daarna nog 6 etappes heb en dat dan het pad klaar is.. eigenlijk gek maar ook heel lekker mede omdat ik er zo van geniet dat wandelen.. ik had dat 2 jaar geleden toen ik voor het eerst ging wandelen niet verwacht.. ik ben erg verbaasd hierover hoe lekker en hoe genieten dat wandelen is.. kan het iedereen aanraden, het maakt je hoofd leeg, en het is ook een soort therapie door te lopen maak je steeds dezelfde beweging en los je dingen op zet je ze anders neer en komen er verborgen verhalen naar boven. prachtig vind ik dit.

Dit keer dus gelopen met een oud leerling, die ook zijn hoofd moet opruimen, dus dat wandelen was naast gezellig ook nog goed voor hem om te ervaren dat je zo je hoofd leeg kan maken.

om half 8 heb ik hem opgepikt om met hem naar Groesbeek te rijden, daar hebben we de auto geparkeerd,  men zei 14 km, maar ik zag al dat het veel dalen en klimmen was, dus het zou wel een aanslag doen op de benen.

Keurig op tijd vertrokken we uit Alphen en na anderhalf uur waren we al op de plek van bestemming, ideaal, gelukkig was de uitleg goed en vonden we vrij snel het beginpunt. Nadat we eerst koffie en thee hadden gedronken konden we beginnen aan onze toch.. 

Het begin door een stukje dorp van Groesbeek is wat saai, maar dan als je de bossen ingaat, is het een genot om te lopen, wel inderdaad veel klimmen en dalen, maar prachtige momenten van rust en stilte..  heerlijk. Natuurlijk hadden we goede gesprekken, en genoten we van zowel de omgeving als het gezelschap. We pasten goed bij elkaar met lopen, dezelfde tempo en ook het zelfde ritme.. 

Nadat we uit het gebied waren waar we hadden gelopen, waar je dus vooral heel veel geschiedenis hebt liggen met betrekking tot WO2, wat wel indruk maakt. Ook het uitzichtpunt waar je dus een prachtig stuk natuurgebied ligt wat is gevormd in de ijstijd.. indrukwekkend, helaas hebben we ons hier ook verlopen maar gelukkig kwamen we daar erg vroeg achter, soms zijn de aanwijzingen niet echt duidelijk.

Kwamen we op een stuk snelweg uit, niet leuk maar wel nodig om te lopen, dus wij besloten, mede omdat mijn oud leerling een dringende aandrang had om naar het toilet te gaan, ergens wat te gaan drinken, terwijl ik mijn thee bestelde, bedacht hij dat hij toch ook wel een pannenkoek wilde, ik dacht eerst ook laat ik dat ook doen, maar nadat ik zag dat de vegetarische pannenkoeken zo duur waren, de post corona tijd denk ik, voor 1 pannenkoek kon je een heel gezin een dag lang voeden, besloot ik om maar mijn meegebrachte krentenbollen te gaan eten.

Nadat de benen wat rust hadden gekregen, de aandrang was getemperd konden we verder lopen, langs een saai stuk weg, maar al pratend liepen we gezellig rond, totdat ik op de komoot keek, zoals wel vaker voorkomt te laat om te ontdekken dat we een afslag hadden gemist, maar gelukkig hadden we mazzel als we gewoon rechtdoor liepen kwamen we bij het punt waar we dus moesten zijn om de route te vervolgen, nog even overleg gehad of we terug zouden lopen maar besloten om door te lopen. Dus wij samen verder lopend, naar dat punt, terwijl we stonden te overleggen waar we heen moesten, waren er andere pieterpadlopers die ons vriendelijk hielpen en ons de goede kant opstuurde. Dus wij blij lopend, langs het pad, keurig de tekens volgend, diep in onze nopjes dat we dat toch maar even mooi hadden opgelost totdat we uitkwamen op het punt waar we dus de eerste keer de afslag hadden gemist.. met als gevolg dat we dat stuk dus alsnog hadden gelopen..

Wij besloten om maar langs het pad terug te lopen, karma sloeg in ons gezicht en we hebben het maar geaccepteerd,. Dus samen weer terug. om uiteindelijk  op het zelfde punt uit te komen en  daar de goede keus te maken, de goede weg te vervolgen naar Gennep, we gingen als een trein. We kwamen aan in Gennep, wel jammer dat daar zoveel brandnetels waren in het oude gedeelte waar je door een poortje heen loopt, maar we kwamen keurig uit bij de bushalte waar die vriendelijke mensen stonden.. 

Ik heb ze vriendelijk toegelachen en meteen ze een week blaren toegewenst die open waren gebarsten..  De bus kwam en de geplande route ging goed. Via Nijmegen gingen we naar Groesbeek waar de auto stond, die we hebben opgehaald, heerlijk dat gratis parkeren..  om daarna terug naar huis, wat weer een heerlijke wandeling in plaats van 14 km werd het uiteindelijk 18 km en dat was prima













Geen opmerkingen:

Een reactie posten